• Alexi

Hur fungerar det med dagis veckorna före förlossning av syskon?

Hur gör andra och hur fungerar det i olika kommuner kring vad som gäller om barnet går på dagis och mamman är hemma de sista veckorna före förlossning? Det är väl trots allt rätt få som jobbar ända fram till bf. Har alla sina större barn hemma då de veckorna?

I vår kommun får barnet gå heltid/ordinarie tid två månader EFTER förlossningen men jag kan inte se någon regel kring vad som gäller före. Och det verkar ju hattigt regelmässigt om barnet ska gå ner i tid innan förlossningen men sen kunna gå full tid efter, det är väl egentligen efter förlossningen barnet har mer behov av att vara hemma med föräldrar och bebis till skillnad från innan då det är en tjock och trött mamma...

Frågan gäller ju förstås inte de som är sjukskrivna utan de som är hemma med fp på bebisen, semester och liknande.

• Svar på tråden Hur fungerar det med dagis veckorna före förlossning av syskon?
  • Vera 74

I Varberg gäller följande:

Semester - inte rätt till barnomsorg (men vi på vår avdelning brukar vara snälla och erbjuda 15 timmar/vecka)

HP - räknas som sjukskrivning, men slutar ju att gälla är det 11 dagar före beräknad förlossning? och då får man ju ta FP eller semester istället.

FP - 15 timmar/vecka, detta gäller även när barnet är fött.

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Alexi

Är det alltså ingen skillnad på att ha semester vid annat tillfälle och att ha semester några veckor före beräknad förlossning?

• Vera 74

Semester är semester oavsett vad du gör på semestern...

Men som sagt vi på vår avdelning tillåter 15 tim/v. Sen kan det ju handla om hur länge man ska semester...

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • jenjen

Jag har inga planer på att fråga vår förskola... Jag tänker vara ledig (semester) knappt två veckor före planerad förlossning och planerar att låta storebror gå på dagis som vanligt då, eller lite kortare dagar blir det väl. Det har väl inte dagis med att göra? Om jag tar semester och reser bort medan min man jobbar, måste jag ta med mig min son då?

Nej, om jag vore du ts så skulle jag helt enkelt köra på och göra som du känner för fram tills att bebisen har kommit.

• Sandris82

jen jen: Det finns regler som kommunen har satt upp. Sen kan man ju undra över barnets behov av heldagar tycker jag.

Ts: Här får man 15 timmar/ veckan om man är arb. lös eller fp. Jag gick hemma sista månaden före förlossningen o hade då stora syster på dagis max 15 timmar per vecka. Orkar man ha dem hemma är det ju världens chans att ha dom nära sista tiden som "ensambarn" Efter förlossningen valde vi att säga upp platsen till storasyster då 2 år o 5 månader (men hon gick månaden ut, så två veckor med 15 timmar ung) o jag hade henne hemma i 1,5 år med lillasyster. Men det är jag rätt ensam om här i kommunen tror jag.

• Alexi

Det är ju det man undrar, hur gör folk i praktiken. För jag har svårt att tro att alla storasyskon är hemma med sin mamma på heltid (eller går 15 timmar) just den period när mamman är som tröttast och har störst behov av vila.

Dock kommer inte vår dotter ha gått på sin förskola så jättelänge så jag är ju lite rädd att göra något stötande gentemot dem också. Men jag ska ringa kommunen vid tillfälle och fråga i alla fall.

Men självklart kommer jag hämta dottern lite tidigare de veckorna om jag är hemma men för mig är syftet med att ta semester sista veckorna att man behöver vila inför förlossning plus att orken ju kan vara väldigt minimal. Och orkar jag inte kontorsarbete orkar jag nog inte med min dotter så jättebra just då heller.

jenjen skrev 2010-05-22 19:06:09 följande:
    Jag har inga planer på att fråga vår förskola... Jag tänker vara ledig (semester) knappt två veckor före planerad förlossning och planerar att låta storebror gå på dagis som vanligt då, eller lite kortare dagar blir det väl. Det har väl inte dagis med att göra? Om jag tar semester och reser bort medan min man jobbar, måste jag ta med mig min son då? Nej, om jag vore du ts så skulle jag helt enkelt köra på och göra som du känner för fram tills att bebisen har kommit.
  • jenjen

Jag tror inte att vår kommun har några särskilda regler för semester. Vid föräldraledighet vet jag att man inte får ha det äldre barnet på förskolan heltid (trots att man måste betala heltid...), men vid semester finns det som sagt inga regler. Jag tycker det låter tveksamt att kommuner verkligen har rätt att ställa sådana krav på föräldrarna.

Om jag som sagt tar ledigt torsdag-fredag för att bara vara hemma och putsa fönster och slappa, skulle jag behöva ha min son hemma då också?

(Nu låter det som att jag tycker att det är ett problem att vara med min son, och det är det såklart inte, jag älskar att vara med honom och har inga planer på att vara ledig en vecka hemma utan honom, men jag vill bara formulera om problemet.)

Ja, jag skulle i alla fall helt enkelt strunta i att fråga om ni tror att de kommer att säga nej.

• Alexi

Fast så är det ju, man har inte rätt till barnomsorg när man har semester. Men jag tänkte att det kanske borde kunna vara lite speciellt just före förlossningen, lite jämförbart med sjukskrivning, och jag undrar ju hur det fungerar i praktiken då jag inte tror att så många jobbar då men jag tror inte de heller har sina barn hemma...

jenjen skrev 2010-05-22 20:26:14 följande:
    Jag tror inte att vår kommun har några särskilda regler för semester. Vid föräldraledighet vet jag att man inte får ha det äldre barnet på förskolan heltid (trots att man måste betala heltid...), men vid semester finns det som sagt inga regler. Jag tycker det låter tveksamt att kommuner verkligen har rätt att ställa sådana krav på föräldrarna. Om jag som sagt tar ledigt torsdag-fredag för att bara vara hemma och putsa fönster och slappa, skulle jag behöva ha min son hemma då också? (Nu låter det som att jag tycker att det är ett problem att vara med min son, och det är det såklart inte, jag älskar att vara med honom och har inga planer på att vara ledig en vecka hemma utan honom, men jag vill bara formulera om problemet.) Ja, jag skulle i alla fall helt enkelt strunta i att fråga om ni tror att de kommer att säga nej.
  • jenjen

Jag tror inte att det är en generell regel, i så fall borde man informera om det på kommunens info-sida. Eftersom så inte är fallet så utgår jag ifrån att det inte är en benhård regel.

Visst, som princip håller jag ju med att lediga föräldrar=lediga barn, men i praktiken finns det ju flera fall då det inte behöver vara så, speciellt om bara ena föräldern är ledig. Om pappa ska på älgjakt, ska han ta med barnet då eftersom det inte får vara på dagis om mamma jobbar?

Lite flexibilitet tror jag att de flesta kommuner och förskolor ändå har.

• frk Carlsson

vi får ha barnen på heltid, både hos kommunen och på frskolor, oavsett om vi är hemma med fp, hp eller är sjuksrivna. har man tagit ut semester kan man ju mörka tänker jag, det är ju inte så värst många veckor det hadlar om.

jag har varit hemma med kombinerad sem/fp sedan slutet av mars och mina tjejer har varit på fsk 8.30-15 fyra dgr/v under den perioden. det har varit helt ok med rektor på vår fsk som är en friskola.

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
Svar på tråden Hur fungerar det med dagis veckorna före förlossning av syskon?