• Anonym

Hur mycket i Underhållsbidrag???

Ni som har barn, hur mycket får ni i underhållsbidrag av mamman/pappan som har sitt barn varannan helg?

Vilka kostnader står ni för?

Vilka kostnader står den andre föräldern för?

Mitt barn e 4 år. Är hos sin andra förälder varannan helg och dess partner. Övriga tiden bor barnet hos mig och min sambo. Den andra föräldern vill ge mig 600.-/ månaden!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-21 15:26
    Finns det någon som tillsammans med den andre föräldrern varit och räknat ut en summa hos försäkringskassan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 11:06
    Jag är student med bidrag och lån.
    Han har en inkomst på 25,000kr innan skatt...

De ska ha tvillingar

• Svar på tråden Hur mycket i Underhållsbidrag???
  • Claris

aha,jag förstår. Men om bf får 1273kr,så är det ju bra? Sedan är det väl ruttet att uf inte betalar det beloppet,utan mindre? Men pengarna får ju bf iaf. För om uf tjänar jättelite,betalar väl denne bara en bråkdel. Men det är ju bra att fsk går in lite iaf:)

bf måste som sagt betala det som behövs,t.om kanske vara sparsam och välja saker,om man inte tjänar massor förståss.

Det är ju alltid dyrare att ha ett barn boende hos sig,både i pengar och engagemang osv.

• h8him
    Claris skrev 2010-05-23 09:08:47 följande:
    enligt bankerna..kostar en tonåring 3000kr..enligt socialnormen 2800kr. Varför ska man inte betala lika mycket var? Umgängesföräldern ska väl inte stå för alla kostnader? Det man kan få är ju drygt 1200kr..sedan är det ju tyvärr upp till var och en samvete att betala mer. Trist att man inte vill kosta på sitt eget barn.
    Menar du att ungdomar automatiskt ska leva på lägstanormen bara för att deras föräldrar inte lever tillsammans? Varför ska barnen straffas om föräldrarna har råd att betala mer? Enligt mer verklighetstrogna siffror kostar en tonåring drygt 3600 kronor.

www.tyreso.se/Kommun_demokrati/Servicecenter/Konsumentradgivning/Aktuellt/Vad-kostar-min-tonaring/
  • h8him
    Claris skrev 2010-05-23 09:22:43 följande:
    aha,jag förstår. Men om bf får 1273kr,så är det ju bra? Sedan är det väl ruttet att uf inte betalar det beloppet,utan mindre? Men pengarna får ju bf iaf. För om uf tjänar jättelite,betalar väl denne bara en bråkdel. Men det är ju bra att fsk går in lite iaf:) bf måste som sagt betala det som behövs,t.om kanske vara sparsam och välja saker,om man inte tjänar massor förståss. Det är ju alltid dyrare att ha ett barn boende hos sig,både i pengar och engagemang osv.
    Var är rättvisan i det? En bf kanske bara kan skjuta till 400 kr/mån och knappt ha mat själv när detta är gjort. Uf får bidrag från samhället om denne inte kan betala mer än 400 kr/mån. Då får barnet bara 400+1273+875 kr/mån vilket totalt är 2548 kr/mån. Varför ska barn inte ens få lägsta behovet täckt och varför ska de inte få mer när föräldrar har råd?Snälla förklara!
  • Claris

nej,det menar jag självklart inte!
    Jag som vuxen skulle nog ha svårt att få ihop 3600kr att leva av,efter räkningar och lika mycket per barn. Beroende på antal förståss:)

Barnen straffas? Nej,men alla har ju inte massor av pengar. Man får ju göra en uppskattning,svårt ju..hade man 5000kr/barn..skulle det ju gå åt. Har man 2000kr..får man ju försöka klara sig på det.

Jag kollade vår kommun bara,vilka beräkningar som fanns här..det var 2800kr för en vuxen person. Nordea banken säger 3000kr.

• Claris
    h8him skrev 2010-05-23 09:30:33 följande:
    Var är rättvisan i det? En bf kanske bara kan skjuta till 400 kr/mån och knappt ha mat själv när detta är gjort. Uf får bidrag från samhället om denne inte kan betala mer än 400 kr/mån. Då får barnet bara 400+1273+875 kr/mån vilket totalt är 2548 kr/mån. Varför ska barn inte ens få lägsta behovet täckt och varför ska de inte få mer när föräldrar har råd?Snälla förklara!
    vem har snackat om rättvisa? Finns det ens i dessa upplägg? Kostar som sagt alltid mer att ha ett barn hos sig,än att bara bidra med pengar?
    1273kr får man väl alltid från fsk?
    Har man bara som bf bara 400kr att skjuta till..ja,då kanske man tjänar så långt? Att man har rätt till underhållsstöd eller bostadsbidrag?

vet inte vad siffran 875kr är?

