• someone01

Till er i utlandet, får era barn gå till skolan själva eller vara ute och leka själva?

En lite  fråga, jag bor i UK sedan många ar tillbaks och jag har en pojk på 6 år. Här finns den nästan inga barn som går till skolan själva förräns dom är minst 9år. Man ser inte många som leker i parken utan föräldrar. Och skogen kan man ju helt glömma. Kanske är värt att nämna att jag bor inte i någon stor stad.
    Hur är det där ni bor, får barnen vara ute och gå till skolan själva?

Jag börjar bli lite trött på alla dessa hispiga föräldrar.
    Häromdagen var vi ett helt gäng som var ute och gick vid 20.30 tiden. Min kompis dotter som är 11 år cyklade brevid oss.  Vi tappade dock bort henne i 10 minuter och föräldrarna vart helt tills sej av oro, sprang runt och skrek efter henne. Är inte det lite väl, hon är ju trots allt 11?
    Dom flesta här är inte hemma själva förräns dom är 13-15år

• Svar på tråden Till er i utlandet, får era barn gå till skolan själva eller vara ute och leka själva?
  • someone01
    canmamma skrev 2010-05-25 17:23:07 följande:
    Jag pratade med en väninna (som bodde i Tyskland när hon var barn) och hon sa att barnen inte kommer att sakna friheten för de har aldrig haft den. Och det kanske hon har rätt i?
    Jag tror att du har rätt i att barnen inte kommer sakna den. Det är nog mest jag som vuxen som tycker det är fel.

Tror ni att det är mycket säkrare hemma i Sverige än vad det är här i utlandet, eller är det bara dom vuxna som är mer överbesyddande där vi bor?
    Jag försöker stå emot hispigheten som finns runt mej, men ibland känns det som folk tycker att man inte bryr sej om sitt barn för att man låter dom springa runt i parken utan att ha koll på dom.
  • someone01

Jag bor i Uk och min vår son är 6 år och han har precis börjat gå till skolan själv. Men jag måste säja att jag tror att han är den enda 6 åring som går själv.  Fast jag har bestämmt mej att jag vill ge honom lite frihet. plus att han bara ar en pytte liten väg som han måste gå över.
    Så det är 12 är man måste vara för att vara själv hemma. Det är i alla fall skillnad mot sverige. För där vet jag många som lämmnar sina barn medans dom åker och tränar, handlar mat osv.
    Jag tror fortfarande att det är mer fritt i Sverige. Jag har många kompisar där vars barn går till skolan och leker själva ute.

Svar på tråden Till er i utlandet, får era barn gå till skolan själva eller vara ute och leka själva?