Hur "underhåller" ni er 1,5 åring?
Vâr tjej pâ 1,5 âr tycker det är skoj att 'hjälpa till'. När jag t.ex plockar ur diskmaskinen eller torktumlaren sâ tar hon ut disken/kläderna och ger dem till mig. Jag tackar och säger att det är en himla tur att hon är där och hjälper mig (fast allt tar ju 20 gânger mer tid förstâs)...
Numera kan hon även 'hjälpa till' utan att jag stâr bredvid.. hon kan t.ex. sopa golvet, tömma ur en kökslâda och sedan 'städa efter sig', vända ut och in pâ alla sockar osv. Hon hittar själv pâ saker som 'mâste göras i hemmet'...
Jag hade ocksâ barnets matstol intill mig när jag diskade och annat sâ att hon fick vara med, utan att för den skull bli buren pâ.
Man kan lägga bort hälften av leksakerna och 'växla' sâ att hon inte tröttnar utan upptäcker 'nya/glömda' saker allteftersom.
Köp lite skojiga böcker och andra leksaker som ger ljud ifrân sig som hon kan ha glädje av att upptäcka pâ egen hand.
Du skriver att du inte vill köpa saker till henne för att du inte är säker pâ att hon kommer att gilla det... men tänk pâ att ni kanske mâste väcka upptäcktslusten/leklusten hos henne. Leksaker och idéer kan ge henne inspiration. Om ni visar hur jättekul den nya leksaken är och allt man kan göra med den sâ kanske det smittar av sig. Och varför inte ta med henne till en leksaksaffär och se vad hon verkar gilla. Du kanske kan gâ till nâgon öppen förskola eller annat ocksâ regelbundet sâ att hon fâr se att/hur andra barn leker...
Musik kan vara kul och ge lite rolig stämning därhemma (vi brukar sjunga och dansa och numera när jag sätter pâ musik sâ sätter hon gärna igâng och dansar själv...)
Lego har ocksâ fungerat bra som 'ensamlek' hos oss.