• Eddam

Har du någonsin "glömt" scanna in varor i affären?

Idag när jag var i affärn och skulle betala mina självscannade varor fick jag en avstämning. Började då fundera hur ofta det händer att folk medvetet inte betalar för sina varor. Av olika anledningar antar jag men allt är ju stöld..

Så, har du någonsin "glömt" att scanna in en eller flera varor när du självscannar?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du någonsin "glömt" scanna in varor i affären?
  • TwistedSister

Har provat att scanna själv en gång och det gör jag aldrig om, asjobbigt är det ju! Och varför, när det finns personal som kan göra det åt en? Säkert bara för att kunna sno grejer som folk scannar själva, det är den enda troliga förklaringen
    Jag hoppas och tror iaf att jag lyckades betala för allt den gången jag testade det.

• Zezana

Har en gång omedvetet missat att scanna in köttfärs (vet att vi scannade, men det gick tydligen inte in), den gången fick vi självklart avstämning

• Lalalong

Nej, det skulle jag aldrig göra medvetet (och har, vad jag vet, aldrig hänt omedvetet heller). Jag är ingen tjuv.

Klara 060504, Alva 100117
  • Hertha

Jag har aldrig lyckats klara mig utan avstämning...
    Så nu har jag slutat självscanna för jag fixar uppenbarligen inte det och det tar sådan jäkla tid att dessutom behöva packa upp varorna igen .

• Lalalong
    TwistedSister skrev 2010-05-23 00:08:18 följande:
    Har provat att scanna själv en gång och det gör jag aldrig om, asjobbigt är det ju! Och varför, när det finns personal som kan göra det åt en? Säkert bara för att kunna sno grejer som folk scannar själva, det är den enda troliga förklaringen Jag hoppas och tror iaf att jag lyckades betala för allt den gången jag testade det.
    Haha, och jag förstår verkligen inte dem som inte scannar när möjligheten finns!!

Det står lixom folk i en kö med 10 personer före. För att en kassörska ska scanna in alla varor så att du sen kan packa ner det i kassar. Så jäkla ödigt när du istället kan packa själv under tiden du handlar och sen bara dra dina kort och promenera ut ur butiken.

Visst händer det att du får avstämning. Men det är ju inte mer jobb än om du gått i vanliga kassan, och oftast är det ingen kö alls, så det går ändå fortare.

Men samtidigt tycker jag ju det är bra att inte alla gillar att scanna, då hade det blivit mycket mindre arbetstillfällen.
  • MrsMurphy

Skulle aldrig våga!

Vi handlar för ca 2000 vid handlingarna så en ganska stor mängd varor. Ändå så har det hittills på avstämningarna bara missat 2 gröna paprikor pga tankevurpa/trötthet/griniga barn. Tycker att det är så smidigt att bara packa ner eftersom, hålla koll på pengar och slippa packa upp/packa ner allt igen.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • lunkentuss
    Lalalong skrev 2010-05-23 00:17:08 följande:
    Haha, och jag förstår verkligen inte dem som inte scannar när möjligheten finns!! Det står lixom folk i en kö med 10 personer före. För att en kassörska ska scanna in alla varor så att du sen kan packa ner det i kassar. Så jäkla ödigt när du istället kan packa själv under tiden du handlar och sen bara dra dina kort och promenera ut ur butiken. Visst händer det att du får avstämning. Men det är ju inte mer jobb än om du gått i vanliga kassan, och oftast är det ingen kö alls, så det går ändå fortare. Men samtidigt tycker jag ju det är bra att inte alla gillar att scanna, då hade det blivit mycket mindre arbetstillfällen.
    jag tror det tar lika lång tid i slutändan ändå -för när man scannar själv ska man ju även väga själv o ibland är det kö till vågarna osv... Jag tycker det är jobbigare o hålla på o väga alla varor (köper 2/3 frukt o grönt) o får man då även avstämning tar det ju LÄNGRE tid än o stå i kö...
  • frökenelisabeth
    lunkentuss skrev 2010-05-23 00:26:29 följande:
    jag tror det tar lika lång tid i slutändan ändå -för när man scannar själv ska man ju även väga själv o ibland är det kö till vågarna osv... Jag tycker det är jobbigare o hålla på o väga alla varor (köper 2/3 frukt o grönt) o får man då även avstämning tar det ju LÄNGRE tid än o stå i kö...
    här är en till som tycker det är besvärligt med scanning....

Men jag handlar iofs sällan några större mängder, kan tänka mig om man har en kundvagn och packar i påsar direkt att det är en fördel.

Jag har aldrig missat något vid scanning, men tycker ofta jag råkar ut för de där avstämningarna.

Däremot kan jag ibland vara lite disträ när jag t ex är ute och tittar på kläder, och ha en vara i handen som jag inte ska ha och glömmer lägga tillbaka innan jag ska gå ut. Inte så smart att vara på väg mot utgången med en larmad vara. Tack och lov har jag aldrig kommit hela vägen ut utan att komma på mig själv, men det har varit ruskigt nära ett par gånger . Jag antar att man iskallt kan bli tagen för snatteri om det skulle hända.
  • Lalalong
    lunkentuss skrev 2010-05-23 00:26:29 följande:
    För mig går det snabbare i alla fall, det märker jag väldigt tydligt. Men det beror kanske på vad det är för affär. Hos oss är det nästan aldrig kö till vågarna t.ex.

Men hur kan det ta längre tid med avstämning än att stå i kö? Du gör ju exakt samma sak som om du hade betalat i vanlig kassa, förutom att du slipper stå och vänta på 10 st andra som är före dig i kön.
  • liv10

scanning är inte alls smidigt. har provat typ 4gånger och 3 av dessa fick jag avstämning- riktigt irriterande för då tog ju det hela dubbelt så lång tid.

det enda bra med scanning är att man får panik när man gått genom halva butiken och inser att man redan överskridit sin matbudget man tänker faktiskt lite extra på vad man spenderar då man hela tiden ser slutsumman. eller, iallafall jag som alltid blir lika chockad varje gång jag storhandlat och skall betala.....

Svar på tråden Har du någonsin "glömt" scanna in varor i affären?