• izzi

Hur "underhåller" ni er 1,5 åring?

Pust, är helt slut då vår 17 månaders absolut inte kan roa sig själv!

Eftersom hon vägrar att gå utan att hålla i fingret så blir hon väldigt arg och frustrerad om vi inte går omkring med henne hela tiden.

Sätter man henne bland leksakerna (i samma rum som vi själva är i), blir hon jättearg om man tex börjar ta hand om disken.

Inga leksaker är roliga, och alla kökslådor har hon upptäckt. Vet inte vad vi ska hitta på mer.

Vi brukar ju gå ut varje dag så hon får leka ute, men så fort vi kommer in igen är det samma sak och ibland måste man ju bara få göra klart annat.

Vi har ju burit henne väldigt mycket eftersom hon inte vill gå, tror ni det hänger ihop med att hon aldrig vill göra något själv, eller är detta bara en fas?

Hur gör man???

• Svar på tråden Hur "underhåller" ni er 1,5 åring?
  • Pickeli

Vad gillar hon att göra när ni är tillsammans då? Leker hon med leksakerna då? har du provat ge henne "kommandon" typ gå läs en bok, eller hämta ditt och datt.

Hur fungerar hon med andra barn? Tar hon mer egna initiativ då?

Svårt att ge råd när min där hemma är precis tvär om, jag önskar att han kunde hålla mig i handen när han går och inte ständigt vara ute på upptäcktsfärd så man får jaga ihjäl sig.

Har hon varit så hela sitt liv eller har det kommit nu på senaste? Isåfall är det säkert bara en fas..

Google it!
  • izzi
    Pickeli skrev 2010-05-24 11:03:01 följande:
    Vad gillar hon att göra när ni är tillsammans då? Leker hon med leksakerna då? har du provat ge henne "kommandon" typ gå läs en bok, eller hämta ditt och datt. Hur fungerar hon med andra barn? Tar hon mer egna initiativ då? Svårt att ge råd när min där hemma är precis tvär om, jag önskar att han kunde hålla mig i handen när han går och inte ständigt vara ute på upptäcktsfärd så man får jaga ihjäl sig. Har hon varit så hela sitt liv eller har det kommit nu på senaste? Isåfall är det säkert bara en fas..
    Nej, hon har varit så hela tiden. Hon är inte jätteintresserad av barn i samma ålder, däremot tycker hon det är kul med lite äldre barn de är spännande och då kan hon sitta "själv" och plocka bland leksakerna.

När vi är tillsammans tycker hon det är kul att titta i böcker eller leka med grejer men det är just att kunna leka någon minut själv är helt omöjligt! Vi måste sitta bredvid på golvet.

Har inte provat att be henne hämta saker, men det beror ju på att hon inte går själv, kan ju vara värt att testa.

Vi har inte köpt mycket leksaker (men fått en del), men jag känner att det inte är någon idé att köpa något heller om hon inte är intresserad. :(
  • Pickeli

Testa med saker som du har hemma, typ klädnypor, burkar med lock osv. Pussel och böcker brukar vara kul!

Sätt henne i matstolen brevid dig när du diskar och prata med henne, fråga om hon kan peka på näsan eller säga vissa saker så kanske du stegvis kan flytta henne längre bort men samtidigt känner hon att du är med henne,

Men det som funkar hemma hos oss är att be honom göra olika saker (typ hämta nyckeln och lås upp lite i dörren, eller hämta bilen och ge till pappa, eller läs en bok, eller fråga om han kan göra olika saker som får honom på andra tankar) om han är grinig hemma, det kan han vara ibland precis innan middagen när man ska laga mat och han är hungrig.

Kanske kan vara värt att testa köpa någon ny grej, för hon kan ju vara less på sina gamla saker. Vi brukar städa undan sådant han inte leker med så mycket och låta det vara i källaren i typ 3 månader. Sedan tar vi upp det igen och vips så är det jätteroligt att leka med de grajjerna igen!

Google it!
  • Pickeli

En gåstol eller gåvagn kanske hon skulle gilla om hon känner sig låst med bara krypandet?

