• Anonym

Jag är körd!

Just nu känns allt så hopplöst. Denna månad ligger jag back med 5000:-
    Gick till soc och bad som hjälp och jag får ingen. Jag har en inkomst på 5400:- och har räkningar för ca 6500:- Har inget jag kan sälja heller här hemma  eller någon jag kan låna pengar av heller Hur jag och min lilla tjej klara oss?  Jag går under snart.

Ville bara klaga lite..

• Svar på tråden Jag är körd!
  • Eisa

Varför får du ej hjälp av soc?

Nödlösningen som finns kvar är kyrkan eller att strunta i ett par räkningar denna månad.

• Nyfiken gul

om soc anser att du lever över normen så är det nog riktigt uträknat. Då är frågan - vad är det för räkningar och utgifter som gör att du går så mycket back?

kan du göra något åt dom räkningarna? Skjuta på något, betala hälften på nån osv??

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • starless

Tips är ju att inte bara strunta i räkningarna utan ringa till fordringsägarna och tala om som det är.Även om det känns pinsamt eller skämmigt. Gör man det brukar de allra flesta vara villiga att skjuta på betalningsdatumet utan att man behöver betala nån ränta.

• Eisa
    starless skrev 2010-05-25 10:01:25 följande:
    Tips är ju att inte bara strunta i räkningarna utan ringa till fordringsägarna och tala om som det är.Även om det känns pinsamt eller skämmigt. Gör man det brukar de allra flesta vara villiga att skjuta på betalningsdatumet utan att man behöver betala nån ränta.
    Jo precis, absolut!
  • Anonym
    starless skrev 2010-05-25 10:01:25 följande:
    Oke, tack så mycket för tipset!
    Nyfiken gul skrev 2010-05-25 10:00:14 följande:
    om soc anser att du lever över normen så är det nog riktigt uträknat. Då är frågan - vad är det för räkningar och utgifter som gör att du går så mycket back? kan du göra något åt dom räkningarna? Skjuta på något, betala hälften på nån osv??

Jo det är så att jag har legat i en vårdnadtvist under en tid och nu har jag fått  den första advokat räkningen som ligger på 5000:-
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-05-25 10:16:00 följande:
    Oke, tack så mycket för tipset!  Jo det är så att jag har legat i en vårdnadtvist under en tid och nu har jag fått  den första advokat räkningen som ligger på 5000:-
    Ring direkt till advokatbyrån. Säg att du självklart tänker betala din räkning men fråga om det skulle gå att få den uppdelad på 1000 kr/månad under resten av året. Förklar även din situation.

Lycka till!
  • Anonym

Är det du som stämt om vårdnaden eller har du blivit stämd? 

Om du blivit stämd så kan försäkringsbolaget ev betala delar då rättskydd brukar ingå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-25 10:24:16 följande:
    Är det du som stämt om vårdnaden eller har du blivit stämd?  Om du blivit stämd så kan försäkringsbolaget ev betala delar då rättskydd brukar ingå.
    Det var jag som stämde min dotters pappa om det.
  • Alexandra84
    Kjell2 skrev 2010-05-25 10:20:29 följande:
    Ring direkt till advokatbyrån. Säg att du självklart tänker betala din räkning men fråga om det skulle gå att få den uppdelad på 1000 kr/månad under resten av året. Förklar även din situation. Lycka till!
    Det tycker jag låter som en väldigt bra ide.
    Som flera här sagt, strunta inte i räkningarna. Har man skött sig innan så brukar det inte vara några problem att få uppskov.

Sen kolla om du har saker att sälja. Guld att panta? Just det med guld är inget som lönar sig, men man kan dryga ut kassan något alla fall.

Lycka till med allt TS.
  • Anonym (...)
    Kjell2 skrev 2010-05-25 10:20:29 följande:
    Ring direkt till advokatbyrån. Säg att du självklart tänker betala din räkning men fråga om det skulle gå att få den uppdelad på 1000 kr/månad under resten av året. Förklar även din situation. Lycka till!
    Dessutom lär just advokatbyrån varit med om detta tidigare om det har hand om vårdnadstvister så dom har säkert förståelse för din situation.
  • Kjell2

TS:
    Kolla och din hemförsäkring om den täcker rättegångskostnader. Ring också domstolen och se vilka möjligheter för rättshjälp som du har.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-05-25 10:44:57 följande:
    TS: Kolla och din hemförsäkring om den täcker rättegångskostnader. Ring också domstolen och se vilka möjligheter för rättshjälp som du har.
    Okej, då ska jag kolla upp detta. Tack så mycket! Men blir det så att jag får uppskov på mina räkningar blir det så att man får betala dubbelt upp månaden efter, alltså för räkningen innan och den som kommer då ? :/
  • Kjell2
    Anonym skrev 2010-05-25 10:50:58 följande:
    Okej, då ska jag kolla upp detta. Tack så mycket! Men blir det så att jag får uppskov på mina räkningar blir det så att man får betala dubbelt upp månaden efter, alltså för räkningen innan och den som kommer då ? :/
    Det beror på vad du komer överrens om med advokatbyrån. Ta ett rejält snack med dem. Inte bara om denna räkning utan om hela din skuld till byrån.

Som sagt ovan, de är vana med att folk har det jobbigt med ekonomi.
Svar på tråden Jag är körd!