• Blandis

Föräldraledighet, hur funkar det?

Har försökt att läsa på om hur det här med föräldraledigheten fungerar. Det inte var helt lätt att förstå...

Kan vi båda ta ut ledighet samtidigt om vi har två barn, dvs tar ledigt för varsit barn? En bekant som har två barn trodde inte att det gick, stämmer det?

Man hade visst rätt att var hemma från jobbet det första 18 mån och behövde inte ta ut föräldradagar det första 12 mån, om man har råd till det. Men sedan måste man (mån 13-18) ha 100% sysselsättning. Vad gäller då om man går ner och jobbar på 75%? Är det då 75% sysselsättning som gäller och man blandar ledighet och arbete, eller är det så att jag måste fylla upp till 100% ändå under dessa sistnämda månaderna?

Hur ska man göra, vilka dagar är bäst/smartast att använda först?

• Svar på tråden Föräldraledighet, hur funkar det?
  • Carisma95

Man kan ta ut fp för varsitt barn, samma dagar. Inga problem! Däremot får man (självklart) inte ta ut FP för samma barn under samma tid/dagar.

Man har rätt att vara ledig i 18 månader utan att ta ut någon FP. Man har även efter 18 mån rätt att vara föräldraledig minst 25 % (utan att ta ut FP) tills det att barnet fyller 8 år alternativt vara ledig så mycket (utöver det) som man faktiskt tar ut FP!

Att ha 5 dagars sysselsättning efter 1-årsdagen är för att skydda din SGI. Det är inget man MÅSTE göra, men kanske bör göra.
    Har man en SGI baserad på heltid och väljer att jobba 75 % skyddar du den, genom att ta ut resterande 25 % i FP.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Cia o krabaten

Ingen förklarar som du Carisma

• Blandis

Oj, vad röd texten blev

Jaha, jag trodde man var tvungen att ha 100% syselsättning efter ett år. Men det är allstå bara för att skydda sina SGI-dagar. Bra att veta. Så då får man alltså SGI alla dagar utom de 90 dagar som är på 180kr/dag, om man ser till att ha 100% syselsättning, annars får man bara SGI de 180 första dagarna?!!

Hur räknar dom de uttagna dagarna, om man tar ut halva dagar? Räknas det som en dag eller blir det 180*2 halvdagar som SGI gäller för då? Förstår ni vad jag menar? Ifall man vill förbruka de dagar med låg ersättning först? Är det någon vitts att göra det förresten?

Var det 180 förstadagar/förälder (dvs tot 390 dagar) eller var det 180 förstadagar/per barn SGI gällde?

dessa 60 dagar/förälder är det något krav på att de ska vara på SGI-/Grund-/lägstanivå?

• Carisma95
    Blandis skrev 2010-05-25 21:39:05 följande:
    Oj, vad röd texten blev Jaha, jag trodde man var tvungen att ha 100% syselsättning efter ett år. Men det är allstå bara för att skydda sina SGI-dagar. Bra att veta. Så då får man alltså SGI alla dagar utom de 90 dagar som är på 180kr/dag, om man ser till att ha 100% syselsättning, annars får man bara SGI de 180 första dagarna?!! Hur räknar dom de uttagna dagarna, om man tar ut halva dagar? Räknas det som en dag eller blir det 180*2 halvdagar som SGI gäller för då? Förstår ni vad jag menar? Ifall man vill förbruka de dagar med låg ersättning först? Är det någon vitts att göra det förresten? Var det 180 förstadagar/förälder (dvs tot 390 dagar) eller var det 180 förstadagar/per barn SGI gällde? dessa 60 dagar/förälder är det något krav på att de ska vara på SGI-/Grund-/lägstanivå?  
    Det är SGI:n som skyddas, inte SGI-dagarna!
    Ersättningsnivån på FP förblir densamma fram till barnets 2-årsdag, oavsett om du skyddar din SGI eller inte efter 1-årsdagen.

Däremot nollas din sjukpenning och TFP (vab) om du inte skyddar den, eftersom dessa också beräknas på din SGI.

Tar du ut halvdagar räknas det bara som halvdag, osv!
  • Blandis

Aha, så det är alltså sjukpenning och TFP (vab) som ersättningen sänks för om man inte skyddar sin SGI efter 1 år åldern. Jag har varit inne och läst igen på Föräkringskassanssida. Men fattar inte...

Försäkringskassan skriver ”Sjukpenning- och grundnivån gäller i 390 dagar, och de första 180 dagarna som betalas ut för ett barn är alltid dagar på sjukpenning- eller grundnivå. Också de dagar som är reserverade för var och en av föräldrarna är på sjukpenning-eller grundnivå.” ”Du behåller samma föräldrapenning i minst två år”

Vad betyder detta? Har man 390 dagar på sig att ta ut på sjukpenning- eller grundnivå förutom de 60 dagar/förälder? För de kan man ta ut när som helt på sjukpenning- eller grundnivå innan barnet fyller 8 eller 10 för adopterade barn? Men de första 180 dagar är alltid på på Sjukpenning- och grundnivån. Även omman inte tar ut dem inom 2 år? Jag får inte ihopp det...jag kanske är för trött idag.

