• Bengt och IngaLill

Smala bilar finns det?

Jag har en säker gammal kombi som är 171 bred och 455 lång, lagom att få in i garageporten. Jag provade en nyare 180 bred och då gällde det att rädda backspeglarna, jag har redan skadat en och måste vinkla in bilen 75 grader för att komma in. Nyare breda bilar är svårare att möta på vägen här. Är dom breda för säkerheten och/eller har de svällt ut ändå, finns det inga smala längre så folk parkerar mer utomhus?

• Svar på tråden Smala bilar finns det?
  • Gorban

Bilarna har nog blivit lite bredare med åren för att skapa mer kupéutrymme och för att få plats med sidokrockskydd i form av balkar och airbags. Även ljudisoleringen är bättre på nyare bilar.

Generellt är många små bilar smala. Att hitta rymliga komibilar som är smala blir lite svårare. Själv skulle jag aldrig välja bil efter garageporten bredd.

• Bengt och IngaLill

Då har vi för små garageportar, jag har mitt tredje hus med varmgarage för att ha bilen inne, senast ett stort med 80kvm, vi kör inte dagligen och hatar kalla bilar med is och snö.

Vägarna verkar vara för gamla bilar och märkligt nog gör de om en del till flera smala filer.

• ericlofberg

Vägarna med sina filer är allt rymliga nog för alla personbilar. Ryms timmerbilarna, ja då ryms även den bredaste personbil.

Hur bred är din garageport?
    Vinkla bilen 75 grader?!
  • Ulf Harrys Farsa

Vart är vägarna smala? grusväg i norrland där det är 90 begränsning? en normal landsvägsfil är minst 4 meter bred en bil, mycket sällan över 2m ( 1meter på varje sida tillgodo) borde ju räcka.

Är garagetöppningen mindre än 2.30 är huset byggt 1820 typ :)

• Bengt och IngaLill

Vägarna här i villaområdet var enfiliga i vintras och nu får vi krypa i kanterna. Essingeleden målades om till en fil till på samma utrymme och där går det fort ibland.

Jag har garagesidan 90 grader emot uppfarten men porten ligger under ett burspråk så den är lite snällare, bilen måste vinklas in, rakt in är bättre. Jag är van men frun tar just kk och en bredare bil var det lite tajt med som jag provade. Man är ju inte alltid i toppform. Kärringa la ex. ut en gren på infarten så bilen fick en repa.

• Rabarbapuppa

När är huset ni bor i byggt? (eller rättare sagt, är det originalgarage som hör till huset och uppfördes samtidigt som huset?)

Vi har hus med original tillhörande garage (dock renoverat av oss) men det har normalbredd på portöppningen, hus/garage byggt 1967.

Där jag bodde förut hade jag garage (i länga) från vad jag kan tippa tidigt 50-tal, det var både kort och smalt. Jag fick dock in en Audi S6 Avant, men då hade jag 3 cm tillgodo vid porten och 5 cm vid bakre kofångaren. Jag var tvungen att parkera exakt likadant varje gång.

/Puppa

• Bengt och IngaLill

Huset är tillbyggt med bred port men bilen ska in snett för det är trångt med en mur till vänster och en bil till i garaget. Allt går att klara  när man är skärpt, en backspegel har rykt på 20 år till gamla garaget. Men frun ska ta körkort nu...

Svar på tråden Smala bilar finns det?