Plastsked - vilka använder ni? Finns giftfria?
Vilka typ av skedar och bestick använder ni till era små? Jag vill försäkra mig om att de kan vara så giftfria som det bara går.... *suck*
Vilka typ av skedar och bestick använder ni till era små? Jag vill försäkra mig om att de kan vara så giftfria som det bara går.... *suck*
vad noga du är..
Jag har köpt mina skedar på Ica Malmborgs 2 pack för 24:90 :-
Har aldrig ens tänkt på detta...
Använder en äldre från Tupperware tex eller vanliga teskedar.
Har aldrig ägnat en tanke åt detta. Har bambinos matningsskedar, IKEA:s matningsskedar, en med tummen på köpt på babyproffsen.
Har vanliga dessert eller te-skedar med... och barnbestick i rostfritt stål med. Varför är det viktigt?
Jag använde bara vanliga skedar. Vi har en uppsättning Irish coffee-skedar som är väldigt flata som passade utmärkt till att mata bebisar med.
Jag blev bara lite orolig att de skulle innehålla BPA. Men nu ringde jag Bambinos konsumentinformationsavdel
ning och fick mycket bra hjälp. Så här är det:
Alla klara plaster ska man titta efter om de är BPA fria (som nappflaskor och nappar t.ex.). Men när det kommer till deras haklappar och skedar så innehåller de inte BPA.
Ett tips som jag fick är att kolla på undersidan av produkten där den trekantiga symbolen med pilar finns. Om det står en 5:a och PP så är den okej, det står för Polypropylen. Om det istället står en 7:a och PC, då är det BPA.
De håller på och fasar ut de produkter som innehåller BPA så det finns fortfarande lite ute i handeln.
men det gäller ju inte skedar. Det var flaskor för de kan fälla en lite liten del BPA när man värmer i micro. Sen är det sån liten del att det inte är skadligt. Njut av tiden med bebben istället för att oroa dig över onödigheter
Jag använder vanliga teskedar och porslinskålar och dricksglas till mina barn från början. Undviker plast om möjligt.