• Peand

nattskräck!

Min stora son har nattskräck, han är 7 år och har haft anfall till och från i drygt 4 år.

Det finns en teori om att stora omställningar och att barnet är väldigt trött kan orsaka att de får sina anfall men jag vet inte jag....Vi har försökt klurat ut vad som kan han orsakat anfallen men aldrig hittat en röd tråd....

Det enda du kan/ska göra när det händer är att försöka få dem lugna igen och lägga ner dem i sängen. Jag brukar lägga mig brevid honom och hålla honom tätt mot mig och hela tiden prata lungt. Vet att det kan kännas skrämmande när man inte får kontakt med dem och de beter sig som om de är fulla i panik, men det gäller att hålla sig lugn.

Våran son är ju ute och vandrar och kan komma ner till oss och gråta och då tar det oftast ett tag innan man riktigt vet om han är vaken eller om det är ett anfall igen. Första gångerna blev jag nästan lite arg på honom och försökte få honom att "skärpa" till sig, men nu vet jag ju mer hur det fungerar.

En tröst är ju att de oftast inte kommer ihåg något av det som händer. Dock har han börjat vakna till lite på slutet de senaste gångerna och minns lite, fast vi har aldrig fått en riktig förklaring på vad han har drömt. Vore kul att veta

Enligt läkare jag har pratat med brukar det växa bort vid 7-8 års åldern, så vi väntar bara på att det ska ta slut....Men det finns ju alltid undantag.

Tänker på dig/er!

• Peand

Eyry - Av det lilla jag har läst om Nattskräck så kommer det bara på kvällen/natten och oftast efter bara någon timmes sömn. Vissa är tydligen så regelbundna så att de får sina anfall nästan på klockslaget. En rekommendation jag läst var att väcka upp dem lite innan det klockslag de brukar få anfall för att stoppa det. Men då krävs det ju att de är regelbundna vilket inte är fallet för min son iallfall.

Svar på tråden nattskräck!