Inlägg från: Marlene |Visa alla inlägg
  • Marlene

10 månaders som bara vill amma....

Bette skrev 2010-06-02 12:31:58 följande:
    Hej,

Jag tror att det är viktigt att börja tidigt att introducera mat, ju äldre de blir desto mer vana vid bröstet, det blir svårare att sluta amma. Att amma när barnet är över ett år är helt galet. Jag menar hur skall ni göra när barnet börjar på dagis, då skall de äta vanlig mat, ni kan ju inte vara där och amma stup i kvartenFlört.

Min son på sex månader äter till frukost välling, lunch blir matpuré och fruktpuré till dessert vatten som måltidsdryck, mellanmål blir oftast smoothie nu för tiden, kvällsmål blir en tallrik gröt vatten att dricka som måltidsdryck, nattmål innan läggdags blir en flaska välling. Han sover hela natten.

Bette
    Det är ju vanliga fördommar när det gäller amning, personligen ammade jag i 3½ år... varav sonen gick på dagis 2 av dom åren. Det är inga som helst problem att amma ett barn som går på dagis. Ett normalt barn börjar äta mat när det är moget för det, alla är inte det samtidigt och rekommendationen är trots allt att amma i minst ett år. man kan gott amma fritt och introducera mat i barnets takt.
  • Marlene
    Bette skrev 2010-06-02 13:06:51 följande:
    Rekommendationen är inte att helamma i ett år. Du kan ju inte börja introducera mat till ett barn som är ett år, det blir helt fel, sedan jobbigt om du måste ha barnvakt etc.

Bette
    Jag har inte skrivit att rekommendationen är att helamma i ett år!
  • Marlene
    Bette skrev 2010-06-02 13:05:14 följande:
    Alla gör ju olika men barnet ska kunna äta vanlig mat på dagius. Man kan väl om man har lust amma på kvällen eller morgonen. Men de ska inte enbart amma när de är över 6 månader anser jag. Det är väl upp till var och en men jag tycker att det är helt vansinnigt att amma så länge, det är vad jag anser. Men alla är olika, barnet har i alla fall inget näringsmässigt behov efter ett år att amma.

Bette
    Vad är det som säger att ett ammat barn inte äter mat på dagis?
  • Marlene
    Cerenna skrev 2010-06-02 13:07:36 följande:
    Min dotter har nyss fyllt ett och vi ammar för fullt. Hon gillar inte mat alls, känns inte som att det är hennes grej än så länge. Först för två månader blev hon överhuvudtaget intresserad av mat, men det är inte mycket som slinker ner. Det spelar ingen roll hur hungrig hon är. Jag har inga tips att komma med, utan delar bara med mig av erfarenheten att vissa barn faktiskt inte tycker om mat hur mycket man än försöker. Vi hoppas att det släpper för vår tjej, och att din sötnos också vill ha lite mer än bara tutte.
    Det brukar släppa... alla barn är inte mona för mat samtidigt
  • Marlene
    sariz75 skrev 2010-06-02 13:17:10 följande:
    Hej!

Min son är också kräsen när det gäller mat, det är inte mycket han tycker om. Det får inte vara kryddigt och ska helst vara sött, Vi kämpar på med en gröt och få puréer, Jag ammar honom kväll/natt/morgon, han blir ett år nästa vecka.
    Igår var vi på ettårskontrollen, då påtalade läkaren att nu snuttar han bara för att det är mysigt- mjölken är i princip bara vatten. Bröstmjölken innehåller bara näring i ca 9 månader och sen urlakas det. Min son får inte näring av mig längre. Att tänka på för er som helammar fast barnet passerat 9 månader. De första sex månaderna täcker bröstmjölken barnets näringsbehov sen måste man börja komplettera med annat. Sen han var sju måander har han ätit Hipp Eko Risgröt med banan och persika och han älskar det. En bra sak att pröva för er som har det trögt med matningen.
    Jag ska kämpa med att introducera ny mat så smånigom kommer det att funka. Min son får enligt läkaren i sig det han behöver för hans viktkurva är bra, så det är bara att ha tålamod. Så smånigom kommer han att äta "allt". Lycka till!
    Oj vilket svammel, det borde gå att anmäla en så dåligt påläst läkare!

Bröstmjölken fortsätter att vara precis lika näringsrik, faktiskt är det så att fetthalten i bröstmjölken ökar efter barnets ettårs dag! Den är dessutom nyttigare än välling...
  • Marlene
    Bette skrev 2010-06-02 14:09:23 följande:
    Varför ska man helamma ett barn som är över ett år? Är det mammas behov? Vet att jag skapar disk.

Bette
    Men snälla nån... vem har påstått att man ska helamma ett barn över ett år?
Svar på tråden 10 månaders som bara vill amma....