Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

risker med att donera ägg ?

Va fantastiskt att du kan tänka dig att donera!!! Ang dina frågor så behöver man på Huddinge inte vara klar med sin familj utan även om man inte har barn så får man donera. Man blir inte infertil av behandlingen utan som Dahlia skrev så är det ju som en ivf utan återförande. De ägg du odlar och som går "förlorade" är de ägg som hade aktiverats och gått förlorade den månaden i vilket fall som helst. (Varje månad har man ju anlag för flera ägg även om man bara får ägglossning med ett.) Jag har också gjort ÄP flera gånger och enligt läkarna är risken för infektion minimal, det hade aldrig förekommit på den klinik där jag gick och de har många patienter varje år, så det tror jag inte att du behöver oroa dig för det. Kramar och lycka till!

• villsågärna38
    Ammiz skrev 2010-05-30 17:36:32 följande:
     Sant. Alla har ju sina brister och tackochlov så är ingen perfekt... Grattis till bebisen i magen förresten!  Var det ett lätt beslut att försöka bli gravid med någon annans ägg? (Läste ett inlägg där någon skrev: "det är mitt ägg nu, jag fick det, det var en gåva till mig", lät fint tyckte jag). Har du någon aning om hur många av donatorbarnen som faktiskt vet om det, och hur många föräldrar som valt att låta bli att berätta?
    Om man gör ÄD i Sverige så förbinder man sig som förälder att informera barnet eftersom donationerna inte är anonyma. Det är något man får tala med kurator om innan man blir godkänd för att ta emot ett ägg. De vill att man berättar så snart som möjligt som Estra skrev så att det blir något naturligt för barnet och inte en hemlis eller stor grej. Om man gör donation utomlands däremot så är ju donatorerna oftast anonyma och då är det ju upp till föräldrarna hur pass öppna och ärliga de vill vara med barnet om donationen.
Svar på tråden risker med att donera ägg ?