Inlägg från: Kastrull |Visa alla inlägg
  • Kastrull

Majblomman

Jag har inte svar på din fråga då jag inte har sökt själv. Däremot har jag läst nyligen någonstans att en tjej fått bidrag till balklänning inför studenten från Majblommefonden och ja, det är i min värld skillnad på att få stöd till mat och att få stöd till en elegant klänning. Men ta uppgiften med balklänningen med en nypa salt, för jag kan dessvärre inte hänvisa till någon källa.

• Kastrull
    Anonym skrev 2010-05-21 23:39:53 följande:
    Vi bor i Sverige. Här behöver man inte gå hungrig och bo på gatan om man inte har valt det själv. Däremot kan det vara psykiskt jobbigt att inte kunna gå på en bal som tonåring om man redan har det knapert och vill för en dag göra sig fin (Dessutom är det inte barnens "fel" att ekonomin ser ut som det gör). Sen vet vi ju inte hur mycket klänningen kostade, kan vara en billigare variant.
    Ditt första påstående håller jag inte alls med om. Resterande kan det ligga något i. Men jag är ändå tveksam till om det är det bästa sättet att använda fondpengarna på. Förutsatt att det stämde, vill säga.
  • Kastrull
    Anonym skrev 2010-05-21 23:30:30 följande:
    Inget fel med det! Varför ska inte fattiga barn få gå på bal?
    Artonåringar är inga barn utan unga vuxna som kan arbeta ihop pengarna själva i första hand.
  • Kastrull
    asif skrev 2010-05-22 00:50:06 följande:
    föräldrar till atronåringar som går i skolan råkar ha försörjningsplikt om det har undgått dig. Så om familjen är fattig och har fått pengar av majblomman för att barnet ska kunna ha en kulupplevelse med sina skolkompisar så är det inget att grina över. har du problem med hur majblomman delar ut sina pengar så sluta köpa majblomman! Sen finns det inget som säger att det verkligen stämmer att nån fått balklänning betald eller vad den kostade heller.
    Det har inte undgått mig. Det har heller inte undgått mig att man får arbeta för att ha råd att göra saker som kostar pengar. Föräldrar till artonåringar som tar studenten har såvitt jag vet inte skyldighet att sponsra balkänningar, utan att stå för sina tonåringars uppehälle.
    Jag ser hellre att pengarna går till sökande som behöver dem för att kunna köpa mat, en vinterjacka eller liknande. Balklänningar hamnar inte under kategorin livsnödvändigt i min värld.

Att vi inte vet om klänningshistorien stämmer äger sin riktighet.
Svar på tråden Majblomman