• livetärgött

energideklaration

Vad har ni betalat för den numera obligatoriska energideklarationen vid villaförsäljning?

Har fått prisexempel på 5000-5500kr, lite eller mycket?

• Svar på tråden energideklaration
  • Jenny1

Nog rätt normalt. Vi hade tur och fick tag på en sommarkampanj för ett år sen - tror det kostade runt 3000 kr då.

• Rasmus06

Kolla runt för dom tar jätte olika, jag betalade 3500 för ca 2 månader sen. Och fick höra att det kostar allt från det och upp till 7000.

• Knubbe12

Vi kommer att betala ca 4000:-. En tusenlapp i "rabatt" då vi genomför besiktning på samma gång... Snuskigt dyrt med energideklaration. De har rätt hög timpenning med tanke på att de som genomför en sådan deklaration ibland inte ens kommer ut till huset, utan endast går igenom lite papper om huset. Tar väl typ 10 min...{#lang_emotions_wink}

• På Riktigt

Jag jobbar på ett sånt företag, Energibesiktningar för fastigheter, Vi har FASTA priser 3995 kr ink moms för villa dekl. ALLTID en platsbesiktning och åtgärdsförslag.

De företag som inte går ut och tittar på huset är inte seriösa,`"skrivbordsdeklarationer" är olagligt. Anmäl de till Swedac så drar de in deras ackreditering.

Dagge 81, Vart ligger huset? Vi har huvudkontor i Solna, Sthlm och ett litet i malmö, Besiktar i hela Sverige.

Utför även deklarationer för fastighetsägare & Brf:er. Inga milersättningar eller timpenning!!

Maila mig i inboxen om du är intresserad.

• livetärgött

Har fått erbjudande via mäklaren nu, 1750kr för första steget och 3500 för andra. Oftast räckte det med 1:a enligt mäklaren, så vi kör på det!

• Knubbe12

Nu har vi gjort vår energideklaration för huset vi ska sälja. 4000:- fattigare{#lang_emotions_tongue_out}...

Nu börjar dock ägaren till det hus vi ska köpa krångla och vägrar utföra en energideklaration. Han tror att det går att friskriva sig från det, men jag har försökt förklara att trots att vi som köpare går med på en sådan friskrivning så gäller den inte eftersom det är kommunen som kontrollerar detta och som kan kräva vite. Jag blir så jäkla less... Är några tusen i sammanhanget något att bråka om?

• Git

Balder: Jag förstår att säljaren inte vill göra den, jag är av den åsikten att den borde vara frivillig. Men, nu måste man ju så då är det bara att bita i det sura äpplet... Vi har själva vårt hus till salu och har inte gjort den än. Tänker faktiskt inte göra den förräns i sista sekunden för jag hoppas de tar bort den lagen snart..{#lang_emotions_wink}

Men, om säljaren totalvägrar, kan det göra att köpet på nåt vis blir "olagligt" eller drabba er på annat vis? Att ni får vite?

Och det går att friskriva sig från det, om huset uppfyller vissa krav. Vet bara att om det pågår kyrklig verksamhet i huset, kommer du undan. {#lang_emotions_undecided} Antar att gud sköter om saker och ting då...{#lang_emotions_wink}
    Tror det var om det är fritidshus också. Men, jag är inte säker.

Det tråkiga är ju att säljaren får betala, men den tillhör huset så den nya ägaren kan använda den igen vid en försäljning inom de närmsta 10 åren.

• På Riktigt

Hej, Som jag skrev tidigare så jobbar jag med sånt.

Lagen kommer inte att försvinna. Och när köparen säljer huset om ex 3 år så måste han energideklarera den igen. Jag vet, knasig lag, men så är det.

Det finns alltid kryphål, om köparen och säljaren kommer överens om att inte göra det så är det helt ok, kommunen kommer inte kunna hålla koll på sånt. Men det finns en liten nackdel. Om säljaren och köparen är överens om att skita i energideklarationen har köparen upp till sex månader på sig att få huset energideklarerat till vilket pris som helst och skicka fakturan till gamla ägaren.

Hoppas ni förstod nåt

• Git
    På Riktigt skrev 2010-05-31 08:17:19 följande:
    Hej, Som jag skrev tidigare så jobbar jag med sånt.Lagen kommer inte att försvinna. Och när köparen säljer huset om ex 3 år så måste han energideklarera den igen. Jag vet, knasig lag, men så är det.Det finns alltid kryphål, om köparen och säljaren kommer överens om att inte göra det så är det helt ok, kommunen kommer inte kunna hålla koll på sånt. Men det finns en liten nackdel. Om säljaren och köparen är överens om att skita i energideklarationen har köparen upp till sex månader på sig att få huset energideklarerat till vilket pris som helst och skicka fakturan till gamla ägaren. Hoppas ni förstod nåt
    Den firman ja pratade med i vintras sa att den följer med huset och varar i tio år... Tydligen flera bud om det med. Tycker det är väldigt luddigt det här med vad som gäller. Har du nån sida som inte hör till nån firma utan där staten har skrivit sina regler?
Svar på tråden energideklaration