• barajosefine

Vad tycker du ang skoluniform?

En pågående disskution cirkulerar och flera i min bekantskap tycker att det borde
    införas skoluniform i lågstadiet o.s.v pga mobbning. Visst barnen är mer modemedvetna i dagens läge men tror ni att skoluniform skulle minska mobbningen?

Jag är emot!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du ang skoluniform?
  • Menhir

Barn skulle hitta något annat att retas för istället och vi skulle antagligen se att mobiltelefoner, jackor, huvudbonader eller till och med hårtofsar blev viktigare.

Jag jobbar i "uniform" och inom vården kan man se hur många desperat försöker piffa upp sina vita kläder så gott det går med färgglada skor, håruppsättningar och klistermärken på namnskyltar. Och varför tro att barn skulle vara annorlunda?

Människan har uppenbarligen ett behov av att pynta sig och visa sin personliga smak i kläder eller attiraljer, varför motarbeta det? Mobbing måste gå att förebygga på andra sätt än att alla barn ser serietillverkade ut.

• Matillin

Jag vet inte, men jag tycker både det finns för och nackdelar med skoluniform.

• Rödnäbba

Ja, jag tror det kan vara värt ett försök.

• puss

jag är för, men inte pga ev mobbning.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • åsis

Om man tar England som exempel så finns varje uniform i olika kvallitéer. Detta innebär att barnen iaf ser om någon annan har dyrare kläder, så att "kläd- och prylmobbningen" skulle ta slut pga detta tror jag inte!

• Matillin

Fördelar är väl att det inte kostar lika mycket med skoluniform som att tillhandahålla med klädombyten till sina barn.
    Vore alltså bra för dom mindre bemedlade men skulle spara pengar för alla föräldrar
    Det skulle ju förhindra en viss sorts mobbing också, den där fattiga elever blir mobbad för att dom har fel märke på kläderna tex.

• lennartsdotter

Barn mobbas även på skolor med skoluniform som praxis. Grundproblemet med mobbing är inte kläderna man bär så man angriper i helt fel ände när man inför skoluniform.

• LindaJohansson81

Jag är för för för för.

• LindaJohansson81
    lennartsdotter skrev 2010-05-23 20:14:38 följande:
    Barn mobbas även på skolor med skoluniform som praxis. Grundproblemet med mobbing är inte kläderna man bär så man angriper i helt fel ände när man inför skoluniform.
    Nej det är inte grundproblemet men en ORSAK till mobbning.
  • UpsyDaisy

Jag öär definitivt FÖR en skoluniform. Personligen så mobbades jag brutalt i skolan pga min klädsel och jag tror faktiskt att uniform hade minskat på mobbningen.

1. Mobbningen hade minskat

2. Det hade blivit billigare och mindre tidskrävande

3. Barnen hade fått möjlighet att uttrycka sin kreativitet och individulism på andra sätt än genom sina kläder...vilket jag tycker är skitbra! Är så trött på att en människas personlighet hela tiden bestäms av vad de har på sig! Är det inte bättre om ungdomarna uppmuntras att uttrycka sin individualism på ANDRA sätt?

4. Det hade gett en känsla av tillhörighet och gemenskap. Jag har kusiner på Irland. De berättade ofta om hur mycket de "hatade" skoluniformen, samtidigt när man fick dem en och en så berättade de  "smyg" hur glada de egentligen var över att ha uniformen. Det gav också en "vi mot dom" känsla gentemot lärarna. I Sverige ser man gärna att läraren är "kompis" med barnen, men detta skapar ofta mer splittring i klassen än gemenskap. Visst ska barnen visa läraren respekt! Men lite "vi mot dom" känsla kan ofta skapa en betydligt bättre klassgemenskap OCH större respekt gentemot läraren...som faktiskt ska vara "flockledare" och INTE "en i gänget"

5. Olika skolor har olika uniformer så ser man någon ungom ute på stan som tex vandaliserar eller gör något annat dumt, så kan man lätt ringa upp skolan och berätta att deras elever har uppfört sig dåligt. På så sätt är det lättare för skolan att ta itu med problemet.

6. Skoluniformen kan ses som "finkläder" Så har man ont om pengar i en familj kan uniformen användas som klädsel vid tex konfirmation, begravning, bröllop, dop och andra festliga tillställningar av allvarligare sort.

7. Man slipper problemet med sjuåringar som klär sig som en Pussycat doll! Flickor känner idag ett tvång att klä sig så sexigt som möjligt i skolan, detta kommer försvinna till stor del om man inför skoluniform.

Svar på tråden Vad tycker du ang skoluniform?