10-åring ev flytta upp en klass, erfarenheter någon?
Har en kille på 10 år, skolan har länge pratat om att han har problem med koncentrationen. Vill gärna lösa saker på sitt eget sätt och verkar helt uttråkad på lektionerna. Jag och min man har hävdat att han är understimulerad då han är väldigt kunskapstörstande och ofta redan har kunskaperna som lärs ut. Klassföreståndaren hävdar istället bokstavssjukdom. Nu har han iaf gjort ett WISC-test (intelligenstest) för att bestämma var hans problem ligger. Det preliminära utlåtandet från skolpsykologen är att han helt klart ligger över genomsnittet i intelligens och att han ev borde flytta upp en klass. Hon har inte hittat några tecken på funktionshinder.
Tyvärr är belastningen på skolhälsovården hög och någon plan kommer nog inte att upprättas förrän nästa läsår. Helt ok efter som det snart är sommarlov men det finns ändå många funderingar. Jag är väldigt tveksam till det här att flytta upp en klass, missar man inte mycket då? Även om han är smart så måste det ju finnas saker han inte kan och som missas vid en ev uppflyttning. Han har ju sin "bästis" i sin klass, hur blir det? Jag har massor av tankar och funderingar. Någon som flyttat upp/valt att inte flytta upp sitt barn som kan delge sina erfarenheter?