Till er i utlandet, får era barn gå till skolan själva eller vara ute och leka själva?
MamaPapa skrev 2010-07-02 17:32:53 följande:
Jag frågade några engelska mammor häromdagen faktiskt ifall de tyckte att barnens "frihet/självständighet" hade förändrats sedan de själva växte upp. Alla svarade enhetligt att absolut hade det de. Och så började de berätta om hur det var när de själva växte upp - och det var jättelikt som hur jag hade det i Sverige som liten! Det är väldans lätt att jämföra ett Sverige som inte finns längre, dvs det Sverige vi växte upp i (beroende på hur gamla vi är) med dagens UK, och den jämnförelsen är lite oshysst.
Jag tror att detta är något som kommer och går, kanske konstig jämnförelse, men när jag flyttade hit för 15år sen slogs jag av hur dåligt klädda barnen var ute, dvs inga regn byxor, overaller osv, men idag så har nästan alla barn mina 2 leker med "rätt kläder för rätt väder".
Ska tillägga att jag bor i en liten by i Yorkshire, men trots det så får mina barn inte gå till skolan själva eller leka ute själva, förrutom i trädgåren, framförallt för att folk kör som tokingar här.