• salamanca

Käkar sten

Nu är sonen 1,5 mån & för 3 månader sedan flyttade vi till ett hus med trädgård. I 3 månader har han outröttligen knapprat på stenar. Jag blir TOKIG!!! Förutom att han kan sätta i halsen är det ju inte så bra för han tänder & tarmar ( jo, han sväljer dem också ). När jag försöker ta ut dem ur munnen så bits han så att man förlorar känsel i fingrarna, han är så stark. Det slutar med att jag tar in honom för att undvika allt detta sten ätande & bli en ihjälstressad mamma - Skall man sitta inspärrad hela sommaren?

Har försökt muta med allt för att han skall spotta ut stenarna, men icke. Hur länge skall han hålla på så här?
  • Svar på tråden Käkar sten
  • salamanca

ingen som haft det så?

• Zezana

Det handlar inte om tänder som är på g, så han äter sten för att lindra klådan ? Låter jobbigt måste jag säga, har inte haft det problemet med sonen, än.....

• salamanca

Jo, han har lite jobbigt med kindtänder nu. Han gillar dock att verkligen knapra så att det låter ordentligt som om han tuggade hårda karameller :/

Dessutom tycker han att det blir extra festligt när han får se min förfärade min & går gärna fram, tittar på mig, flinar & knaprar. jättekul att bli jagad .... Är svårt att köra en ignorerings taktik  för det är ju verkligen inte bra för honom. Han sätter sig gärna i rabatten & knaprar sten & funderar lite på livet..... unge!
  • sarsparis

Jag har en som äter allt, sten, grus, bark mm. Jag frågade bvc om det, hon sa att det oftast är helt ofarligt och det kommer ut där bak, jo tack jag har märkt det.....det hon däremot sa var väl att de kan få i sin olika baktierier som kan göra att de får diaree men det är också ofarligt. Hon menar på att det är inte så mycket att göra åt mer än att hålla koll så de inte äter något som kan fastna i halsen, och det gör inte småsten och grus iallfall. Min son är 2 år.

• pingstlilja

Jag har det likadant. Min är 20 månader. Han sväljer visserligen inte dom men har suttar på dom. Vi har nog sydsveriges renaste stenar. Han har alltid jord runt munnen. Enl barnläkaren är detta inte farligt o lite skit rensar magen..Det jag håller koll på är så att han inte får mask. Det får barn jättelätt mask när de stoppar ute"saker " i munnen. Vi var på stranden o lekte igår. Han knaprade sand så idag får jag väl ut allt i blöjan. Visst blir man frustrerad men vad ska man göra. Man kan ju inte hålla dom inne i all evighet.
    Jag försöker stoppa in nappen när vi är ute men den spottar han ut.
    Vi får väl försöka stötta varandra härinne..

• solrosen17

Min son stoppar också i sig allt möjligt när vi är ute. Inget man kan göra åt, försöker bara hålla koll så att han inte stoppar i sig något som kan fastna i halsen. Han är 14 månader.

• 47705

Min systers dotter är en hamster. Hon stoppar allt möjligt i munnen, även stenar i olika storlekar. Hon varken tuggar på dem eller sväljer dem, utan hon bara har dem i munnen och sedan kan hon spotta ut dem någon timme senare. Det här gör hon med allt från grönsaker till stenar till legobitar......

• Strumpan08

Hahaha, förlåt men båda TS och en del av svaren var helfestliga och jag känner igen mig så väl!

Dottern som är 1,5 år älskar att äta sand. Hon kan ta hela spadar m sand och försöka äta. Tycker det är asäckligt och det borde vara obehagligt, man vet ju själv när man råkar få in ett sandkorn i munnen och tuggar på det hur obehagligt det känns. Biter en gör hon också när man försöker få ut grejerna, och med munnen full med tänder så gör det fan ont. Och ja, ibland tar hon upp stenar och sätter till munnen bara för att titta utmanande på mig för att se vad jag gör. {#lang_emotions_yell}

Strumpan ♥ 081209 ~ Pyret ♥ BF 101010
  • HannaS83

Haha Jag har ocksaen stenätare, 15manader gammal. Han brukar dock spotta dom i min hand när jag säger till honom. Har funderat pa om det är farligt men det verkar ju inte vara sa farligt pa inläggen. Har dock inget tips pa hur man kan fa slut pa det....

• salamanca

Skönt med flera =)

Jo, man får ju se till att de inte stoppar in något som kan fastna i halsen, som härom dan då jag lirkade ut en rund liten kotte. Jag hoppas på att han tröttnar på det snart.
    Barn är allt bra roliga... 
  • BlommyNess12

Min unge äter stenar hela tiden. Nu är ju han såpass duktig att när jag säger "usch, spotta!" så spottar han. Om han inte skulle spotta, händer typ 2 % av gångerna så böjer jag ner honom så att han har huvudet typ vid knäna och sätter fingrarna i käkarna så de bänds upp och plockar ut stenen.

Det är det säkraste sättet jag kommit fram till att få ut stenarna utan att man råkar peta ner dem i halsen så de fastnar!

• BlommyNess12

Han har faktiskt aldrig provat att bita mig ännu :-O han blir två nu efter sommaren.

• salamanca
    BlommyNess12 skrev 2010-05-24 00:52:32 följande:
    Min unge äter stenar hela tiden. Nu är ju han såpass duktig att när jag säger "usch, spotta!" så spottar han. Om han inte skulle spotta, händer typ 2 % av gångerna så böjer jag ner honom så att han har huvudet typ vid knäna och sätter fingrarna i käkarna så de bänds upp och plockar ut stenen. Det är det säkraste sättet jag kommit fram till att få ut stenarna utan att man råkar peta ner dem i halsen så de fastnar!
    Tack! Det skall jag prova!!!
  • BlommyNess12
    salamanca skrev 2010-05-24 00:57:50 följande:
    Tack! Det skall jag prova!!!
    Varsågod, du kan göra det utanpå kinderna alltså där käkarna går ihop så blir du inte biten
  • Sweden

Jag hade ocksa en stentuggare forra aret, nu ar han 2 och har tack och lov slutat (och han overlevde) Han gillar fortfarande att tugga pa harda saker dock sa jag brukar ge honom sma isbitar att knapra pa, kanske vore nat for din son ocksa?

Svar på tråden Käkar sten