• Anonym

Hur mycket i Underhållsbidrag???

Ni som har barn, hur mycket får ni i underhållsbidrag av mamman/pappan som har sitt barn varannan helg?

Vilka kostnader står ni för?

Vilka kostnader står den andre föräldern för?

Mitt barn e 4 år. Är hos sin andra förälder varannan helg och dess partner. Övriga tiden bor barnet hos mig och min sambo. Den andra föräldern vill ge mig 600.-/ månaden!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-21 15:26
    Finns det någon som tillsammans med den andre föräldrern varit och räknat ut en summa hos försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 11:06
    Jag är student med bidrag och lån.
    Han har en inkomst på 25,000kr innan skatt...

De ska ha tvillingar

• Svar på tråden Hur mycket i Underhållsbidrag???
  • h8him

Du kan ansöka om underhållsstöd via Fk. Det ligger på 1273 kr/månad. Umgängesföräldern får då betala tillbaka till Fk baserat på sin inkomst. På det sättet är du alltid garanterad pengar och slipper bråka om att få mer än de 600 kr du blivit erbjuden.

Umgängesföräldern ska sedan även stå för barnets kostnader och behov vid umgänge, så du behöver bara skicka barnet i de kläder barnet har på sig, resten ska umgängesföräldern köpa själv, om ni inte överenskommer om annat.

• Anonym

h8him, kan man hitta den infon någonstans. De andra föräldrarna tycker jag ska stå för alla kostnader där. tyd säng när hon växer, regnstövlar som ska va där osv.....

• Anonym (fk)

Jag har 1273kr via försäkringskassan, då är jag tryggad att pengarna alltid kommer så jag skulle rekomendera dig att söka därifrån så får han i sin tur betala till dem.

Sen så ska pappan stå för kostnader som uppstår vid umgänget, ren krasst så är du skyldig att skicka med barnet, inte kläder osv som de flesta dock gör för att det är enklast så.

Jag skickar med kläder och sådant som behövs, i sin tur så får jag då en extra slant av pappan när det ska köpas nya grejjer eftersom vi båda två nyttjar dem. Vi betalar även hälften var av stora inköp såsom cykel, vi betalar halva fritidsaktiviterena var, och delar på barnförsäkringen.

• Anonym

Finns det skrivet någonstans att det ska vara så? Att de ska stå för saker själva osv???

• h8him
    Anonym skrev 2010-05-21 15:14:40 följande:
    h8him, kan man hitta den infon någonstans. De andra föräldrarna tycker jag ska stå för alla kostnader där. tyd säng när hon växer, regnstövlar som ska va där osv.....
    Det är klart detycker att du ska stå för allt, ingen ovanlig situation. Här kan du läsa mer: svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-barn/1682/avdrag-pa-underhallsbidraget-vid-umgange.html

Det finns ingen lagtext som reglerar vad som ingår i underhållsstödet och inte. Med andra ord kan en umgängesförälder inte heller kräva att få ta del av det man använder underhållsstödet till. Umgängesföräldern har även rätt att göra avdrag vid umgänge, så att kläder och dyl. skulle ingå rimmar illa med att man dessutom får göra avdrag för att man har egna kostnader vid umgänge.
  • Anonym

Tack, den sidan va ju bra! Den andre föräldern är "villig" att betala det som jag har rätt till men tycker att mer än 600 är på tok för mkt. Men om jag väljer att räkna ut det exakt, blir det då mer??? Den andre föräldern är gift, ett barn till på gång. Jag e sambo.

• h8him
    Anonym skrev 2010-05-21 16:03:56 följande:
    Tack, den sidan va ju bra! Den andre föräldern är "villig" att betala det som jag har rätt till men tycker att mer än 600 är på tok för mkt. Men om jag väljer att räkna ut det exakt, blir det då mer??? Den andre föräldern är gift, ett barn till på gång. Jag e sambo.
    Ni kan göra en egen uträkning. Fk har en mall som beskriver hur du ska räkna. Man får aldrig högre unerhåll än att det täcker barnets behov så vissa kan förlora på att ha ett överenskommet uträknat underhållsbidrag. Det gäller ofta när man har små barn och därmed relativt små kostnader.
  • Anonym

ingen annan???

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-21 21:01:31 följande:
    ingen annan???
    Att räkna ut en egen summa enligt den beräkningsmodell som finns på Försäkringskassans hemsida är helt frivilligt, dvs du kan inte få hjälp av någon att räkna och du kan inte få hjäp av någon att tvinga pappan att betala de som ni har kommit överens om.

Om du vill slippa tjafs så begär du underhållsstöd genom FK, då betalar FK ut pengar till dig och sedan så kräver de tillbaka pengar från pappan. På det sättet så får du alltid dina pengar och om pappan vill bråka så får han ta det med FK. Då får du 1273 per månad.
Svar på tråden Hur mycket i Underhållsbidrag???