• mammasTuva

Alla verkar ha det så lätt!!??

Ju mer jag sitter och läser här på familjeliv desto mer känns det som om jag e ensam att ha problem med mitt barn! Alla verkar komma med råd om att det e bara göra si eller så! Men vad gör man när det inte fungerar iaf! Grattis till er som har barn som de enkla tipsen fungerar på men jag vet allvarligt inte längre hur jag ska göra!

Jag vet inte om det e trots eller vad det är! Dey har i princip hållt på i två år nu och jag har bestämmt att nu e det dags att prata med BVC. Dock tror jag inte att det kommer hjälpa för man får säkerligen samma råd som föräldrar ger här! Jag påstår absolut inte att de råd många ger e dåliga för de är de inte men det funkar bara inte här.

Lite exempel på hur hon är! Vägrar äta frukost, Man har tur om det tar 2 timmar så uppenbarligen funkar inte det! Visserligen funkar det bättre ibland! Sen tjatar hon om att hon vill ha något. Jag din frukost svarar jag då! Jag har ALDRIG gett henne något innan frukost så vet inte vart det kommit ifrån!

Matvägrar 5 dagar av 7 Hon vill inte ha! Dettta trots att hon mång gånger själv får vara med att bestämma vad hon vill äta och även ibland hjälpa till med maten.

Vägrar städa sitt rum. Det har vi prövat många olika sätt på. Belönings system, Plocka bort saker. (då blev hon sur , inte för att vi plockade bort sakerna men vi skulle tömma allt sa hon).

Vägrar sova på kvällen, går upp i smyg och leker vilket leder till en mycket sur flicka!

Vägrar gå in står ute på gården eller hemma hos kompisar och skriker, fortsätter gapa när vi kommer hem i 20-30 min. Så är det varje gång vi ggår ut eller ska bort. Har prövat att förbereda i god tid, locka och tyvärr även hota-

Jag vet allvarligt inte alls vad jag ska göra längre!

Förutom dessa en massa hyss som hon vet att hon inte får som att hälla ut schampoo under köksbordet eller rita med tusch på sina nyinköpta skor som hon själv fick välja!

Jag vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg.. Kanske lite nya råd. Att man ska vara konsekvent och förbereda och välja sina fajter det e sånt som redan genomförs här men ni kanske har fler råd! Kanske finns det även fler som har det som jag??

• Svar på tråden Alla verkar ha det så lätt!!??
  • twinstar

Hur gammal är hon?

Vår dotter är 2,5 och henne skulle jag aldrig få i frukost så hon får välling fortfarande. Vi är inga frukostmänniskor någon i vår familj.
  • Prospero

Skojar du? Lätt är det verkligen inte med viljestarka barn. Men det kanske är just det man får försöka leva med, att det inte är lätt. Är hon 3 år? I så fall är det väl rätt typiskt att testa och testa och testa. Även vår 4-åring får lite sådana återfall ibland. Om du väljer dina strider så är det bra nog.

Ibland har jag och vår 4-åring bråkat rejält (händer inte ofta eftersom jag verkligen väljer mina strider, annars skulle jag inte orka) så man tror att jorden ska rämna, och sen på kvällen är hon urgullig och säger att hon älskar mamma och pappa osv. Då känns det nästan som det var det där motståndet hon ville ha...

• mammasTuva

Oj hade jag inte skrivit det! Hon blir snart 4 år. O hon har som sagt hållt på i ca 2 år. Nu har hon legat o skrikit sen kl sju i sin säng för att hon inte fick vara ute.. Jag börjar faktiskt på allvar bli orolig både för henne och mig själv! Känns förjävligt att säga men det e inte ofta hon e gullig just nu. någon dag ibland kanske. Men kanske beror det på grund av sömnen. Jag vill bara att både hon och jag kan vara glada igen.. det blir ju som en ond cirkel av det hela och jag vet inte hur jag ska lyckas bryta det!

Det är väl bara kämpa på och hoppas att det snart går över.. Men ska nog iaf prata med BVC för hon e jättebra och kanske kan ge mig tips eller bara att man får prata med någon om det! Jag vill inte vakna på morgonen och fasa för hur dagen ska bli längre!

