• Skehamn2010

Om du hade makten skulle du då ta bort möjligheten till att göra kejsarsnitt för kvinnor som KAN men VÄGRAR föda vaginalt?

Att man KAN föda vaginalt och rekommenderas göra det men man VÄGRAR helt enkelt. Antingen för att man är rädd eller av bekvämlighetsskäl (varierar från kvinna till kvinna)

Nu har du makten att ta bort den möjligheten. Gör du det?

Inte jag....aldrig!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du hade makten skulle du då ta bort möjligheten till att göra kejsarsnitt för kvinnor som KAN men VÄGRAR föda vaginalt?
  • Bubbis10

Tycker det är upp till var å en kvinna, finns ju dom som har en hamsk ångest över att föda normalt,vaginalt. å kanske hellre avstår ngt som dom önskar pga rädslan e för stor. klart att dom ska ha samma möjlighet till att bli mamma.

Sen om det är bekvämlighets skäl, ja jag förstår inte det.men som sagt,upp till var å en.

• glasbubblan

Bekvämlighetssnitt? På vilket sätt skulle det vara bekvämt att få magen uppsprättad? Upplys mig, någon! 

• Anna J01

Jag tycker nog att om man är såå rädd för att föda barn så ska man nog inte ha barn. Har man däremot medicinska skäl för sin rödsla tycker jag att det är en annan sak. T.ex. en tidigare förlossning som inte gått bra. Menar inte att man spruckit lite eller att det tatgit lång tid. Men om mamman eller barnet påverkades allvarligt så förstår jag att man är rädd.

• Bubbis10
    glasbubblan skrev 2010-05-22 11:49:53 följande:
    Bekvämlighetssnitt? På vilket sätt skulle det vara bekvämt att få magen uppsprättad? Upplys mig, någon! 
    mja asså jag vet flera som gjort det för att man får planerat datum, å har inte samma långa värkar osv.
  • Bubbis10
    Anna J01 skrev 2010-05-22 11:52:24 följande:
    Jag tycker nog att om man är såå rädd för att föda barn så ska man nog inte ha barn. Har man däremot medicinska skäl för sin rödsla tycker jag att det är en annan sak. T.ex. en tidigare förlossning som inte gått bra. Menar inte att man spruckit lite eller att det tatgit lång tid. Men om mamman eller barnet påverkades allvarligt så förstår jag att man är rädd.
    så du menar på fullaste allvar att om man e livrädd så ska man inte få ha barn.??
  • Maggis

Nej, det skulle jag inte. Sedan vet jag väl inte om det är så rasande bekvämt att bli snittad utifrån och in? Jag tyckte då inte det var särskilt bekvämt när jag blev opererad för en äggstockscysta och då var snittet både mindre och ytligare.

//Maggis
  • Rhoda Horswunce

"Nej självklart inte TS, finns väl ingen som är så omänsklig"

Men jag skulle inte heller göra det enklare att få snitt om jag hade möjligheten. Jag tycker det är bra att man får gå på ett antal samtal innan man blir beviljad snitt, och jag tror det stoppar en stor del av de kvinnor som vill ha snitt av "fel" anledningar (dvs. av bekvämlighetskäl eller att de inte vill bli slappa i underlivet och sådana saker)

• Qaroliine

Dem som gör snitt pga bekvämlighet kan betala själv.
    Alla som har förlossningsrädsla ska självklart få snitt!

Jag är gravid med första barnet och vet såklart inte hur min fl kommer bli. Är ganska rädd och hade gärna valt snitt just för att veta vad som kommer hända.
    Det är bekvämt att allt är planerat och under kontroll.

Men jag vill prova att föda naturligt, även om jag är rädd.
    ~*~Myran bf 110114~*~
  • Bubbis10
    Rhoda Horswunce skrev 2010-05-22 11:55:17 följande:
    "Nej självklart inte TS, finns väl ingen som är så omänsklig"Men jag skulle inte heller göra det enklare att få snitt om jag hade möjligheten. Jag tycker det är bra att man får gå på ett antal samtal innan man blir beviljad snitt, och jag tror det stoppar en stor del av de kvinnor som vill ha snitt av "fel" anledningar (dvs. av bekvämlighetskäl eller att de inte vill bli slappa i underlivet och sådana saker)
    Instämmer helt med etta inlägg!
  • Kazeer
    Jag har fött vaginalt (jättebra förlossning) och jag har gått igenom ett halvakut kejsarsnitt. Valet mellan de två ur bekvämlighetssynpunkt är lätt. Kejsarsnittet vinner! Lätt att planera barnvakt till syskon. Jag slapp värkarbete och krystarbete.

Röstade på alt 2.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Om du hade makten skulle du då ta bort möjligheten till att göra kejsarsnitt för kvinnor som KAN men VÄGRAR föda vaginalt?