Inlägg från: syskon2011 |Visa alla inlägg
  • syskon2011

Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11

Jag hoppar in här jag också BF 4 januari och igår var på vul och fick se ett hjärta slå! Så skönt och risken för mf minskar ju markant! Detta blir ett syskon till vår son som är född sommaren 08.

Oron vet jag allt om - det värsta är att jag oroade mig mer eller mindre hela förra graviditeten (utan orsak den var helt komplikationsfri) men bara bebis är ute blev det bättre.

Vecka 8+1 idag så det går sakta men säkert framåt!

Ska ni göra KUB/Nupp?

• syskon2011

OM de kan se får man veta annars ej de letar inte. Med sonen fick vi inte veta han knep ordentligt med benen under hela ultraljudet. Nu kan man om man vill ta det privat men då fanns inte den möjligheten (om man gärna vill veta).

Är du nyfiken?

• syskon2011

Jag känner igen mig i att vara sjukt nyfiken även jag - stort kontrollbehov också

Men ibland får man sjå sig {#lang_emotions_cool} han knep med benen och höll för händerna MEN jag hade helst velat veta om jag fått bestämma. Vi vill veta även denna gång om det går får se om vi betalar privat UL om det inte går men syns det på RUL så vill vi veta.

Hur mår ni annars då? Hade ju inga symtom alls med sonen i stort sett men denna gång har jag ett lätt illamående till och från samt är sjukt trött... tur det går över.

• syskon2011

Jag har ju vagn sen sonen - men velar på syskonvagn men avvaktar till bebis kommit så får vi se om det finns behov eller om ståplatta räcker? Sonen är ju ändå 2,5 år då så jag hoppas det räcker med vagnen vi har. (En emmaljunga som vi köpte begagnad av en vän så den är väl snart en 7 år tror jag).

På Brio Happy och Kronan kan jag inte säga så mkt MEN Kronan är ganska tung och har sämre andra handsvärde men hur funktionen är vågar jag inte säga något om då jag inte använt den själv.

Teutonias trehjuling är så lättkörd! stor skillnad på CityCrossen och trehjulingen (har vänner som har båda) allt beror ju på var du ska köra vagnen!

• syskon2011

Emmaljunga City Cross fungerar super i snön MEN den är tung att lasta i och ur bil om man har en bil med högt bagageutrymme eller en kant.

Var in på LillaMirkael nu på fm det finns mkt kvar men det är ändå rätt urplockat - köpte en ammningst-shirt (tidigt men halva priset och jag vet inte var min gamla är), en mössa från Lundmyr of Sweden. har tidigare köpt en lasse åberg-body och byxa så fin men svindyr tom med rabatt... får PoP att framstå som billiga.

Längtar till man gått ut med bebisnyheten så man inte måste stå och ducka i bebishyllorna eller fejka presentplaner har berättat för två kompisar (mina närmaste vänner) men inga andra och är så velig på när resten ska få veta. Ni som har bf kring okt-november har ju säkert berättat nu? När ska ni berätta eller när berättade ni?

• syskon2011

Jag hittade som sagt inte mycket som jag fick ngt "ha-begär" till och priserna är väl saftiga redan i startskedet. Men ett varv kan man alltid ta där inne titta är ju gratis!

Har du ingen bil som du ska lasta i och ur kommer du nog vara nöjd med citycrossen - det är ju då som jag upplevt den bökig.

• syskon2011

Funderar på en Phil och Ted faktiskt (men då köper jag begagnad) vill ha en smidig vagn och ingen pansarvagn   MEN jag hoppas slippa syskonvagn men då jag har hund så är jag ute mycket med vagn varje dag så att komma ut är ett måste så om sonen inte vill/kan åka ståbräda måste vi köpa en syskonvagn.

• syskon2011

Hej Puff och Bisca! Välkomna!

Själv ligger man ju några steg bakom men idag gick jag in i v 10+0! Tvåsiffriga veckor och 25% avklarat

Jag har faktiskt inte ens varit hos MVC än - men tog mig i kragen och ringde igår, ville ha samma barnmorska som förra graviditeten men hon har bytt VC så då följer jag efter hon var bäst på alla sätt och vis och vi var så nöjda med henne så jag ska på inskrivning i slutet på juni (hon har semester två veckor nu) och inget är ju direkt konstigt med denna graviditet eller min förra så jag känner absolut ingen stress.

