Inlägg från: Bedhead |Visa alla inlägg
  • Bedhead

Splittrat Sverige

Maxipaxi skrev 2010-05-24 12:47:41 följande:
    När jag ser sånt här
    " target="_blank">

så ser jag framför mig ett splittrat Sverige, där enskilda kommuner kommer att ha politisk representation blott från det ursprungsetniska området, med allt vad det innebär. Vilka etniska svenskar vill bo i ett område som det som visas i reportaget? Svar: Ingen. Alla flyttar därifrån och kristna irakier som bor runtom i Sverige, vill dit. På lång sikt kommer sannolikt dessa kommuner att kräva autonomi och kanske bildar egna statsbildningar, eller så blir de till utländska enklaver inom Sverige. Konsekvensen av det blir antingen att hela Sveriges politiska och kulturella karta måste ritas om, att vi helt enkelt måste släppa ifrån oss vissa regioner. Eller så får vi inbördeskrig.Vad tycker vi om detta?
    Etniska enklaver har ju länge varit verklighet i till exempel USA. Det finns dessutom anledning att tro att det finns goda värden i detta. Landsmän som bygger nätverk och hjälper varandra. Då är de sk invandrartäta områdena i Sverige mer problematiska, eftersom de inte definieras av att en grupp finns där, utan snarare av att en grupp (svenskar) inte finns där.
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 21:15:01 följande:
    Hur kommer det sig att alla svenskar flyr sådana områden då, om det nu är så fantastiskt med hög invandring?
    Jag skrev aldrig att det var fantastiskt för svenskarna. Svenskar vill nämligen, precis som de flesta andra folkgrupper, bilda etniska enklaver med varandra. Men då är det plötsligt inget problem, eller hur?
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 21:43:06 följande:
    Bilda politiska enklaver i vårt eget land!?De som strävar efter avskaffande av nationell suveränitet är att betraktas som landsförrädare.
    Eh, etniska enklaver skrev jag väl?
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 21:46:52 följande:
    Ja, jo, fel av mig. Dock är min synpunkt precis densamma.
    Att man är landsförrädare för att man vill bo i ett område dominerat av landsmän? Isåfall finns det många landsförrädare på Ekerö och i Danderyd.
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 21:52:57 följande:
    Nej.Det kallas inte enklaver när svenskar bor i Sverige.
    Men annars är man landsförrädare?
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 22:05:56 följande:
    Man är landsförrådare om man förråder sitt land, som Quisling. De som vill söndra Sverige, är landsförrädare. Ja, helt klart.
    Jag tror inte du vet så mycket om hur invandrartäta områden skapas. Det är en förenkling att påstå att alla invandrare vill bo där. De bor där för att det oftast är lättast att få bostäder där.
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 22:10:16 följande:
    Så lät det då inte på mannen i inslaget jag refererar till.
    Södertälje är speciellt eftersom det är det område som faktiskt mest liknar en etnisk enklav. Övriga invandrartäta områden (Botkyrka, Rinkeby etc) har inte en sådan uniform etnisk befolkning. Där är det jag skrev mer relevant. Men jag vet ändå inte på vilket sätt mannen på klippet är landsförrädare.
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 22:22:16 följande:
    Jag har inte skrivit att mannen i inslaget är landsförrädare.Landsförrädare är de som anser att det okej och medverkar till att invandringen till Sverige är så stor att det i princip bildas enklaver i landet.
    Aha, du är en sån kille.
  • Bedhead
    Maxipaxi skrev 2010-05-24 22:30:50 följande:
    Ja, en sån där som vill Sverige väl. Och du är...en Quisling?
    Det tror jag säkert att du skulle tycka om du kände mig.
  • Bedhead
    Eshka skrev 2010-05-27 10:57:00 följande:
    Jag kanske har fått allt om bakfoten men det här handlar väl knappast om islam? Det handlar om att folk från främst Irak har invandrat (ej flytt för sitt liv) hit till Sverige
    Vilken del av Utlänningslagen refererar du till nu?
  • Bedhead
    Eshka skrev 2010-05-27 11:07:08 följande:
    Ursäkta, men jag är inte riktigt med på vad du menar?
    Så här ligger det till förstår du:
    När en utlänning söker om uppehållstillstånd (asyl eller annat) så prövas deras ärende med hjälp av utlänningslagen. Enligt den kan man få uppehållstillstånd på olika grunder. Så när du skriver att irakierna "invandrat", inte flytt, så undrar jag ju såklart vad du grundar det påståendet på. Själv har jag arbetat med att pröva irakiska asyl- och anknytningsärenden, så om du säger vilken paragraf dessa personer som du pratar om i ditt inlägg har fått stanna på så kan jag lova dig att jag förstår bättre vad du pratar om.
  • Bedhead
    Eshka skrev 2010-05-27 11:45:35 följande:
    Jaha så fick du ännu en anledning till att känna dig lite överlägsen, eller?Det jag citerade gällde ju att folk "överdrev" och att islam kommer ta över Sverige och alla kommer få bära burka o.s.v. Då svarade jag att det för det första inte handlade om islam denna gång och att folk som det handlade om i filmklippet var just invandrade pga egen vilja (jag fattade det som det iaf) och inte för att de var tvugna att fly av diverse olika anledningar.Men det är klart, eftersom du har arbetat med just desse irakier som anses och har mer insyn så vet ju du varför de väljer att bosätta sig i en enda klump?
    Nej, jag tänkte faktsikt lägga till att det fanns annat i ditt inlägg som jag gillade, men sen hittade jag mer som jag inte gillade och sen blev allt alldeles för komplicerat..

Men men, visst är segregering ett trist problem, inte för att landsmän bor ihop, utan mest av socioekonomiska skäl. Dety är dock förenklat att säga att irakierna kan lösa detta själva genom att inte bo i en klump. Folk har en tendens att klumpa ihop sig. Se bara på svenskbyarna i Spanien.
    Grunden för problemet är en lag som heter ebolagstftningen. Lösningen är politisk. All byggande som sker gör det på politiska grunder. Finns det ett Rinkeby i Stockholms Stad så beror det på politisk ovilja att göra något åt det.
Svar på tråden Splittrat Sverige