Google it!
  • izzi
    Pickeli skrev 2010-05-24 11:21:49 följande:
    En gåstol eller gåvagn kanske hon skulle gilla om hon känner sig låst med bara krypandet?
    Hon har gåvagn och liten bil, men de är inte kul om vi inte går bredvid :(

Har också tänkt städa undan grejerna för det är säkert så att hon tröttnat. Hon älskar  musik så jag tänkte köpa nån musikleksak, men då vill man ju att hon ska tycka den är roligt. 

TAck för dina tips!
  • Utlandssvensk

Vâr tjej pâ 1,5 âr tycker det är skoj att 'hjälpa till'. När jag t.ex plockar ur diskmaskinen eller torktumlaren sâ tar hon ut disken/kläderna och ger dem till mig. Jag tackar och säger att det är en himla tur att hon är där och hjälper mig (fast allt tar ju 20 gânger mer tid förstâs)...
    Numera kan hon även 'hjälpa till' utan att jag stâr bredvid.. hon kan t.ex. sopa golvet, tömma ur en kökslâda och sedan 'städa efter sig', vända ut och in pâ alla sockar osv. Hon hittar själv pâ saker som 'mâste göras i hemmet'...

Jag hade ocksâ barnets matstol intill mig när jag diskade och annat sâ att hon fick vara med, utan att för den skull bli buren pâ.

Man kan lägga bort hälften av leksakerna och 'växla' sâ att hon inte tröttnar utan upptäcker 'nya/glömda' saker allteftersom.

Köp lite skojiga böcker och andra leksaker som ger ljud ifrân sig som hon kan ha glädje av att upptäcka pâ egen hand.

Du skriver att du inte vill köpa saker till henne för att du inte är säker pâ att hon kommer att gilla det... men tänk pâ att ni kanske mâste väcka upptäcktslusten/leklusten hos henne. Leksaker och idéer kan ge henne inspiration. Om ni visar hur jättekul den nya leksaken är och allt man kan göra med den sâ kanske det smittar av sig. Och varför inte ta med henne till en leksaksaffär och se vad hon verkar gilla. Du kanske kan gâ till nâgon öppen förskola eller annat ocksâ regelbundet sâ att hon fâr se att/hur andra barn leker...

Musik kan vara kul och ge lite rolig stämning därhemma (vi brukar sjunga och dansa och numera när jag sätter pâ musik sâ sätter hon gärna igâng och dansar själv...)

Lego har ocksâ fungerat bra som 'ensamlek' hos oss.

• Disco

Mina små troll vill gärna var anära oss hela tiden med, den störste är 3 år och den lill e1,5. Tror det är en trygghetsgrej att hela tiden se vad mamma/pappa är. Naturligtvis kan min treåring leka själv och fakrtiskt den lille med (bättre än när den store var i den åldern). Min lille sysselsätter sig med en sopborste, mopp eller innebandyklubba, han kan gå runt i säkert två timmar och bra skjuta dessa saker framför sig eller dra dem efter sig.kanonnöjd! Hon kanske behöver en svårare uppgift, leksakerna kanske inte "utmanar" henne. Tror de blir rätt så uttråkade då. provart med pussel eller färger eller annat som hon akn peta med själv?

• snowball

vi brukar låta våran dotter på 1,5 år leka med kastruller och lock och slevar hon har sin egen låda i köket där hon får plocka och ha sig, gillar även plastbytor,
    ibland sätter vi henne för att rita och måla med fingerfärg,
    hon gillar våra mobiler så dom håller hon på med ibland och låsas pratar  med sig själv.
    annars leker hon med sina saker så man kan göra annat eller så följer hon med och hjälper till.
    vi sjunger och läser böcker ibland med henne och sitter och leker med henne,
    kan även fråga henne om hon kan hämta sin hund eller katt eller någon annan leksak så hon får tänka lite...
    hon gillar att slänga skräp i papperskorgen... =)

annars är hon på dagis på dagarna så det är på helgerna och när hon kommer hem från dagis som hon behöver sysselsättas innans läggdags..

• Lily of the Valley

Har bara läst TS och min dotter är likadan, vilket är väldigt frustrerande. Bara en sådan enkel sak som att få diska i 10 minuter är nästintill omöjlig. Vissa barn är väl mer sällskapssjuka än andra helt enkelt... Ska läsa resten av tråden imorgon. Natti!

Svar på tråden Hur "underhåller" ni er 1,5 åring?