En vecka kvar till semester nu!!!!

• syskon2011

huva blödningar är INTE kul spelar som ingen roll man blir orolig hursomhelst.

Misstänker att jag inte får någon föräldragrupp denna gång då det brukar vara för förstagångsföräldrar. Informationen kan jag nog men det är ju alltid roligt att ha några i samma situation och prata och surra med Jag får surra med er istället!

• syskon2011

Tivolit var helskoj första gången vår lilleman fått åka karusell och det gick hem om man säger som så! Roligast var att flyga flygplan som går upp och ner men tivolit är ju kvar imorgon och på söndag så det är ju inte kört ännu om ni vill gå!

Väderprognosen såg faktiskt lite bättre ut nu när jag kikade (ska jobba i Vännäs på hundutställningen imorgon) inte spöregn hela dagen i alla fall.

Annars börjar nog den värsta tröttheten gå över fortfarande trött men mera hanterbart tycker jag. Berättat för chefen idag pga schemaplaner inför hösten känns otroligt osjysst att stå och nicka och säga att det fixar jag när jag VET att det kommer jag inte alls fixa i höst men resten av jobbet får vänta till efter semestern då lär det vara uppenbart då jag är rätt rund nu tycker jag (om magen då) men å andra sidan ser man nog det mest själv.

• syskon2011

Finns det någon lista med bf? Har lite svårt att hålla reda på när alla ska ha har ett minne som en teflonpanna numera.

Börjar på en liten lista så får ni fylla på helt enkelt!

November:

December:

Januari:
    4 januari Syskon2011 barn nr 2.

Februari:

Behöver jag säga att jag gillar listor? Hi hi. Kontrollbehov!

• syskon2011

åh vad jag längtar tills jag känner något! Men med sonen hade jag moderkakan i framvägg så jag var säkert i v 21 innan jag kände något och sen var det inte så mkt rörelser ändå... var faktiskt in på ett extra ul strax innan v 30 för att jag var orolig MEN där fick vi se på ctg och ultraljud att den lilla busungen visst rörde sig en hel massa det var bara det att jag inte kände större delen av rörelserna. Ändå var han rätt stor när han föddes nästan 4 kg så man tycker ju att lite borde ha känts?

Åh jag som inte kräkts eller så denna graviditet fick ett anfall av kräksjuka alldeles nyss. Hundskrället hade mått dåligt och inte sagt till så jag fick börja med att torka upp i hallen vilket gick bra men lukten var klart jobbig. Dock utan problem satt sen och åt frukost i vardagsrummet och kände helt plötsligt att jag kräks Skrikandes från INGENSTANS blä och usch tror det var för att en del lukt ändå finns kvar så nu vädrar jag för fullt. Herregud jag är ju i vecka 11+0 idag inte ska man BÖRJA må illa då kan man tycka.

Någon som kände jordskalvet igårkväll? Här skakade glasen i skåpen och det mullrade på rätt bra!

• syskon2011

Skytt 81 nej vad tråkigt! Hoppas det löser sig!

Droskans grillbuffé var hur god som helst förr i tiden men nu är det ngt år sen vi åt där men jag håller tummarna att den är lika god fortfarande

Nu har jag fått semester så så skönt börjar inte jobba igen förrän den 16 augusti så nu ska jag njuta och ta det lugnt och kanske hinna träna hunden lite också.

• syskon2011

Välkommen Puckly!!! (the more the merrier eller hur!)

Har också en lite kille som snart är 2 år och väntar syskon nu i januari! Vilket pissväder det är idag? Som en bonus har lillkillen fått feber och varit vaken till och från under natten (inte för att jag drabbats då jag skulle ha morgonen så tog maken det och jag har sovit i gästrummet) men han är väldigt spak stackarn. Vi är nog inte vana att han är sjuk minns ju inte ens när han var sjuk senast. Hoppas han kryar på sig snabbt.

Yiho vad kul det kändes att fara och tävla lydnad nu då med en halvt otränad hund.... Regn regn och mera regn.  Man har verkligen inte samma tid för sådant numera. Nåja det är ju bara en "lek" men jag är ju en tävlingsmänniska så nog svider det att starta med något som inte kan bli ett första pris överhuvudtaget. (kommer avstå platsliggningen).

