• Sippan 81

Dåligt kött eller ej?

Hej!
    Har ett dilemma. Handlade lövbiff igår från min lokala tempobutik. Det var vacumpackat av butiken själv den 19:e och hade bäst före den 24:e, jag köpte det altså den 21:a. Köttet var jättefint och rött men där köttet legat på varandra var det mörkt grått typ... Är det en normal reaktion när lövbiffsskivor ligger mot varandra eller är det dåligt. Det luktade inget anmärkningsvärt.
    Jag kastade det i frysen iallafall

Vågar jag använda det i maten idag eller ska jag kasta det?

• Svar på tråden Dåligt kött eller ej?
  • k girl

Det där är helt normalt och betyder inte att köttet är dåligt. Vet dock inte riktigt vad det beror på.

• Eena

Det är inget fel alls på det köttet. En naturlig reaktion som man inte ser så ofta eftersom det mesta köttet idag är packat med skyddad atmosfär. Så länge köttet inte luktar surt är det inga problem att äta.

• k girl

Det vågar du lugnt göra, om det luktar friskt.
    Alltså, kött som inte är behandlat på något sätt grånar. Det är helt naturligt. Typ julskinka och korvar behandlar man med nitrit och askorbinsyra för att den ska behålla den rosa färgen. Kött som utsätts för dagsljus (typ det kött som finns i disken) håller färgen, men där köttet överlappar varandra blir det då alltså grått liksom snittytan inte brukar vara lika röd.

• Sippan 81

Jag tänkte aldrig på att lukta på det men stog och strimlade det i 5 minuter och uppmärksammade ingen konstig doft då. Nu ligger det som sagt i frysen men kan jag känna av den  (om det nu finns) dåliga lukten när det tinat igen?

• k girl
    Sippan 81 skrev 2010-05-21 07:01:18 följande:
    Jag tänkte aldrig på att lukta på det men stog och strimlade det i 5 minuter och uppmärksammade ingen konstig doft då. Nu ligger det som sagt i frysen men kan jag känna av den  (om det nu finns) dåliga lukten när det tinat igen?
    O ja, det är inga problem.
  • Sippan 81

Brukar sällan tillaga kött för att jag är lite halvrädd för att bli dålig... blandat med lite emofobi...  Men jag tycker inte att kött luktar speciellt gott och aptitligt rått men det ska alltså inte lukta surt om köttet idag då?

• Hyppolite
    Sippan 81 skrev 2010-05-21 10:33:28 följande:
    Någon mer vänlig som vill yttra sig?
    Nej du har ju redan fått bra svar så varför ska fler repetera det andra redan konstaterat?
  • La Lola
    Hyppolite skrev 2010-05-21 16:53:28 följande:
    Nej du har ju redan fått bra svar så varför ska fler repetera det andra redan konstaterat?
    Precis....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Sippan 81

Det luktade mumma när jag inat det så vi åt det och vi klarade oss alla... =)

• middiz
    Sippan 81 skrev 2010-05-21 07:07:36 följande:
    Brukar sällan tillaga kött för att jag är lite halvrädd för att bli dålig... blandat med lite emofobi...  Men jag tycker inte att kött luktar speciellt gott och aptitligt rått men det ska alltså inte lukta surt om köttet idag då?
    Jag är också emetofob men äter jämt kött, så länge det inte luktar illa och man tillagar det ordentligt så är det inga problem. Då tycker jag att det är värre med grönsaker som blivit vattnade med dåligt vatten.
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Sippan 81

middiz: hmm... jag "diskar" mina grönsaker innan jag äter dom... jag e knäpp alltså, inne i en skitjobbig period bara...

• middiz
    Sippan 81 skrev 2010-05-23 19:19:40 följande:
    middiz: hmm... jag "diskar" mina grönsaker innan jag äter dom... jag e knäpp alltså, inne i en skitjobbig period bara...
    Ja visst, det gör jag också, tycker ändå att det är värre med grönsaker, för tänk om man missar lite?
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
Svar på tråden Dåligt kött eller ej?