• Lärarstudent

10 månaders som bara vill amma....

Fler i lika sits....hur gör man, tips på att försöka dra ner....känns aldrig som han är riktigt hungrig på ett mål mat..(burk,gröt,välling)...bara tutta på mig:)

• Svar på tråden 10 månaders som bara vill amma....
  • MammaT

så gör min fortfarande och hon är 14 månader vi är fortfarande bara på några teskedar mat per mål

• Lärarstudent

skönt att man inte är ensam då:)...ja jag tänker varje dag att idag ska jag börja ge mer mat o mindre bröst men då han inte har napp så är det så lätt att man tar till bröstet istället..

• Isabelles mamma

Jag har valt att helamma min dotter trots att hon är nio månader för att det är nyttigt, praktiskt o billigt. Finner ingen anledning att börja med mat när det fungerar så pass bra, tids nog lär hon sig äta riktig mat. Ligger över tillväxtkurvan och har varit frisk som en nötkärna.

• cicci85

Min son ville oxå bara amma. Han tyckte om mat men åt bara ca 3 skedar sen tyckte han att det räckte. På bvc sa de att det räckte med att han smakade på maten, sen kunde han tutta hur mycket han ville. För mig var det lugnt att amma mycket så jag gjorde det tills jag tröttnade. Då slutade jag amma (åkte iväg två nätter coh två dagar) och efter några veckor åt han ordentligt med mat.

• Bette

Hej,

Jag tror att det är viktigt att börja tidigt att introducera mat, ju äldre de blir desto mer vana vid bröstet, det blir svårare att sluta amma. Att amma när barnet är över ett år är helt galet. Jag menar hur skall ni göra när barnet börjar på dagis, då skall de äta vanlig mat, ni kan ju inte vara där och amma stup i kvartenFlört.

Min son på sex månader äter till frukost välling, lunch blir matpuré och fruktpuré till dessert vatten som måltidsdryck, mellanmål blir oftast smoothie nu för tiden, kvällsmål blir en tallrik gröt vatten att dricka som måltidsdryck, nattmål innan läggdags blir en flaska välling. Han sover hela natten.

Bette

• Marlene
    Bette skrev 2010-06-02 12:31:58 följande:
    Hej,

Jag tror att det är viktigt att börja tidigt att introducera mat, ju äldre de blir desto mer vana vid bröstet, det blir svårare att sluta amma. Att amma när barnet är över ett år är helt galet. Jag menar hur skall ni göra när barnet börjar på dagis, då skall de äta vanlig mat, ni kan ju inte vara där och amma stup i kvartenFlört.

Min son på sex månader äter till frukost välling, lunch blir matpuré och fruktpuré till dessert vatten som måltidsdryck, mellanmål blir oftast smoothie nu för tiden, kvällsmål blir en tallrik gröt vatten att dricka som måltidsdryck, nattmål innan läggdags blir en flaska välling. Han sover hela natten.

Bette
    Det är ju vanliga fördommar när det gäller amning, personligen ammade jag i 3½ år... varav sonen gick på dagis 2 av dom åren. Det är inga som helst problem att amma ett barn som går på dagis. Ett normalt barn börjar äta mat när det är moget för det, alla är inte det samtidigt och rekommendationen är trots allt att amma i minst ett år. man kan gott amma fritt och introducera mat i barnets takt.
  • MammaT
    Marlene skrev 2010-06-02 12:49:51 följande:
    Det är ju vanliga fördommar när det gäller amning, personligen ammade jag i 3½ år... varav sonen gick på dagis 2 av dom åren. Det är inga som helst problem att amma ett barn som går på dagis. Ett normalt barn börjar äta mat när det är moget för det, alla är inte det samtidigt och rekommendationen är trots allt att amma i minst ett år. man kan gott amma fritt och introducera mat i barnets takt.
    bra sagt
  • Bette

Alla gör ju olika men barnet ska kunna äta vanlig mat på dagius. Man kan väl om man har lust amma på kvällen eller morgonen. Men de ska inte enbart amma när de är över 6 månader anser jag. Det är väl upp till var och en men jag tycker att det är helt vansinnigt att amma så länge, det är vad jag anser. Men alla är olika, barnet har i alla fall inget näringsmässigt behov efter ett år att amma.

Bette

• Bette

Rekommendationen är inte att helamma i ett år. Du kan ju inte börja introducera mat till ett barn som är ett år, det blir helt fel, sedan jobbigt om du måste ha barnvakt etc.

Bette

• Cerenna

Min dotter har nyss fyllt ett och vi ammar för fullt. Hon gillar inte mat alls, känns inte som att det är hennes grej än så länge. Först för två månader blev hon överhuvudtaget intresserad av mat, men det är inte mycket som slinker ner. Det spelar ingen roll hur hungrig hon är. Jag har inga tips att komma med, utan delar bara med mig av erfarenheten att vissa barn faktiskt inte tycker om mat hur mycket man än försöker. Vi hoppas att det släpper för vår tjej, och att din sötnos också vill ha lite mer än bara tutte.

Svar på tråden 10 månaders som bara vill amma....