• syskon2011

Tror att rätt många är oroliga inför ultraljudet. Man vet ju att något KAN gått fel fast det rimligtvis inte borde det och detta KAN gör ju att man blir orolig särskilt om man varit med om att något gått snett tidigare. Jag var superorolig senast och inbillade mig allt möjligt. känner mig lite lugnare denna graviditet (men inte mycket). Tiden går dock fortare tack och lov!

SKytt81: Ligamenten är de som känns om man skulle försöka gå ner i splitt typ (om du har ridit någon gång och fått träningsvärk mellan benen är det ligamenten) det du beskriver låter mer som fogarna än ligamenten.

• syskon2011

Bisca: lördagens tävling gick jättebra över all förväntan söndagens inte så mycket. Men träningssuget slog till så vi tar nya tag i augusti hoppas inte magen är alltför stor bara minns att det var lite svårt med lydnadsträningen då magen blev för stor. Positionen blev helt fel.

Sonen fortfarande sjuk men verkar piggare idag sitter just nu och matar hunden ur fåtöljen med sin smörgås och skrattar... Dock sov han till 09.10 vilket jag inte minns när det hände senast?

FINT väder vi har idag, synd bara att man är fast inomhus med sjuklingen men maken kommer ju hem från jobbet någon gång så då hoppas jag att jag ska ta mig ut en sväng.

• syskon2011

Ellabay: så gjorde min son också både la benen i kors OCH höll för händerna. Inte tjuvkika sa han. Gick absolut inte att se vad det skulle bli för något. Skönt att allas ultraljud verkar vara bra!

Ganska länge kvar för mig är ju snart i v 12 så en sex veckor till RUL antar jag. Men på onsdag ska vi göra Kub/Nupp så då antar jag att ett UL är inblandat?

• syskon2011

Finesse välkommen Tråden sträcker sig helt klart till februari! Jag ska ha i början på januari så jag ligger låååångt efter alla här tror jag? Känns så åtminstonne vill ju också gå på RUL!

Jag har blivit så grymt luktkänslig... klarar INTE kräklukt utan att kräkas och nr2-blöjor är inte att leka med. Önskar sonen gick på toa själv om vi säger som så. Hoppas det går över.

Grattis till alla som varit på RUL så avundsjuk och jag vill OCKSÅ ju!

• syskon2011

Tillbaka från Kub/nupp test dvs vi har fått tjuvkika på bebis inte för att man såg så jätte mycket men ett huvud en hand och en kropp såg jag. Ha ha. Fick i alla fall jättefina risksiffror 1:18000 så det känns otroligt bra just nu! Skönt att inte behöva fundera om man ska ta fostervattenprov eller inte då det ändå blir missfall på 1 av 100 provtagningar dvs i mina ögon en ganska stor risk.

Tänkte fara och handla lite midsommarmat nu - kanske inte alla andra är ute redan? Hoppas kan man ju alltid!

På midsommar ska vi i alla fall börja berätta för omgivningen än så länge vet bara min chef, och två av mina närmaste vänner. syns inte speciellt mycket på mig men det vore kul att få säga själv och inte att folk gissar sig till det.

Vi ska förmodligen till Turkiet i höst med två andra barnfamiljer det ser jag framemot otroligt mycket!

• syskon2011

Oj vad här skrivs! Kul med aktivitet i tråden

Namn är svårt förra gången hade vi tjejnamn klara om det skulle bli en tjej (Ebba Sofie) men de namnen är inte lika självklara denna  gång eller Sofie gillar jag fortfarande men Ebba känns inte aktuellt då jag har en Ebba i min klass det hade jag inte då. Att jobba med barn är inte lätt många namn blir tagna tur att de tagna namnen inte alltid består dock några namn har barnen "bleknat" till så de känns ok igen.

Killnamn just nu gillar jag: David, Jakob och Anton MEN maken vill helst inte diskutera namn förrän man vet VAD det blir så jobbigt jag tycker ju det är kul att fantisera och surra. Jag har som krav att det ska vara kort och lättstavat - inte kul att ha skrivsvårigheter och inte ens kunna skriva sitt eget namn korrekt (jag arbetar med läs- och skrivinlärning bl a) sen är jag lite motsägelsefull också. Ex mitt namn kan man stava med både c och k men jag valde vid 10 års ålder att göra mig till och stava med c. MEN mina barn ska ha svensk stavning på sina namn...  Gör som jag säger och inte som jag gör typ.

Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11