• Physical

7 månader, jag kan inte sluta amma!

Min dotter är sju månader. Äter bra med mat, hon har dock varit sjuk så hon har inte haft någon aptit på ett tag men nu är den tillbaka. Jag har helammat henne tills hon var 5,5 månader då jag började med smakportioner. Nu ammas hon bara då hon vill sova och jag vill sluta amma. Men hon vägrar sova om jag inte ammar henne och då blir det ett helvete här hemma med skrik. Hon ammar även på nätterna, ganska mycket faktiskt, eller hon snuttar ju mest eftersom att hon får gröt innan hon ska sova och stoppar på det nästan hela natten. 
    Hur ska jag göra för att kunna sluta amma? 
    Flaska tar hon inte mer än när det är vatten eller fruktdryck i... 

• Svar på tråden 7 månader, jag kan inte sluta amma!
  • lövet2

7 månader är ingen bra tidpunkt för att sluta amma. Jag skulle rekommendera att du väntar 2-3 månader. En av anledningarna är att runt 8 månader hamnar barn i den s k Separationsfasen. Då är det vanligt att de vaknar ofta på natten. Den som då fortfarande ammar kan få barnet att somna om rätt fort, men den som slutat amma kan i stället få problem med att barnet helt enkelt inte somnar om utan är vaken några timmar varje natt ...

• Physical
    lövet2 skrev 2010-05-26 09:24:34 följande:
    7 månader är ingen bra tidpunkt för att sluta amma. Jag skulle rekommendera att du väntar 2-3 månader. En av anledningarna är att runt 8 månader hamnar barn i den s k Separationsfasen. Då är det vanligt att de vaknar ofta på natten. Den som då fortfarande ammar kan få barnet att somna om rätt fort, men den som slutat amma kan i stället få problem med att barnet helt enkelt inte somnar om utan är vaken några timmar varje natt ...
    Okej... får ändå ingen sömn på nätterna så då kan jag lika gärna amma då.. även om jag skulle göra vadsomhelst för att kunna sluta.. jag är så less!
  • elska

Lövet2 är som vanligt klok som en bok!

Jag slutade amma mina barn vid 10 månader, då gick det hur smidigt som helst. Ammade bara ett mål då och det var bara att ta bort.

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Cocco

Vill du verkligen verkligen sluta amma så gör det. Man får helt enkelt bära och trösta barnet istället. Själv har jag tyckte jag att det länge var lättare att amma än att inte göra det och än idag så känner jag vad skönt det hade varit om jag fortfarande ammade L. L ammades tills han var 17 månader men då orkade jag inte längre.
    När han var 15 månader slutade jag nattamma och pappan erbjöd flaska istället när han vaknade på natten. Jag tror det gick ganska fort att få honom att ta flaskan då men jag kommer inte ihåg för då hade jag knappt sovit på flera månader och var helt väck.

Om man får till liggamning så kan man sova under tiden barnet ammar väldigt smidigt.

• Physical
    Cocco skrev 2010-05-26 09:39:52 följande:
    Vill du verkligen verkligen sluta amma så gör det. Man får helt enkelt bära och trösta barnet istället. Själv har jag tyckte jag att det länge var lättare att amma än att inte göra det och än idag så känner jag vad skönt det hade varit om jag fortfarande ammade L. L ammades tills han var 17 månader men då orkade jag inte längre. När han var 15 månader slutade jag nattamma och pappan erbjöd flaska istället när han vaknade på natten. Jag tror det gick ganska fort att få honom att ta flaskan då men jag kommer inte ihåg för då hade jag knappt sovit på flera månader och var helt väck. Om man får till liggamning så kan man sova under tiden barnet ammar väldigt smidigt.
    Jag liggammar men vaknar ändå.. plus att dottern bits.
  • Pickeli

Jag känner igen mig, det höll på ta knäcken på mig! Jag fick inte sova alls och det ledde till att jag blev helt slut och deprimerad.

Ammar hon mycket på nätterna så kanske du ska börja med att ta bort någon natt ammning, vaknar hon och vill ammas så försök få henne att sova på annat sätt istället.

Jag bestämde mig för att amma var 4:e timme när jag slutade nattamma.. (han vaknade och ville snutta varannan timme) När han vaknade på natten så tog pappan eller jag upp honom och vaggade honom till sömns och sjöng för honom. Han var arg max 1 minut. Och så höll vi på.. Första natten vaknade han oändligt många gånger. Men vi tröstadade, kramade och vaggade honom så han blev lugn.

Men det är sjukligt jobbigt att veta att man bara med hjälp av bröstet kan få barnet att inte vara ledsen längre, men det kommer till en punkt då det blir ohållbart, det gjorde det för oss i alla fall.

Även om dottern är arg så går det över, ofta snabbare än vad man tror. Det tog 3 nätter för mig att sluta amma, och det var långt ifrån det helvete jag förväntade mig. Första natten var det mycket bärande och donande men natt nummer 2 och 3 var det väldigt lugnt och det funkade hur bra som helst. Han behövde ju inte amma egentligen..

jag är väldigt glad att jag gjorde slag i saken när jag bestämt mig.

Har ni napp till henne?

Google it!
  • Physical

Jo vi har napp till henne. 
    Skulle gärna vilja att min sambo (hennes pappa) kunde gå upp med henne på  nätterna men han jobbar på dagarna så det går inte... 

• Pickeli
    Physical skrev 2010-05-26 09:55:09 följande:
    Jo vi har napp till henne.  Skulle gärna vilja att min sambo (hennes pappa) kunde gå upp med henne på  nätterna men han jobbar på dagarna så det går inte... 
    Jobbar han helger också? Vi tog det i samband med en långhelg.

Och även fast man ska upp och jobba så kanske man kan uthärde det om det handlar om 1 eller 2 nätter med rubbad sömn. Beroende såklart på vad man jobbar med. Kanske inte så bra om man kör buss eller liknande :)
    Google it!
  • Majan78

Slutade amma båda mina killar kring 7 månader och det funkade bra.

För att sluta nattamma började jag bestämma en tidsgräns för när han fick amma, t ex före kl 2 på natten fick han ingenting. Då försökte jag söva om honom med napp och tyst nynnande. Han var lite grining men det gick bra. Sen sköts amningstiden allt senare, efter ett tag fick han inte amma före kl 5. Nu sover han hela natten. Jag har tagit alla nätter själv också, men det har gått bra.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Physical
    Pickeli skrev 2010-05-26 10:01:15 följande:
    Jobbar han helger också? Vi tog det i samband med en långhelg. Och även fast man ska upp och jobba så kanske man kan uthärde det om det handlar om 1 eller 2 nätter med rubbad sömn. Beroende såklart på vad man jobbar med. Kanske inte så bra om man kör buss eller liknande :)
    Nej, inte helger men då vill han sova och vara ledig. 
Svar på tråden 7 månader, jag kan inte sluta amma!