• linna87

Svullen ljumske!!

Hej!
    för en vecka sedan upptäckte jag att min vänstra ljumske kändes svullen, några dagar senare hade jag jätte ont och det strömmade ut i låret. Även en del av "musen" har blivit lite svullen så om man tittar över magen ser man att det går snett. Förstår ni?

Är det några andra som har känt av detta, vad beror det på? Är nu i vecka 26 om det är till någon hjälp.

• Svar på tråden Svullen ljumske!!
  • LillaIngeling

Vid min första graviditet fick jag samma syptom; då sa läkarna att detta var "ljumskbråck". Bulan "kröp in" i kroppen när magen blev större/tyngre men kom sedan åter en sväng under den andra graviditeten. Så även nu - är i v. 26 i min tredje graviditet. Har fått veta att detta inte ska vara något direkt farligt men om det gör ont kan det kanske vara lugnande att låta en läkare ta sig en titt.

• KajsaB

Hej!

Det låter som om du fått ljumskbråck. Det är vanligtvis män som råkar ut för det men även gravida kvinnor. Jag har haft det sen v 15 och är nu i v 39. Har endast haft små bekymmer på grund av bråcket. Det kan pulsera lite om jag står och lyfter för mycket under en dag. Vid ett fåtal tillfällen har det svidit till och jag har blivit tvungen att sätta mig ner. Män måste oftast opperera bråcket men för gravida kvinnor så går det oftast tillbaka av sig själv efter förlossningen. Har det inte gått tillbaka efter ett halvår så kan man behöva opperrera. Bråcket ska tydligen inte påverka förlossningen.

Det är nog en bra idé att låta en läkare kika på ljumsken för att få det bekräftat.

Svar på tråden Svullen ljumske!!