Vad gör du om ditt barn går fram och drar leksaker ur händerna på andra barn?
Jag är lite nyfiken då dottern och jag var i lekparken i fredags samtidigt som en annan mamma med dotter. Vi kom dit och satte oss ner i sandlådan för att leka. Min dotter hade egen hink, spade och dylikt med sig. När min dotter börjar gräva så kommer den andra flickan fram och sliter spaden ur handen på min dotter och sätter sig ner och börjar gräva. Mamman sitter alldeles intill men säger ingenting, jag blev så paff att jag inte kom för mig att säga något, just eftersom mamman satt där och bara tittade på. Sedan gör hon samma sak med resten av min dotters leksaker, tar dem, både ur min hand och min dotters och går därifrån. Jag försöker då vara snäll (vet att det är helt fel, jag borde sagt ifrån istället) och trösta min egen dotter med att det är ok att flickan lånar, vet inte varför jag säger så. Kanske för att mamman till den andra flickan skall reagera och säga åt sin egna dotter att man inte gör så. Mamman tog fram egna leksaker till dottern redan när vi kom, så det var inte så att hon inte hade egna saker att leka med.
Men hur reagerar ni själv när ni ser att ert barn beter sig på detta vis. Flickan var minst 2 år gammal och i den åldern anser i alla fall jag att det är på tiden man lär sitt barn vad som är rätt och fel, ang. andra barns leksaker.
Frågan är riktad till er föräldrar med barn mellan 2 och 4 år gamla.