Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

Tva-sprakiga barn

Googels skrev 2010-05-25 23:28:08 följande:
    Min dotter är 3 år och jag är i stort sett den enda som pratar svenska med henne då all släkt finns i Sverige och vi inte har så mycket svenska vänner.  Hon går på engelskspråkigt dagis och pratar mest engelska men jag hoppas på att hon kommer att börja prata mer svenska när jag är mammaledig till hösten och hon kommer att tillbringa mer tid med mej. Hon förstår svenska perfekt och använder vissa svenska ord som hon oftast inte hör andra säga på engelska Vi har en hel del svenska dvd'er och böcker som vi läser, och jag hoppas att hon kommer att bli mer intresserad av att lära sig svenska och ha kontakt med sina kusiner när hon börjar skolan och lär sig läsa och skriva. 
    Precis så är det fôr mig också, vi bor i UK och jag är svensk och pappa engelsk. Min son som nu är 3.5 pratar nästan bara engelska men lite svenska med mig. Jag tror att det ligger latent i huvudet på honom och som din dotter så förtår han allt jag säger!

Vi har också ganska många svenska kompisar eller blandpar som vi där barnen är två-språkiga. Dessa barn pratar oftast bättre svenska än min son då deras mammor inte har jobbat. Själv började jag jobba när sonen var ett år och då har han gått hos engelsk-talande dagmamma, nu har han också börjat engelskt dagis så det gäller att kämpa vidare!

Jag tror inte TS barn kommer ha några problem med svenskan om ni någonsin flyttar tillbaka. Iom att han hör er dagligen prata svenska så ligger det där i bakhuvudet. Men jag vet hur lätt det är att falla tillbaka till Engelskan, jag har bett min man säga ifrån när jag pratar engelska med sönerna
Svar på tråden Tva-sprakiga barn