Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Moskéer i Sverige

Naturligtvis ska vi inte ha någon statsreligion, religiöst fåneri ska håller perifert inte centralt.
    Åtminstone fram tills dess en ev. guddom påvisats. Efter det kan ju ju bli en annan femma -att den guddomen skulle vara den kristna varianten är dock helt uteslutet. Något mer uppenbart påhittat av människan självt får man leta efter.
    Ju mindre religion desto bättre. Det gäller islam såväl som kristendom, asatro och grekisk mytologi. 
  • SkåneP
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 11:36:45 följande:
    Ska vi ha det som idag då, menar du? Inte ändra någonting?
    I stort sett ja, även om jag tycker att religionens särställning generellt borde suddas ut.
    Annars har jag inga synpunkter på att moskéer, kyrkor eller dansbandspalats byggs, så länge jag slipper finansiera härligheten - de möter helt enkelt upp en efterfrågan även som jag inte ingår i "målgruppen".
  • SkåneP
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 12:32:55 följande:
    "Särställning"? Var finns den?
    Generellt att religiösa ideer inte kan/får ifrågasättas, utan de står oftast hel oemotsagda. Exemplifieras tex med Helgmålsbön i SVT och div religiösa program i SR.
    Ytterligare exempel:
    Åke Green utgjorde ett exempel på hur olagligheter är OK bara de sker i religiösa sammanhang.
    Omskärelse. Hade det inte funnits religiös tradition bakom hade knappast det varit OK att karva i små gossebarn som man gör.
    Säger dresskoden "ingen huvudbonad" gäller det såväl keps som slöja. Att det ena ska respekteras pga religion är exempel på just dess särställning som argument.
  • SkåneP
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 12:54:54 följande:
    Åke Green använde sig av YGL. 
    i konflikt med HMF. Även om jag personligen inte gillar HMF lagen så exemplifierar det hela olikheten inför lager som den religösa särställningen ger (och som du fråga efter).
    "Varför finns det klädkoder? Absurt!"
    Tror du missade poängen.
    "Jo, och hur ifrågasätts den allra största religionen i dagens samhälle då, i våra massmedier: kapitalismen?"
    Kan jag inte uttala mig om då jag inte betraktar kapitalism som religion.
  • SkåneP
    puss skrev 2010-05-22 19:57:38 följande:
    tycker det är jättebra. ni som inte gillar det kan dra till ett land där sånt är förbjudet.
    Eller så kan du dra till ett land där det är påbjudet.
  • SkåneP
    EttLångtOchJolligtNamn skrev 2010-05-25 15:51:42 följande:
    Ops text försvan. Vill påpeka att min text ovan var ironisk.
    Ironi är fräscht.
Svar på tråden Moskéer i Sverige