Jag kan inte förklara hur dessa människor tänker,om de har råd,men inte vill betala bara:/
    Sedan ser man ju tex uf som betalar en del,men bf tar pengarna till annat än barnet. Så nej,rättvist blir det nog aldrig.
  • h8him
    Claris skrev 2010-05-23 09:33:06 följande:
    nej,det menar jag självklart inte! Jag som vuxen skulle nog ha svårt att få ihop 3600kr att leva av,efter räkningar och lika mycket per barn. Beroende på antal förståss:) Barnen straffas? Nej,men alla har ju inte massor av pengar. Man får ju göra en uppskattning,svårt ju..hade man 5000kr/barn..skulle det ju gå åt. Har man 2000kr..får man ju försöka klara sig på det. Jag kollade vår kommun bara,vilka beräkningar som fanns här..det var 2800kr för en vuxen person. Nordea banken säger 3000kr.
    Du jämför äpplen och päron. Vi diskuterar väl om orättvisan när uf har råd att betala mer, (samtidigt som bf tjänar lite) men vägrar, eller har jag missat något?
  • Claris
    h8him skrev 2010-05-23 09:39:23 följande:
    Du jämför äpplen och päron. Vi diskuterar väl om orättvisan när uf har råd att betala mer, (samtidigt som bf tjänar lite) men vägrar, eller har jag missat något?

jag trodde vi pratade om hur mycket ts kunde få i underhållsbidrag.

Vet inte vad man ska tjäna för att betala mer än 1273kr.

• Anonym (m)

Att man är gift /sambo spelar ingen roll när man räknar ut underhållsstöd/bidrag/underhåll.
    det räknas enbart på den biologiska förälderns inkomst året innan. Föräldern får sedan dra av 100.000 för egen försörjning och en viss procent per annat biologiskt barn.
    Att tonåringar skulle gå på 3600 kr i månaden är ju ett rent påhitt, då undrar jag vad dessa barn gör.
    Man får ju rätta sig helt efter sin ekonomi.

Umgänges föräldern skall ju bidra med sin del om barnet bor mer hos den andra föräldern och boende föräldern har ju barnbidrag så om man ser det rent krasst så får ju boendeföräldern bara i bidrag 1273+1050 kr.
    vad umgängesföräldern sedan betalar till försäkringskassan är ju igentligen inte relevant för boendeföräldern.
    Tycker att det är bra pengar boendeföräldern får om umgängesföräldern sköter sitt umgänge och står för barnets utgifter hemma hos sig. Speciellt i detta fall då ingen är ensamstående.

• h8him
    Anonym (m) skrev 2010-05-23 09:46:19 följande:
    Att man är gift /sambo spelar ingen roll när man räknar ut underhållsstöd/bidrag/underhåll. det räknas enbart på den biologiska förälderns inkomst året innan. Föräldern får sedan dra av 100.000 för egen försörjning och en viss procent per annat biologiskt barn. Att tonåringar skulle gå på 3600 kr i månaden är ju ett rent påhitt, då undrar jag vad dessa barn gör. Man får ju rätta sig helt efter sin ekonomi. Umgänges föräldern skall ju bidra med sin del om barnet bor mer hos den andra föräldern och boende föräldern har ju barnbidrag så om man ser det rent krasst så får ju boendeföräldern bara i bidrag 1273+1050 kr. vad umgängesföräldern sedan betalar till försäkringskassan är ju igentligen inte relevant för boendeföräldern. Tycker att det är bra pengar boendeföräldern får om umgängesföräldern sköter sitt umgänge och står för barnets utgifter hemma hos sig. Speciellt i detta fall då ingen är ensamstående.
    Påhitt? Varför? Motivera dig och tala gärna om vad en tonåring kostar enligt dig. Mat, kläder, nöjen/fritid, hygien, hushållskostnader, försäkring osv.
    1050 kr/mån får man bara tills man gått ut 9:an eller fyllt 16 år. Sen är det bara 10 mån/år som man får det, trots att ungdomar är dyrare i drift.
  • Claris

är det nytt..att man bara får barnbidraget i 10månader,efter nian?

Svar på tråden Hur mycket i Underhållsbidrag???