• Heax

Recept på matbröd

Önskar recept på gott, snabbt och enkelt matbröd.

Kom igen, skriv ner era favvis recept, tack!
    Har idétorka själv och vill gärna prova något nytt

• Svar på tråden Recept på matbröd
  • Sannas Mamma

På påsen till vetemjöl special (kungsörnen) så står det ett underbart recept på frallor.
    Superenkelt att göra, men jag minns tyvärr inte receptet Lovar att dom blir supergoda.

• Bast

Här är ett såååå smarrigt, nyttigt och enkelt recept! kommer från mjölkpaketen!

Mumsig hälsolimpa

2 dl grovt rågmjöl
    5 dl vetemjöl
    1 1/2 dl havrekli
    1 dl hackade nötter ( valnötter är min favorit!)
    1 dl hackade, torkade aprikoser
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4 dl mild yoghurt
    1 dl lingonsylt

Gör så här:
    Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen 50 min-1 timme.
    Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

• NinaFina

Jag brukar göra bullar av rågmjöl och vetemjöl och ha i russin, lite sirap och färdig brödkrydda. Det blir så himla gott! Måste nog baka ikväll.

Eller så gör jag grahamsbullar. Recept finns på grahamspaketet, men istället för tekakor gör jag bullar. Urgott.

Tekakor med havregryn i är också en höjdare. Koka havregryn med mjölk och låt svalna till ca 37 grader. Blanda i resten av ingredienser (jäst, sirap alt. socker, vetemjöl, salt). Min dotter äter ihjäl sig på dessa tekakor. Om du vill kan du få receptet i sin helhet. Har ingen möjlighet till det nu.

• NinaFina

Kommentar till bullarna med rågmjöl: Det ska vara FINT rågmjöl, inte grovt och inte rågsikt.

• Heax

Bast: Lät gott. Tror du det går bra att byta ut nötterna mot solrosfrön tex? Eller har du något annat förslag?

• SandraJ

Nattabröd

1 pkt jäst
    ? 14 dl vatten
    ? 1 msk salt
    ? 1 dl ljus sirap
    ? 1 påse rågsikt

Gör så här:
    Rör ut jäst, salt och sirap i ljummet vatten, tillsätt mjölet och knåda till en smidig deg.
    Jäs i 30 minuter. Baka ut till 3 st bröd som läggs på en smord plåt. Jäs ytterligare i
    30 minuter. Baka bröden i 200° ca 30 minuter, stäng av ugnen och låt bröden stå i
    ugnen i 9 timmar.

Gott med solrosfrön i.

• Heax

NIO (9) TIMMAR i ugnen???!!!!

Bara undrar lite, även om den är avstängd så tycker jag att det låter som väldigt läääänge.

• Bast

Heax, jag tror absolut att det går att byta ut nötterna mot solrosfrön! Jag har inte provat själv, men gillar bröd med solrosfrön i! Limpan blir jättegod och saftig!

• Pablo

Ett bröd som verkar lite likt den mumsiga hälsolimpan:

Äppelyoghurtbröd

2 dl havregryn
    5 dl siktat dinkelmjöl
    1 dl linfrö
    1 dl grovhackade russin
    1 dl grovhackade hasselnötter
    2 tsk bikarbonat
    2 nypor havssalt
    4 dl naturell yoghurt
    1 rivet äpple
    3 msk honung

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner resten och blanda ordentligt.
    Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ner smeten.
    Grädda brödet längst ner i ugnen, ca 1h 20min.

Svar på tråden Recept på matbröd