Man har alltså rätt till samma ersättning i minst 2 år, men vad händer efter två år? Hur kan man få behålla samma ersättning efter två år ? Är det att alltid se till att ha 100% sysselsättning de 5 dagar/vecka?

Jag får nog sova på saken.....

• Carisma95
    Blandis skrev 2010-05-25 23:00:35 följande:
    Aha, så det är alltså sjukpenning och TFP (vab) som ersättningen sänks för om man inte skyddar sin SGI efter 1 år åldern. Jag har varit inne och läst igen på Föräkringskassanssida. Men fattar inte... Försäkringskassan skriver ”Sjukpenning- och grundnivån gäller i 390 dagar, och de första 180 dagarna som betalas ut för ett barn är alltid dagar på sjukpenning- eller grundnivå. Också de dagar som är reserverade för var och en av föräldrarna är på sjukpenning-eller grundnivå.” ”Du behåller samma föräldrapenning i minst två år” Vad betyder detta? Har man 390 dagar på sig att ta ut på sjukpenning- eller grundnivå förutom de 60 dagar/förälder? För de kan man ta ut när som helt på sjukpenning- eller grundnivå innan barnet fyller 8 eller 10 för adopterade barn? Men de första 180 dagar är alltid på på Sjukpenning- och grundnivån. Även omman inte tar ut dem inom 2 år? Jag får inte ihopp det...jag kanske är för trött idag. Man har alltså rätt till samma ersättning i minst 2 år, men vad händer efter två år? Hur kan man få behålla samma ersättning efter två år ? Är det att alltid se till att ha 100% sysselsättning de 5 dagar/vecka? Jag får nog sova på saken.....
    Nej, man har inte 390 dagar på sig att ta ut FP. Men man har 390 sk. SGI-dagar och 90 Lägstanivå-dagar per BARN! Man har fram till barnet fyller 8 år på sig att ta ut dessa.

De 60 dagarna som man INTE kan skriva över till den andre föräldern är alltid SGI-dagar.

Och man måste ha tagit ut 180 SGI-dagar innan man börjar ta ut LN-dagar. Däremot väljer du själv hur du lägger upp uttagandet av dagar. SGI är ju automatiskt skyddad första året, så då kan man ta ut så mycket/lite man vill. 0-7 dagar /vecka.
  • Blandis

OK, Tack för svaren Carisma95. Så om jag fattat allt rätt gäller....

480 dagar totalt/barn upp tills barnet fyller 8 år (eller 10 år vid adoption), varav;
    90 LN-dagar
    390 SGI-dagar (60 dagar / förälder och 270 dagar som man kan dela på hur man vill)

Innan man tar ut LN-dagar måste man först ta ut 180 SGI-dagar (vilken förälder som helst)

1:a året kan man välja att ta ut mellan 0-365 dagar (utan vara 100% sysslesatt, SGI skyddad)

Efter 1:a året måste man vara 100% sysselsatt (5dagar/vecka) för att skydda sin SGI, annars kan sjukpenning och TFP (Vab) sänkas

Man har rätt till att vara hemma de första 18 månaderna från jobbet

Rätt att gå ner och jobba 75% tills barnet fyller 8 år (skydda sin SGI genom att samtidigt ta ut 25% FP)

Kan ta ut FP för varsitt barn och vara hemma samtidigt. Men inte för samma barn samma tid/dag. Så får vi syskon kan båda vara hemma.

en halvdag är en halvdag osv.

Kan ta ut FP mellan 0-7 dagar /vecka

Har jag missat/missuppfattat något???

Vet att vissa väljer att börja jobba innan 1:a året har gått? Kan man börja jobba 50-75% innan 1:a året har gått utan att behöva ta ut FP? SGI är då fortfarande skyddad? Tänkte att kanske andra regler börja träda i kraft, eftersom man valt att börja jobba...

Vi ska adoptera från ett land som inte är med i hag-konventionen. Undrar då när man kan börja ta ut FP vid en adoption? När domstolsförhanlingarna är klara i landet eller när adoptionen blivit godkänd i sverige efter drygt 9 månader?

• Cia o krabaten

Lägger mig i lite iaf

När barnet fyllt 18mån kan du fortfarande vara hemma såklart, men då kan din arbetsgivare kräva att du tar ut FP för den tid du inte jobbar.
    Börjar du jobba deltid så måste du fylla upp med FP upp till 100% för att skydda din SGI.
    När man är gravid med sitt barn så får man ta ut FP 60 dagar före BF, så det kasnke finns ngt liknande för att ni ska kunna ta FP för att resa till landet osv.
  • Blandis

Jaha, så arbetsgivaren kan lägga sig i oxå.

Men måste man börja skydda sin SGI under första året om man vill börja jobba deltid innan 12 månader har gått? För om jag inte jobbar, så behöver jag ju inte ta ut FP inom 12 månader för SGI är ju skyddad?

Svar på tråden Föräldraledighet, hur funkar det?