• Allies

Någon med erfarenhet av mjölkfri ersättning och/el NAN HA?

Min son, en månad idag. Har från dag ett haft problem med magen. Fick bara bröstmjölk de 2 första veckorna, mestadels bröstmjölk den 3:e veckan och har nu den 4:e veckan fått mestadels ersättning(Nan1). Han har varit missnöjd, tror att han är hungrig jämt och man hör hur magen låter när han äter och han börjar gråta. Har nu testat både minifom och semperdroppar utan resultat. Stackaren sover jätte dåligt då han vaknar efter 10-15 min med magknip. Var hos bvc idag och tog upp problemet men hon sade ingenting om att han eventuellt kunde vara känslig för mjölk. Så nu har jag läst lite...är mjölkfri ersättning något man provar efter de konstaterat att han är känslig för mjölk? Läste också om NAN HA, vilket tydligen ska vara bra för känsliga magar? Någon som befunnit sig i liknande situation som har något tips och råd? Är så frustruerande att lilleman aldrig är nöjd och se honom ha ont.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av mjölkfri ersättning och/el NAN HA?
  • MammaJohanna

Finns olika mjölkfria ersättningar på apoteket att köpa. De är dyra, men absolut värt det och det tycker jag att du ska prova. Tog mycket längre tid innan vi konstaterade vad problemet var med vår lilleman...
    Sen vänd dig till din barnklinik och be att få göra tester och den mjölkfria ersättningen på recept så att det blir billigare.

Gör det så fort som möjligt för det finns ingen tid att förlora. Lycka till! =)

• Allies
    MammaJohanna skrev 2010-05-24 16:51:10 följande:
    Finns olika mjölkfria ersättningar på apoteket att köpa. De är dyra, men absolut värt det och det tycker jag att du ska prova. Tog mycket längre tid innan vi konstaterade vad problemet var med vår lilleman...Sen vänd dig till din barnklinik och be att få göra tester och den mjölkfria ersättningen på recept så att det blir billigare.Gör det så fort som möjligt för det finns ingen tid att förlora. Lycka till! =)
    Vilka symtom hade eran lilleman? Hur länge ska man köra på den mjölkfria ersättningen? Vilket märke rekomenderar du?
  • Lohmann

hoppas inte han har problem med mjölken.
    Jag ville bara berätta att min dotter som är 8 veckor nu hade jättemycket problem med magen de första veckorna. Jag var SÅ orolig. ringe runt till bvc, sjukvårdsupplysningen, frågade alla jag känner som fått barn osv. Hon låg o gnällde, vred o vände på sig, krystade, blev knallröd i huvudet o drog i hopa sig. Började med minifom och sempers magdroppar.

tog ett bra tag innan jag märkte skillnad. Märkte även att hon var väldigt känslig mot det mesta jag åt. Inte mjölk, men kryddor, paprika, lök osv.

Alla jag frågade sa till mig att de flesta bebisar är så i början inna tarmarna fungerar som de ska. Allt är nytt och det är väldigt svårt för de små att få ut bubblor ur magen. Det kan se mycket jobbiager ut än vad det egentligen är. De kämpar som bara den för att få ut det men de har inte så ont egentligen, det är nog mest frustrerande att kämpa så. därför de blir ledsna. men jag var övertygad om att något var fel på henne. Hon var ju så ledsen:(

Men nu, när hon är åtta veckor, verkar hon ha vuxit ifrån det värsta. Har ioch försig slutat amma helt och börjat med Nan Ha 1. Så det var inte komjölk hon inte tålde i alla fall. vilket jag var nästan säker på=)

det jag ville ha sagt med mitt krångliga inlägg var att det förhoppningsvis bara är Nya, outvecklade tarmar=) säkert ingen fara alls. Säkert inte överkänslig eller allergisk mot något=) hoppas !!!

lycka till

• Skogsflickan

Jag ger min son NaN 1 Ha som funkar perfekt på honom. När vi kom hem från bb fick han vanliga nan1 då vart han gasig, fick rådet att använda semper 1, samma där med förstoppning, bytte till semper 1 lemolac=magknip,gaser och gråt hela nätterna igenom..Provade nan 1 ha och minifom, kastade minifomen åt helsike då de förvärrade det hela (kan bli så på vissa enligt läkaren)..nu äter han nan ha och får semperdroppar, en helt annan pojke direkt efter att ha slutat med minifomen och kör bara droppar o nan.. Inga magknip m.m och magen är bra

• MammaJohanna

Min son fick utslag i ansiktet, nesselutslag kallas det. Kan komma på hela kroppen. Små röda prickar som oftast sitter tätt tillsammans.

Ont i magen och grät varje gång vi hade påbörjat matning. Mycket sparkande med benen. Mycket mycket gråtande.

Om man kör mjölkfritt så rekommenderar de att man ska göra det 6 månade i taget för att sen pröva med mjölkprodukter igen.

Min son är idag 3,5 år och fortfarande mjölkfri. Visar inget på några prover att han är allergisk men man måste gå på välbefinnande i dessa situationer. Såsom magont, utslag och även att han blir orolig/speedad.
    Prövade för två mpader sedan men han mår fortfarande dåligt av mjölk i kosten om även i små mängder som ost o.s.v.

Jag vet att Semper har en mjölkfri ersättning på apoteket som min bror använder till sin tjej och det har fungerat bra. Vi använde Nutramigen men det är ju ca tre år sedan.

Hur går det för er nu?

Svar på tråden Någon med erfarenhet av mjölkfri ersättning och/el NAN HA?