• Matillin

Tips på god tårtfyllning som innehåller banan.

Min dotter vill ha banan i sin tårta.
    Jag vet inte riktigt vilken sorts fyllning jag ska ha till det.
    Tänkte att någon här säkert har något smarrigt recept?

• Svar på tråden Tips på god tårtfyllning som innehåller banan.
  • Matillin

Kan väl tillägga att ingen av mina barn gillar grädde.

• Zezana

Marsankräm på ett lager, mosad banan på det andra. Det där med grädden blev dock lite svårare, äter dom lite grädde eller ingen alls ?

• Elisabeth83

Jag är inte heller något fan av grädde. Men min favoritfyllning är mosad banan tillsammans med vispad grädde och kakao. Smaskens. Blir liksom inte för sött. Enkelt och billigt också :) 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Matillin
    Zezana skrev 2010-05-25 18:26:58 följande:
    Marsankräm på ett lager, mosad banan på det andra. Det där med grädden blev dock lite svårare, äter dom lite grädde eller ingen alls ?
    Dom kan äta den om dom märker att det inte är grädde typ
    Vanilgkräm gillar dom det skulle ju kanske funka till banan.
    Men känns som man behöver något mer, kanske jordgubbar eller någon sorts chokladkräm?

Tror jag sett att man kan blanda i kakao i marsansås?
  • Zezana

Hmmmm, varför inte testa:

1 lager med chokladpudding
    1 lager med marsansås
    Vaniljvisp, banan & jordgubbar som topping.

• Matillin
    Zezana skrev 2010-05-25 18:34:14 följande:
    Hmmmm, varför inte testa:1 lager med chokladpudding1 lager med marsansåsVaniljvisp, banan & jordgubbar som topping.
    Ja chokladpudding kan man ju också ha i.
    Tack för era tips.
    Jag är bara van att äta fruktårtor med banan och grädde.
    Men nu tänkte jag göra en sugerpasttårta.
    Det kanske skulle passa bäst med bara olika chokladfyllningar och banan?
  • Mattilda
    Zezana skrev 2010-05-25 18:34:14 följande:
    Hmmmm, varför inte testa: 1 lager med chokladpudding 1 lager med marsansås Vaniljvisp, banan & jordgubbar som topping.
    Så har jag gjort tårtorna till syskonbarnen varje år! jätte poppis. och grädde i en skål vid sidan om
  • CeciliaB

Jag brukar göra ett lager mosad banan, ett med chokladpudding och sen antingen vaniljvisp eller marsan som grädde överst och riven choklad som "topping" brukar vara poppis!

• Zezana

Man kan även använda chokladpudding som topping kom jag på

• Zezana

Min syster (som är 37) älskar den med marsan, chokladpudding, grädde & banan.

Just det.. Om man vill kan man tex blanda i dajmkulor eller ngt sådant i tårtan för att få choklad..

• blomman08

mosa banan och blanda med hallon sylt på ena lagret andra lagret har du vanilj kräm, runt om tårtan istället för grädde tar du cream chees frosting som du kan blanda med någon fin karamelfärg och lite strösel. till glayren behöver du: 60 mjukt smör 5 dl florsocker 100 g philidelfiaost (kan ej stava till dej ) 1 stk vaniljsocker vispa bara ihop allt till en smidig deg och häll i lite karamell färg barn älskar det:)

• Matillin
    blomman08 skrev 2010-05-26 08:40:09 följande:
    mosa banan och blanda med hallon sylt på ena lagret andra lagret har du vanilj kräm, runt om tårtan istället för grädde tar du cream chees frosting som du kan blanda med någon fin karamelfärg och lite strösel. till glayren behöver du: 60 mjukt smör 5 dl florsocker 100 g philidelfiaost (kan ej stava till dej ) 1 stk vaniljsocker vispa bara ihop allt till en smidig deg och häll i lite karamell färg barn älskar det:)
    Hallon med bananen lät som en bra ide.
    Kommer behöva spackla tårtan med något eftersom jag ska ha sugerpaste att täcka den med.
    Din glasyr lät god, ska nog testa med philadephiaost den här gången
  • Laire

Jag brukar ta halvfrystafrysta bär och mosa samman med banan, mosar man det länge blir det som sorbé. Inget socker behövs eftersom bananerna är så söta.

Det blir dock inte så överdrivet mycket banansmak, mer en touche.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • FruSen
    Matillin skrev 2010-05-25 18:24:21 följande:
    Kan väl tillägga att ingen av mina barn gillar grädde.
    Min mamma gör alltid en tårta med bananfyllning. I och med att vi ätit samma tårta alla födelsedagar och högtider under alla våra år är vi gruvligt less kan jag säga. Men hon mosar i alla fall banan och blandar med lite vispad grädde. Synd då att dina barn inte gillar grädde
    Det fanns en tid då jag tyckde denna bananfyllning var supergod!
    Men hon gör banan och grädde i ett lager och så på med mellanbotten och där brer hon sylt. Och så locket på då och på med grädde där. Superenkellt och nu efter att ha ätit denna tårta i 26 år - skittråkigt! {#lang_emotions_tongue_out}
  • FruSen

Och jag kan inte stava idag! Jag tyckte ska det såklart stå, inte tyckde

Svar på tråden Tips på god tårtfyllning som innehåller banan.