Recept på matbröd
Önskar recept på gott, snabbt och enkelt matbröd.
Kom igen, skriv ner era favvis recept, tack!
Har idétorka själv och vill gärna prova något nytt
Önskar recept på gott, snabbt och enkelt matbröd.
Kom igen, skriv ner era favvis recept, tack!
Har idétorka själv och vill gärna prova något nytt
Sorry, tänkte inte på att förklara för mig är det så självklart eftersom jag gjort limpan ett antal gånger.
1 påse = 2 kg´s påse
1 pkt farinsocker = 500 gr
500 gram socker?
Låter mycket, då blir inte bröder så nyttigt i längden?
Kan man byta mot lingon, eller nå't?
Här kommer mitt supergoda bidrag, eftersom det är många olika mjölsorter brukar jag ta dom jag har hemma och bara se till så att det blir i lika stor mängd.
Medelhavsbröd
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
3 tsk salt
1 msk torkad oregano
1 dl hackade soltorkade tomater (eller hackade svarta oliver)
4 dl rågsikt
4 dl durumvetemjöl
6 dl vetemjöl
havssalt
Smula jästen och rör ut den med degvätskan. Tillsätt ingredienserna efter hand och arbeta sist in så mycket vetemjöl som krävs för att degen ska bli smidig och inte kladda.
Arbeta degen rejält i bunken och jäs den i 30-45 minuter.
Knåda degen kraftigt på lätt mjölat underlag i 5-10 minuter. Forma ett stort eller två mindre bröd och lägg dem på plåt med bakpapper. Strö över lite mjöl på ovansidan och skär några skåror med vass kniv. Strö lite havssalt i skårorna.
Sätt ugnen på 225°C. Låt bröden jäsa i 20-30 minuter på plåten.
Grädda bröden i nedre halvan av ugnen ca 30 minuter. Låt dem svalna på galler.
Och här är ett till;
Stora härliga brödet
20 bitar
1 port = 2 points
1 pkt jäst (50g)
3½ dl fingervarmt vatten
1 tsk olja
1 tsk socker
1 msk salt
10-11 dl Vetemjöl special
1 dl riven stark ost, max 31 %
1 tsk torkad oregano
Sätt ugnen på 200 grader. Lös upp jästen i det varma vattnet. Rör i olja, socker och salt. Arbeta in precis så mycket mjöl att det blir en smidig och blank deg, spara en del mjöl till utbaket. Jäs degen under handduk i 30 minuter. Tag upp och arbeta igenom den, ta inte mera mjöl än nödvändigt. Kavla ut en stor platt kaka, ca 60x30cm. Strö ost och oregano längst mitten och rulla ihop degen från långsidan. Slå en knut på degrullen, lägg den på en bakpappersklädd plåt, jäs cirka 30 minuter igen. Grädda brödet 30-35 minuter. Godast nybakat och lite ljummet!
ta en jäst och salta den så den smälter, häll på ljumen mjölk och smält smör, riv sedan diverse saker du hat hemma (morot, lök, potatis mm) och släng i, krydda med nått kul (jag brukat ta curry)ta sedan nått kul mjöl och häll i och knåda tills det blir en bra deg, jäs och gör bullar eller limpor, pensla me ägg o ha i ugnen tills dom ser klara ut
Inte läst tråden, så vet inte om detta är ned skrivet.
FILMJÖLKSLIMPA
7,5 dl vetemjöl
7,5 dl rågsikt
7,5 dl filmjölk
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 msk brödkryddor
2,5 dl sirap (man kan ta bara 1 dl)
Blanda allt, degen kommer vara jättekladdig, men den ska inte jäsa.
Häll bara ner degen i brödformar, det blir 2 limpor.
Sen ska det gräddas i 1 timme och 15 minuter i 160 grader.
Ni kommer inte kunna sluta äta... *myran som ser ut som en jättelimpa*
Ah nu kom jag på ett nyttigt bröd också...
50 gram jäst
5 dl katrinplommonjuice
rågsikt
vetekli
Lite grahams mjöl
Krossade linfrön
Hackade äppelbitar
1 msk socker
0,5 tsk salt
Jag häller bara i lite av varje, men inte så mycket graham, det kan bli torrt då.
Låt jäsa 30 minuter, tryck sen ut det ganska plat på en smörad plåt, ska vara ca 2 cm tjockt.
175 grader tills det är klart *S*, kanske runt en halvtimme.
Nyttigt och supergott!!
Nej speciellt nyttigt är det inte och det serveras inte varje dag men prova med lingon och meddela mig sedan, det lät intressant. Jag brukar ha russin i ibland, tyvärr gillar inte sonen det speciellt. Jag provade också med grövre mjöl vilket gick bra.
Jag vet inte hur det går med jäsningen om man byter farinen mot lingonsylt, kanske prova med hälften farin hälften lingonsylt. Nej nu blev jag sugen på att prova men inte i kväll då jag ska upp på jobbet i morgon.
Vilka härliga recept och så mycket olika brödsorter nyttiga som onyttiga.
Vad många recept som det verkar bli väldigt gott bröd av. Nu ska i alla fall jag till affären och handla ingredienser. Här ska bakas.
Se upp med att ta för mycket lingonsylt, tror jag. Matbröd och bakverk kan bli tunga och kladdiga av för mycket lingonsylt är min erfarenhet.
Jag har en fråga till alla bakkunniga: jag har ett kalljäst-recept som är till små brödbullar, kan jag göra större limpor istället och grädda dessa i lägre temp (200 istället för 250) och längre tid & på lägre fals??
Mitt bästa recept på gott bröd!
Morgonbröd
Ett jättelätt bröd att baka! Gör i ordning degen på kvällen, låt jäsa över natten och grädda bullarna i 10 minuter nästa morgon så har ni färskt bröd till frukosten!
½ paket jäst
5 dl kallt vatten
2 tsk salt
2 msk olja
1 tsk honung
12 dl mjöl (gärna 2 dl grahamsmjöl & 10 dl vetemjöl (jag använder vetemjöl special))
Lös upp jästen i vattnet, blanda i allt utom mjölet. Rör sedan i mjölet, lite i taget. Arbeta ihop degen & knåda. Rulla till 10-15 bullar & lägg dem på en plåt. Låt stå i kylskåp över natten. Grädda på morgonen, 10 minuter i 250 grader. Det som blir över fryser jag in. När jag ska äta dem som har varit i frysen tinar jag dem i påsen under natten & sen lägger jag in dem i ugnen ca 4-6 min i 200-250 grader så är de som nybakade!