Jag öär definitivt FÖR en skoluniform. Personligen så mobbades jag brutalt i skolan pga min klädsel och jag tror faktiskt att uniform hade minskat på mobbningen.
1. Mobbningen hade minskat
2. Det hade blivit billigare och mindre tidskrävande
3. Barnen hade fått möjlighet att uttrycka sin kreativitet och individulism på andra sätt än genom sina kläder...vilket jag tycker är skitbra! Är så trött på att en människas personlighet hela tiden bestäms av vad de har på sig! Är det inte bättre om ungdomarna uppmuntras att uttrycka sin individualism på ANDRA sätt?
4. Det hade gett en känsla av tillhörighet och gemenskap. Jag har kusiner på Irland. De berättade ofta om hur mycket de "hatade" skoluniformen, samtidigt när man fick dem en och en så berättade de "smyg" hur glada de egentligen var över att ha uniformen. Det gav också en "vi mot dom" känsla gentemot lärarna. I Sverige ser man gärna att läraren är "kompis" med barnen, men detta skapar ofta mer splittring i klassen än gemenskap. Visst ska barnen visa läraren respekt! Men lite "vi mot dom" känsla kan ofta skapa en betydligt bättre klassgemenskap OCH större respekt gentemot läraren...som faktiskt ska vara "flockledare" och INTE "en i gänget"
5. Olika skolor har olika uniformer så ser man någon ungom ute på stan som tex vandaliserar eller gör något annat dumt, så kan man lätt ringa upp skolan och berätta att deras elever har uppfört sig dåligt. På så sätt är det lättare för skolan att ta itu med problemet.
6. Skoluniformen kan ses som "finkläder" Så har man ont om pengar i en familj kan uniformen användas som klädsel vid tex konfirmation, begravning, bröllop, dop och andra festliga tillställningar av allvarligare sort.
7. Man slipper problemet med sjuåringar som klär sig som en Pussycat doll! Flickor känner idag ett tvång att klä sig så sexigt som möjligt i skolan, detta kommer försvinna till stor del om man inför skoluniform.