• Tårtsmulan

Vissa  barn (och vuxna) har svårt att äta frukost och behöver några timmar för att komma igång och därefter vilja ha frukost? Kanske är det så för din dotter?

Hon är bara fyra år så jag tycker det låter hårt och kräva att hon ska städa sitt rum, att ni tillsammans gör det är mera rimligt?

Hyssen låter mer som att hon gör för att få uppmärksamhet kanske?

Jag har själv fyra barn mellan 1 år och (snart) 6 år och känner inte igen ditt dotters beteende men alla barn är ju olika. Men din dotter är ju faktiskt bara fyra så vägrar hon gå in så är det bara att lyfta upp henne och bära in henne ; ) och låta henne skrika...

• mammaannika

Jag tror att det är jättemycket lättare att vara "förälder" till andras barn och att ge råd om hur andra ska göra än när det gäller en själv!

Mitt råd är du tar upp problematiken med BVC? Vad säger de på dagis? Hur uppfattar de henne? När vi började fundera över vår ena son fick vi mycket stöd av dagis.

Jag hoppas att det löser sig för er.

• mammasTuva

Oftast är vi uppe ca 1 timma innan det blir frukost utom dagisdagarna... Hon ber själv om frukost men när hon får vill hon inte ha!

Vi städar tillsammans med henne men även där vägrar hon och bara tjurar.

Haha ja jag vet inte varför hon gör hyssen!! Kanske vill hon ha ännu mer uppmärksamhet men tycker inte att vi gör annat än att ger henne det! En liten krävande ung dam! Dock gör hon ju inte hyss varje dag tack och lov =)

Jo självklart e det ju så man får göra. Men som sagt det e just det som börjar bli jobbigt att behöva bära upp henne och att hon faktiskt inte lugnar ner sig då heller.
    Istället för att vi som nu är ute väldigt mycket så blir det nästan som att man vill stanna inne för det blir för jobbigt. O det e varje gång man ska gå in och är man ute från morgon till kväll blir det några gånger då man ska äta osv!

• mammasTuva
    mammaannika skrev 2010-05-23 21:17:26 följande:
    Jag tror att det är jättemycket lättare att vara "förälder" till andras barn och att ge råd om hur andra ska göra än när det gäller en själv! Mitt råd är du tar upp problematiken med BVC? Vad säger de på dagis? Hur uppfattar de henne? När vi började fundera över vår ena son fick vi mycket stöd av dagis.Jag hoppas att det löser sig för er.
    Det roliga är att hon är en liten ängel på dagis aldrig några problem! Endast då jag ska hämta! vi försökte då tilsammans komma på någon lösning men blev inte mkt bättre! Vi bor i en ganska liten by och de som jobbar på dagis har blivit väldigt förvånad när de ser hur hon är hemma! Bvc ska vi till snart så ska prata med dem! =)
  • miamaria777

Jag har egentligen ingen egen erfarenhet, min lilla är bara 10 mån än så länge :). Men jag har känt ofta att det kommer bli skönt när man kan prata med sitt barn, fråga och förklara osv. Kan du inte fråga henne varför hon gör som hon gör? Inte i stridens hetta utan när hon är lugn, mätt och inte trött. Kanske förklara att du skulle vilja att ni slutade bråka, att du vill att det ska fungera bättre hemma, och fråga hur hon tycker att ni kan göra saker annorlunda.

Kanske har ni redan försökt, var bara en tanke...

• mammasTuva
    miamaria777 skrev 2010-05-23 21:26:36 följande:
    Jag har egentligen ingen egen erfarenhet, min lilla är bara 10 mån än så länge :). Men jag har känt ofta att det kommer bli skönt när man kan prata med sitt barn, fråga och förklara osv. Kan du inte fråga henne varför hon gör som hon gör? Inte i stridens hetta utan när hon är lugn, mätt och inte trött. Kanske förklara att du skulle vilja att ni slutade bråka, att du vill att det ska fungera bättre hemma, och fråga hur hon tycker att ni kan göra saker annorlunda. Kanske har ni redan försökt, var bara en tanke...
    tro mig det har jag gjort! Hon säger bara att hon inte kommer ihåg! =)
    Sen säger hon att hon inte heller vill bråka men sen e det samma visa nästa dag =/
Svar på tråden Alla verkar ha det så lätt!!??