Inlägg från: mammaiperth |Visa alla inlägg
  • mammaiperth

Till er i utlandet, får era barn gå till skolan själva eller vara ute och leka själva?

Det har ar en av de storsta anledningarna att jag funderar pa att flytta hem - sa att barnen kan fa uppleva lite frihet! Nej dom kanske inte saknar vad dom aldrig haft - men jag har manga harliga minnen av att rymma ut i skogen med mina kompisar, som Ronja och Birk - och komma hem med svansen mellan benen sa fort det blev morkt Skrattande och det vill jag att mina barn ska ha med.

Men det later som att jag kanske blir besviken enligt inslag #9 - jag hoppas det fortfarande ar som pa den gamla goda tiden om man bor pa landet eller i ett mindre samhalle i alla fall... vad vore basta forumet att fraga om detta?

Har i Australien sa har barnen ingen frihet alls, dom blir korda till skolan tills dom ar minst i hogstadiet, och det ar nog inte foran dom har varit tonaringar ett par ar som dom far va hemma sjalva.

Men samhallet har (i Perth i alla fall) ar helt annorlunda - folk ar besatta av att ha "privacy" sa ingen ser varandra - tradgardarna har tva meter hoga staket (som man inte kan se igenom) alla har persienerna dragana, avstanden ar ratt langa sa ingen ar ute och gar eller cyklar, bara kor bil, sa det kanns lite som en "ghost town" vilket gor att det kanns osakert - jag kan inte saga om statistiken haller med mej eller ej, och vill nog inte veta - men jag kanner mej i alla fall mycket sakrare i Sverige dar bara "skumma" manniskor drar for gardinerna och man har en halv meter hog hack som staket.

Sen tror jag barnen ar annorlunda ocksa - dom spenderar sa mycket tid pa att aka fran piano, till ballett, till forskola fore forskola lektioner, mm mm fran typ 2 ars alder att dom har liksom inte tid att lara sej lite "life skills".

Svar på tråden Till er i utlandet, får era barn gå till skolan själva eller vara ute och leka själva?