• en grönsak

Hur hanterar jag det här?

Jag vet att det här är jätte känsligt men måste ändå rådfråga.  Det är så att när jag och min familj har diskuterat barnuppfostran  så tycker de att det är helt ok,och nästan nödvändigt att ta till lite våld om barnet inte lyssnar! Ex nån dask i rumpan eller dra i örat! Jag tycker det är helt fel, jag vill inte ta till fysiskt våld för att få ett "väluppfostrat barn"  men då tycker de att jag får skylla mig själv om barnet hamnar snett sen,att det kommer vara synd om den för att ingen kommer vilja vara med den för att den inte kommer kunna uppföra sig osv.. Ger mig dåligt samvete för att JAG inte vill misshandla mitt barn,för oavsett hur löst man daskar till,eller drar i örat så är det väländå  misshandel?
    Jag vet själv hur kränkande det var att få stryk osv och vill inte upprepa samma misstag!

Jag blir så jäkla förbannad för att de inte kan respektera hur jag känner,istället får jag skit för det och vi blir nästan osams för att jag säger emot..
    Jag förstår ju att det kan vara svårt att stå emot när ens barn är så trotsig att den inte lyssnar på nån,kastar sig på golvet/marken och skriker osv.. Då kommer de säga att: så går det när man inte uppfostrar sitt barn på rätt sätt,vs(misshandlar)

Fan vad svårt!
    Sen vet jag också att fast det är olagligt så har jag sett många föräldrar nästan gå över gränsen,drar jätte hårt i armen,nyper till det osv.. Varit riktigt hårdhänta,så vart går gränsen?

Som sagt! Jag är emot sån typ av "uppfostran"  men hur står man emot familjens "påtryck" och vart går gränsen?

• Svar på tråden Hur hanterar jag det här?
  • Teskedsmamman

Det är nog bara att stå på sig, gå INTE in i diskussion utan säg bara, "jag uppfostrar mitt barn, hur ni har gjort med ERA barn lägger inte jag mig i och ni ska inte lägga er i hur jag gör".

Markera att du tänker inte diskutera ämnet något mer, och du klargör din ståndpunkt med att de vet hur du vill göra, och att du skiter i vad de säger.

3 killar & pojke v29 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Dragonfly

Jag håller med dig ts, skulle heller aldrig lägga hand på mitt barn.

Grejen med aga är att det finns ju egentligen ingen riktig poäng ens. Visst, barnet slutar med "vaddetnumåvara" men endast pga insikten av att stryk gör ont inte insikten av vad som egentligen var fel och framför allt: VARFÖR. Poänglöst.

• en grönsak
    Teskedsmamman skrev 2010-05-23 10:42:49 följande:
    Det är nog bara att stå på sig, gå INTE in i diskussion utan säg bara, "jag uppfostrar mitt barn, hur ni har gjort med ERA barn lägger inte jag mig i och ni ska inte lägga er i hur jag gör". Markera att du tänker inte diskutera ämnet något mer, och du klargör din ståndpunkt med att de vet hur du vill göra, och att du skiter i vad de säger.
    Ja, egentligen borde jag göra det,bara skita i va de säger,men då ger de mig dåligt samvete och typ hånskrattar åt mig.. Försöker verkligen på alla sätt "trycka ner mig"  så att jag ska ge med mig och hålla med de..  Hade varit mycket enklare om det var bekanta/vänner,grannar osv.. Men nu är det ju min min närmaste familj,och deras barn är ju bla jag;)  Men det är nog bara jag bla syskonen som inte tycker som de..
  • en grönsak
    Dragonfly skrev 2010-05-23 10:49:16 följande:
    Jag håller med dig ts, skulle heller aldrig lägga hand på mitt barn. Grejen med aga är att det finns ju egentligen ingen riktig poäng ens. Visst, barnet slutar med "vaddetnumåvara" men endast pga insikten av att stryk gör ont inte insikten av vad som egentligen var fel och framför allt: VARFÖR. Poänglöst.
    Precis! Men det går inte riktigt att disskutera med de..  Det är så jäkla svårt! 
  • Teskedsmamman
    en grönsak skrev 2010-05-23 10:50:19 följande:
    Ja, egentligen borde jag göra det,bara skita i va de säger,men då ger de mig dåligt samvete och typ hånskrattar åt mig.. Försöker verkligen på alla sätt "trycka ner mig"  så att jag ska ge med mig och hålla med de..  Hade varit mycket enklare om det var bekanta/vänner,grannar osv.. Men nu är det ju min min närmaste familj,och deras barn är ju bla jag;)  Men det är nog bara jag bla syskonen som inte tycker som de..
    Nu vet jag ju inte hur du är som människa, men jag skulle råda dig till att markera alla beteenden, när de börjar trycka ner och hånskratta så kontra med "tycker du att det är rätt att hånskratta/säga så till en människa? Är det så du själv vill bli bemött? Är du en så bra människa att du kan hålla på så mot andra".

Eller ta fram "det som ni gjorde mot mig skulle jag aldrig förnedra ett barn med, man känner sig så nedvärderad och värdelös och oälskad" - alltså tala från egen erfarenhet.

Kanske är det så att de inte fattar hur man uppfattar det hela, eller så förnekar de att de faktiskt vet...
  • en grönsak
    Teskedsmamman skrev 2010-05-23 10:54:33 följande:
    Nu vet jag ju inte hur du är som människa, men jag skulle råda dig till att markera alla beteenden, när de börjar trycka ner och hånskratta så kontra med "tycker du att det är rätt att hånskratta/säga så till en människa? Är det så du själv vill bli bemött? Är du en så bra människa att du kan hålla på så mot andra". Eller ta fram "det som ni gjorde mot mig skulle jag aldrig förnedra ett barn med, man känner sig så nedvärderad och värdelös och oälskad" - alltså tala från egen erfarenhet. Kanske är det så att de inte fattar hur man uppfattar det hela, eller så förnekar de att de faktiskt vet...
    Jag tror det handlar mer om att mamma får dåligt samvete över det hon gjorde och när jag säger emot henne så tar hon det som att jag kritiserar det hon gjorde och försöker försvara sig genom att kritisera mig? hennes sätt att försvara sig,eller nåt..
    Sen vet jag att om jag drar upp det hon gjort så kommer vi bli jätte osams  och jag kommer bara såra henne.. Nää det har jag testat förut och vet hur det slutar..

Jag vill inte bli osams med de,vill bara att de ska respektera det jag tycker och känner utan att ge mig dåligt samvete för det,men det är svårt..
  • Teskedsmamman
    en grönsak skrev 2010-05-23 11:03:22 följande:
    Jag tror det handlar mer om att mamma får dåligt samvete över det hon gjorde och när jag säger emot henne så tar hon det som att jag kritiserar det hon gjorde och försöker försvara sig genom att kritisera mig? hennes sätt att försvara sig,eller nåt.. Sen vet jag att om jag drar upp det hon gjort så kommer vi bli jätte osams  och jag kommer bara såra henne.. Nää det har jag testat förut och vet hur det slutar.. Jag vill inte bli osams med de,vill bara att de ska respektera det jag tycker och känner utan att ge mig dåligt samvete för det,men det är svårt..
    Ah, då förstår jag.... då är nog bästa sättet att inte ge sig in i diskussionen, utan hålla en håd linje med att "jag uppfostrar mitt barn, inte ni" och inte svara på kommentarerer....

Jättejobbigt när man tar åt sig, men jag ser inget fel i att du säger att du blir ledsen när de gör så...
Svar på tråden Hur hanterar jag det här?