Jag har kastrerat vår marsinshane.
Det innebär alltid en risk när man ska söva djur och marsvin är extra känsliga. Så risken finns. Hur stor den är vet jag dock inte men man hör ibland att det inte går vägen. Vidare finns rapporter om komplikationer efter operation. Marsvinet släpar ju nästan opsåret i backen med infektionsrisker mm.
Kostnaden blir säkert mer än för en hankatt då ingreppet är större och mer komplicerat (man syr bla igen såret, vilket man inte gör på hankatter).
Jag skulle rekommendera att strunta i kostnaden om du är rädd om ditt marsvin. En veterinär som erbjuder sig att göra det billigt skulle jag faktiskt bli fundersam över hur insatt denne är i detta djurslag. Vänd dig till någon som du vet tar emot och kan mindre smådjur och låt kostnaden bli en andrahandsfråga.
Jag har kastrerat några marsvin. Detta har, mig veterligen, gått bra och jag tycker själv att hanarna har fått ut mycket att faktiskt kunna få gå med hona / honor efter istället för att stå och gnaga galler.
Den enda negativa effekten jag har sett (förutom den klassiska viktökningen hos ett kastrerat djur) är en hane som fick gå med andra hanar och då hamnade längst ner på rangskalan (läs mobbad). Vet dock inte hur vanligt detta är.
Det går bra att skriva en rad till mig om det är något speciellt du undrar, ska försöka svara isf.