• babbelmaja

ALDRIG nöjd 4 veckors bebis, hjälp!!!

Hej!
    jag har en 4 veckor bebis som i stort sett aldrig är nöjd. Hon gråter eller illvrålar i stort sett all sin vakna tid. Kan vara nöjd i kanske några minuter i taget. På bvc pratar de bara om gaser i magen, kan ett barn verkligen bli så OTROLIGT missnöjt av gaser. Vi kan aldrig lägga henne ifrån oss och då menar jag verkligen det. Det är bara när hon sover som hon kan ligga själv. Det syns tydligt att hon har ont, hon får som attacker och spänner hela kroppen.

Vi tror att vi ser ett mönster av att hon blir värre efter att hon ätit och någon timme från det. Hon spyr också väldigt mycket.

Vet någon något annat som kan påverka och göra bebisar så otroligt ledsna? Något som inte är det "gamla vanliga" gaser...

Jag äter förövrigt mjölk- och äggfri kost och är jätte noga med att inte äta annan mat som kan ge gaser och ont i magen (tex lök, kaffe mm. mm.) Ammar henne så att hon nästan sitter upp och försöker få henne att rapa (vilket är jätte svårt på henne...).

Är i desperat behov att tips!

• Svar på tråden ALDRIG nöjd 4 veckors bebis, hjälp!!!
  • maya31

Hej!

Jag känner igen mig i hur våran son hade det. Förstår att det är slitigt.
    Försök se till att få sova. För mig gjorde det lättare att hantera situationen.

Vi har en dotter på två veckor som sover mest hela dagarna men visat tendens på att ha ont i magen på nätterna. Den här gången har vi startat med "Sempers magdroppar" samt "minifom".
    Sempers magdroppar är relativt nytt och fanns inte då vår son hade ont.
    Dropparna ska minska det onda men kan ta upp till en vecka innan det visar verkan.
    De finns på apoteket. Samma sak gäller minifom som ska göra att luftbubbkorna i magen spricker. De ska ges inför varje amningstillfälle.

Lycka till!

• hallonfamiljen

Hej. Så var min son också som idag är 4 månader. Han va missnöjd i stort sett hela tiden fram till han blev 3,5 månad ungefär. Puh.
    Jag har inget "råd" direkt men säger bara "Tålamod och vila".
    Jag tappade till slut nästan tålamodet av allt gnäll, så vila o vila o skaffa avlastning.
    Vissa bebisar gillar visst inte att vara just bebisar hihi. SÅ det blir säkert bättre sen...

• lillaminismilla

Precis sådär var min dotter. Skrev nedanstående desperata tråd.

www.familjeliv.se/Forum-3-20/m50231714.html

Det började successivt gå över vid tre månader och nu vid sex månader är hon världens nöjdaste bebis. Det kommer alltså att gå över, även om det inte känns så. Vet hur jävligt det är, tro mig.

För oss hjälpte Gripe Water en hel del. Det finns på English shop (googla). Ifall du bor i Stockholm kan du åka och köpa vid Medborgarplatsen. Annars har många blivit hjälpta av akupunktur. Det är dock bara ett par stycken i Sverige som utför detta på spädbarn. En finns i Bohuslän och en i Vasastan i Stockholm.

Det är vad jag kan komma på just nu. Hör gärna av dig ifall du har fler frågor!

• jempasan

Hejsan!

Vår lilla Linnea är nu 11 veckor. Hon var oxå väldigt missnöjd från ca 3 veckor. Vi trodde först på kolik och började med Sempers magdroppar, Minifom, mjölkfri kost till mig och ett hemmagjort te som jag drack varje dag. SAMT att vi började med bärsjal eftersom hon heller inte ville vara själv vaken tid på dagen.

Vi förstod efter ett tag att hon inte hade problem med magen men att hon ville ha väldigt mkt närhet.

Nu äter jag mjölkprodukter igen och har slutat med det äckliga teet. Hon är väldigt fäst vi bärsjalen och bärs till sömns varje dag i den och kan sova sitt 3-timmars-pass i den. Det som är bra är då att jag oxå "måste" ta det lugnt den tiden, kan sitta och sova i soffan med henne i bärsjalen. Men nu när hon är vaken ligger hon gärna själv i babygymmet eller babysittern.

För oss vände det när hon var ca 7-8 veckor, så håll ut.

Så mitt tips är att bära-bära-bära. I love my bärsjal!!!

• AmandaBrun

Min son var exakt likadan från dag ett! Alltid missnöjd vid vaket tillstånd, hela tiden spänd i kroppen, grymtande...kunde aldrig slappna av.

Vakande en miljon gånger varke natt stackarn.

Testade detta utan resultat:

Massage
    Minifom
    Magdroppar

Gick på akupunktur och satte honom på mjölkfri kost vid 7 veckor och han blev MYCKET bättre.

Nu har han blivit 4 månader och jag har precis gått över till NAN igen och det funkar jättebra. Han är fortfarande gasig ibland och då hjälper jag honom att prutta alt bajsa med en termometer.

Men mitt bästa råd är HÅLL UT, det blir bättre, många små har det bökigt med magen i början, men efter 3 månader så går det bara uppåt!

Kram

• vårat

låter som min dotter när hon va liten. jag har en son nu på 4 v och han är lugnet själv.
    men min dotter visade sig att hon va hungrig, hon skrek och skrek när hon var ca 4 v så åkte jag in med henne till barn på vrinevisjukhuset, trodde det var något allvark´ligt fel för hon var helt otrösrlig. jag amma henne och prövat med droppar innan vi åkte in. dom tog fram nappflaska med ersättning och när hon drukigt upp allt så vart hon tyst som en mus. mådde skit dåligt för det men det är ju inte lätt att veta. kan va så för er med men det är ju inte säkert. hon va rätt stor och fick inte i sig det hon behövde. efter det så hade hon lite magknip några veckor innan magen vande sig. lycka till.

Svar på tråden ALDRIG nöjd 4 veckors bebis, hjälp!!!