• Anonym

Existerar arbetslösa lärare?

Min kompis tog lärarexamen för 1 år sedan och är behörig i förskola/skola. Hon har vart arbetslös sedan dess och vi bor i sthlm. Jag tycker det låter jätteskumt då alla säger att de skriker efter lärare. Jag undrar om hon inte vill jobba och skyller på att hon inte får jobb. Hon har varit arbetslös tidigare och säger att hon trivs bra med det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-20 19:52
    Jag menar alltså finns det arbetslösa lärare i förskolan!

• Svar på tråden Existerar arbetslösa lärare?
  • Jezamine
    Anonym skrev 2010-05-20 17:21:08 följande:
    Min kompis tog lärarexamen för 1 år sedan och är behörig i förskola/skola. Hon har vart arbetslös sedan dess och vi bor i sthlm. Jag tycker det låter jätteskumt då alla säger att de skriker efter lärare. Jag undrar om hon inte vill jobba och skyller på att hon inte får jobb. Hon har varit arbetslös tidigare och säger att hon trivs bra med det.
    Jo det finns arbetslösa lärare.
    Avstängd tills vidare
  • Anonym

Det existerar ganska många arbetslösa lärare tyvärr. Behovet blåstes upp rätt rejält och alldeles för många hoppade på lärarutbildningen.

• memlan

Lärare med behörighet i förskolan bör inte ha särskilt svårt att få arbete. I alla fall inte i någon av Sveriges större städer.

• Jezamine
    memlan skrev 2010-05-20 17:37:02 följande:
    Lärare med behörighet i förskolan bör inte ha särskilt svårt att få arbete. I alla fall inte i någon av Sveriges större städer.
    Du är själv lärare?
    Avstängd tills vidare
  • Bevabus

Det kommer att bli lättare att få jobb så småningom, men självklart finns det arbetslösa lärare. Den linjen är extremt populär nu när ekonomikrisen har varit, så nu kommer snart många nyexaminerade lärare ut i flera omgångar.
    Jag hålla själv på och försöker komma in på lärarlinjen med inriktning förskola.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • memlan
    Jezamine skrev 2010-05-20 17:38:12 följande:
    Du är själv lärare?
    Ja
  • Ingiz

Klart det finns arbetslösa lärare!

Bara för att man är behörig behöver det tyvärr inte betyda att en eventuell arbetsgivare tycker att man är den bäst lämpade för tjänsten när man söker ett jobb.

• Mrs Chickpea

Det är jättesvårt att få jobb som lärare och har varit det sen jag tog examen för snart tre år sedan. Jag har haft tur och fick ett vikariat och en rektor som kämpade för att få anställa mig och tillslut fick det. Min man som är gymnasielärare har haft ett vikariat på en högstadieskola den här terminen men får inte vara kvar pga av omställning av fastanställda lärare från andra skolor. Nu letar han febrilt och det ser inte ljust ut tyvärr

• Jezamine
    memlan skrev 2010-05-20 17:40:59 följande:
    Ja
    Ja då vet du ju ur lätt det är att få jobb.
    Avstängd tills vidare
  • memlan
    Jezamine skrev 2010-05-20 17:42:59 följande:
    Ja då vet du ju ur lätt det är att få jobb.
    Ja. Där jag bor är det inte svårt att få jobb om man har lärarutbildning med behörighet i förskolan. I grundskolan ser det däremot helt annorlunda ut.
Svar på tråden Existerar arbetslösa lärare?