• Pisan

När kan man sluta koka vattnet till ersättningen?

Har tvillingar som blir 4mån imorgon och dom kom 6 vckor för tidigt. Jag kokar alltid vattnet (har kommunalt vatten) och funderar nu på när man kan sluta koka det.

Kommer inte ihåg när jag slutade med det med min stora flicka...

Tack

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet till ersättningen?
  • Kinya

BVC hos oss säger att har man kommunalt vatten behöver man inte koka det alls. Men kolla med din kommun hur vattnet är hos er. Har ni eget vatten så kan ni få det testat. I min kommun kan man få det testat gratis om man är gravid eller har barn under en viss ålder.

• La Lola

Jag har aldrig kokat något vatten.
    Har kommunalt.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • rockbjarn

Vi kokade tills vår son var 6 månader men jag vet de som slutade vid 3 mån och det funkade jätte bra.

• lokisse

vattnet är inte problemet därimot kan det finnas bakterier (tex salmonella) i ersätningspulvret om man har otur (väldigt sällan) och man bör därför hetta upp ersätningen till över 70 grad.

Difficile est saturam non scribere
  • Sarah84

Du behöver aldrig koka de om du har kommunalt vatten eller egen brunn som är "kollad"

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Danitra
    lokisse skrev 2010-05-23 22:53:52 följande:
    vattnet är inte problemet därimot kan det finnas bakterier (tex salmonella) i ersätningspulvret om man har otur (väldigt sällan) och man bör därför hetta upp ersätningen till över 70 grad.
    Fast det gäller tydligen bara Semper eftetrsom NAN har andra instruktioner.
Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet till ersättningen?