• Pethrelitan

Vad gör du om ditt barn går fram och drar leksaker ur händerna på andra barn?

Jag är lite nyfiken då dottern och jag var i lekparken i fredags samtidigt som en annan mamma med dotter. Vi kom dit och satte oss ner i sandlådan för att leka. Min dotter hade egen hink, spade och dylikt med sig. När min dotter börjar gräva så kommer den andra flickan fram och sliter spaden ur handen på min dotter och sätter sig ner och börjar gräva. Mamman sitter alldeles intill men säger ingenting, jag blev så paff att jag inte kom för mig att säga något, just eftersom mamman satt där och bara tittade på. Sedan gör hon samma sak med resten av min dotters leksaker, tar dem, både ur min hand och min dotters och går därifrån. Jag försöker då vara snäll (vet att det är helt fel, jag borde sagt ifrån istället) och trösta min egen dotter med att det är ok att flickan lånar, vet inte varför jag säger så. Kanske för att mamman till den andra flickan skall reagera och säga åt sin egna dotter att man inte gör så. Mamman tog fram egna leksaker till dottern redan när vi kom, så det var inte så att hon inte hade egna saker att leka med.

Men hur reagerar ni själv när ni ser att ert barn beter sig på detta vis. Flickan var minst 2 år gammal och i den åldern anser i alla fall jag att det är på tiden man lär sitt barn vad som är rätt och fel, ang. andra barns leksaker.

Frågan är riktad till er föräldrar med barn mellan 2 och 4 år gamla.

Lycka är att acceptera saker som de är
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du om ditt barn går fram och drar leksaker ur händerna på andra barn?
  • lövet2
    Annat: Jag tar själv av mitt barn leksaken, lämnar tillbaka den och säger till mitt barn att h*n ska fråga först innan h*n lånar en leksak. Att hålla på och tjafsa med mitt barn om att h*n själv ska lämna tillbaka leksaken är bara onödigt i den situationen.

• Pethrelitan
    lövet2 skrev 2010-05-24 11:05:47 följande:
    Annat: Jag tar själv av mitt barn leksaken, lämnar tillbaka den och säger till mitt barn att h*n ska fråga först innan h*n lånar en leksak. Att hålla på och tjafsa med mitt barn om att h*n själv ska lämna tillbaka leksaken är bara onödigt i den situationen.
    Ok.
  • Mika86

det är en självklarthet för mig att så gör man inte så säger till mitt barn att lämna tillbaka för så gör man inte o det vet de med (4 o 1½ år)

Det stör mig faktiskt väldigt mycket när man är med om det, tycker det borde va en självklarhet för alla vuxna men tydligen är det inte det.
    Som vuxen gå man väl inte i affären o tar en vara för nån annan.

Hade jag varit i din sits så hade jag tagit tillbaka sakerna, hade barnet blivit arg/ledsen så hade kanske den andra föräldern fattat att man inte gör så

• cicci85

Var med om det för några dagar sen, att det av ett barn som tog grejer från min son när jag hämtade på dagis. Min son blir två i somamr och den andra pojken blir 6 år i år men han kom fram och tog spaden från min L fast jag satt intill, han sa att han behövde just den spaden. Då sa jag att han fick lämna tillbaka den för L håller ju på att gräva med den...

Om mina barn tar nåt från ett annat barn så säger jag till att det andra barnet hade den och han får leka med den senare.

• Cecese

Självklart säger jag åt mitt barn och ber han lämna tillbaka leksaken. Om han inte lämnar tillbaka den efter att jag sagt till ett par gånger så tar jag den av honom och ger själv tillbaka leksaken. Visst mitt barn har gjort fel men jag vill iaf ge han chansen att själv rätta till det innan jag ingriper ännu mer.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Pethrelitan
    Mika86 skrev 2010-05-24 11:08:15 följande:
    det är en självklarthet för mig att så gör man inte så säger till mitt barn att lämna tillbaka för så gör man inte o det vet de med (4 o 1½ år)Det stör mig faktiskt väldigt mycket när man är med om det, tycker det borde va en självklarhet för alla vuxna men tydligen är det inte det.Som vuxen gå man väl inte i affären o tar en vara för nån annan.Hade jag varit i din sits så hade jag tagit tillbaka sakerna, hade barnet blivit arg/ledsen så hade kanske den andra föräldern fattat att man inte gör så
    Jo, jag vet att jag borde agerat annorlunda och inträffar det fler gånger så kommer självklart säga ifrån. Jag blev bara så paff att jag kom inte för mig att agera, för jag skulle själv aldrig sitta där och bara låta det ske om det var min dotter som gjorde så mot ett annat barn.
  • Magrat

Nu har min dotter blivit lite äldre, men i den åldern (liksom i alla åldrar) skulle jag säga till när jag ser att hon gör något som jag uppfattar som fel. 

Om hon inte lämnade tillbaka leksaken med en gång skulle jag ta den ifrån henne och lämna tillbaka själv, men jag vill nog börja med att ge henne möjlighet att agera rätt själv innan jag hoppar in fysiskt.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Pethrelitan

Men hur tänker dessa föräldrar som inte bryr sig och som inte säger till sitt barn? Ser att en har svarat att hon/han inte bryr sig, skulle vara intressant att höra hur denna person tänker.

• Pethrelitan
    Magrat skrev 2010-05-24 11:13:52 följande:
    Nu har min dotter blivit lite äldre, men i den åldern (liksom i alla åldrar) skulle jag säga till när jag ser att hon gör något som jag uppfattar som fel. Om hon inte lämnade tillbaka leksaken med en gång skulle jag ta den ifrån henne och lämna tillbaka själv, men jag vill nog börja med att ge henne möjlighet att agera rätt själv innan jag hoppar in fysiskt.
    Cecese skrev 2010-05-24 11:13:15 följande:
    Självklart säger jag åt mitt barn och ber han lämna tillbaka leksaken. Om han inte lämnar tillbaka den efter att jag sagt till ett par gånger så tar jag den av honom och ger själv tillbaka leksaken. Visst mitt barn har gjort fel men jag vill iaf ge han chansen att själv rätta till det innan jag ingriper ännu mer.
    Skulle också säga till dottern att man inte får göra så och förklara varför samt att hon skall lämna tillbaka, och skulle hon inte bry sig om vad jag bad henne om så skulle jag själv ta saken och lämna tillbaka. Allt annat känns otänkbart.
  • Stårschan

Jag hade avvaktat först, för att ge barnen en chans att reda ut det själva. Sedan hade jag tagit tillbaka leksaken.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
Svar på tråden Vad gör du om ditt barn går fram och drar leksaker ur händerna på andra barn?