Inlägg från: kråka |Visa alla inlägg
  • kråka

    Är det som vuxen ok att frysa ut andra barn.

    Hej!

    Vi bor ute på landet i ett av två hus bredvid varandra, det är ett drömläge våra barn leker tillsammans med deras varje dag och dom är bästa vänner. Och nu när det är vår springer våra och deras barn fram och tillbaks på våra tomter och leker från morgon till kväll utomhus.

     Men ibland får våra grannar besök av några andra grannar som bor lite längre bort.(alltså grannar även till oss).
    Och då blir vår grannfru som förbytt och säger till våra barn att nu får dom inte vara på deras tomt för nu ska hennes barn leka med några andra barn. och våra barn får gå hem. Detta säger hon surt och strängt.
    våran minsta kille brukar komma hem och gråta vid dessa tillfällen för att han känner sig bortstött och utanför.
    han är så liten och har svårt att förstå vart tomtgränsen går och varför han helt plötsligt inte får vara med.

    När hennes barn ändå vill springa till våran tomt stoppar hon dom och skickar tillbaka dom. Hon står som en polis på gräsvakt och vaktar så att barnen inte skall leka tillsammans.
    Detta resulterar till att våra barn hamnar lite utanför i grannskapet och inte får lära känna de andra grannarna.

    Har tänkt att vid något tillfällen göra likadant tillbaka, och strängt avvisa hennes barn från vår tomt när vi har gäster. Men det känns fel och elakt och jag tycker om deras barn och vill inte vara en elak tant i deras barndomsminnen.

    Hade det varit någon slags släkträff, eller kalas kanske man kunde förstå, men det är grannbarn som kommer över och det är UTOMHUSLEK.
    våra barn blir så ledsna.

    obs varje gång hon gör så här så respekterar vi hennes önskan , och håller våra barn därifrån. men det är lika tråkigt varje gång att se hur ledsna dom blir.
    och vi är tvugna att hålla minstingen innomhus, för så fort han går ut så springer han dit, fast han inte får, det finns inga staket.

    Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Är det som vuxen ok att frysa ut andra barn.
  • kråka
    majess skrev 2010-05-22 16:23:40 följande:
    Tala om för tanten att passar det att ungarna lker annars så vill du ha ett BRA argument mot att de inte kan göra det när de andra grannarna är där! se vad människan svara!Annars så tror jag att jag hade ringt samma grannar som de har på besök o bjudit över deras barn o då låtit hennes ungar få vara utanför...sätt ner foten!
    Jo du har en poäng. Men vill ändå att deras barn inte skall må lika dåligt som våra gör när dom blir behandlade på det viset. Pluss att det känns pinsamt att inför våra gäster behandla hennes barn på ett liknade sätt.
  • kråka
    Minli skrev 2010-05-22 16:45:35 följande:
    Men ärligt sagt så kanske grannfrun inte vill ha andras barn på sin tomt då de har gäster... Kanske hon inte är så glad över allt detta springande av och an och tycker att det åtminstone kan vara lugnt då de har andra där. Kanske det skulle vara bättre om du förklarar för dina barn att om grannarna har gäster så passar det sig inte att man springer dit. Förstår att det är ledsamt för dina barn, men man måste även acceptera att grannarna vill vara ifred ibland. Har själv en massa folk springandes på min tomt i tid och otid och även om jag gillar alla så kan det bli väldigt påfrestande ibland.Springer deras barn över ifall ni bjuder grannarna till er? Om grannfrun då är konsekvent och håller sina barn hemma så är väl detta okej..? Men om hon låter sina barn komma till er tomt då ni har de andra grannarna där så tycker jag att du ska ta upp detta med henne...
    Ja hennes barn springer hos om vi har gäster och när våra barn inte ens är hemma. Men dom är barn och vill inte hon att våra barn leker med hennesbarns vänner (våra gemensamma grannar) så kanske man lägger sig i för mycket. Dom är ju ändå utomhus. Det gör inte oss något att dom skickar hem våra barn. Men när hon gör det med motiveringen att nu skall lille Pelle leka med ett annat barn så nu får du gå hem. Då känns det som utfrysning. Dom vill ju leka ihop!
  • kråka
    nostalgi skrev 2010-05-22 16:45:53 följande:
    Blanda för Guds skull inte in barnen i en eventuell "grannfejd" bara!
    Nej vi har en jättebra vänskap. Men det är nog min man som går bäst ihop med den andra pappan och han säger ingenting om vilka hans barn skall leka med.
  • kråka
    Starkast skrev 2010-05-22 17:16:34 följande:
    Här springer barnen mellan varandra också.Men har vi gäster så umgås vi med våra gäster. Vår trädgård är ingen allmän lekplats.Tycker det hör till sunt förnuft att låta grannar vara ifred ibland, ex. när de har
    jo. vi brukar alltid försöka respektera våra grannar , och har aldrig tagit upp detta heller. vi håller vår minsting inomhus när dom vill vara ifred,
    men som sakt så springer deras barn på våran tomt fast vi har gäster, dom kan sitta på vår altan när vi kommer hem , när ingen är hemma ens.
    det är just därför vi tar upp det här. för alla har rätt till privatliv på sin tomt.men samtiigt känns det så fånigt. det är bara barn som leker.
  • kråka

    jag förstår allt det där med privatliv osv men det här handlar om grannbarn utan sina föräldrar  som kommer för att leka utomhus,med deras barn.
    och grannfrun stoppar sina barn från att leka med våra presis så mkt som hon stoppar våra att leka med hennes.
    varför lägga ner energi liksom , om barnen uppenbarligen vill leka.
    klart man ska få säga stop när man vill vara ensam men man kanske kan välja tillfälle lite annorlunda. pluss att hon är otrevlig och hård när hon säger ifrån. förstår inte varför när vi alltid respekterar hennes önskningar. 

  • kråka

    vill poängtera att det inte är så att vi inte respekterar deras privatliv. utan vi tänker nästan på det jämt.håller koll, ibland kan man ju se på någon om den vill vara ifred, då hämtar vi hem våra barn. om det dyker upp någon släkting. eller om våra barn verkar vilda eller liknande så är vi där och har koll. eller tar hem våra barn om så verkar behövas.
    deras barn är ju hoss oss jämt oxå. många gånger har deras barn stått och hängt utanför vår dörr när vi har gäster. är våra barn ute då, så tycker jag att då kan dom väl leka. men om man ska in och äta eller liknande med sina gäster så säger jag på ett vänligt sätt(så som jag skulle sakt till en vuxen. att mitt barn kan säkert komma ut och leka lite senare, nu ska hon in o äta en stund.så ler jag och ursäktar oss. på ett trvligt sätt. men alla är vi ju olika. vissa tycker att är det barn man pratar med så behöver man inte vara hyfsad. då kan man spänna ögonen i dom och ryta att nu får du gå hem , mitt barn ska leka med pelle nu.och se barnet gråtandes gå hem.
    om barnet inte verkade fatta när jag bad vänligt hade jag sakt det lika vänligt fast nästa gång till barnets förälder.

    men det är klart, alla är vi olika. det är väl därför jag sitter och skriver här.

    jag är väl av den åsikten att grann barn som leker ihop utomhus inte är ett sådant tillfälle då man ska skicka hem vissa av grannarna.(jag tycker det blir utfrysnings varning.
    medans andra tycker tvärt om.
    vet men mig själv att det skulle ta emot att göra så.därför gör jag det inte.
    man får väl följa sitt hjärta.

Svar på tråden Är det som vuxen ok att frysa ut andra barn.