• Anonym

Brukar dina föräldrar säga till dig att de älskar dig?

Brukar dina föräldrar säga till dig att de älskar dig?

Jag kan aldrig minnas att pappa sagt det till mig, mamma sa det en gång för 10år sedan då jag skulle in på sjukhus (hon trodde väl jag skulle dö?!) annars så säger de aldrig det. : (
    Sa häromdagen till mamma -Jag älskar dig mamma!
    Då sa hon bara -  jaa   (????)

Kände mig ledsen men sa inget :- (

Själv berättar jag varje dag för mina barn hur mycket jag älskar dem och hur mycket de betyder för mig likaså för min man och han i sin tur till mig. Det är inte det att vi bara slänger ur orden utan vi menar verkligen det.

Jag blir bara så ledsen av att mina föräldrar aldrig berättar för mig att de tycker om mig.
    De bryr sig och ringer ofta osv men är det så svårt att säga det? Eller är det den generationen? Mamma är 58 år och pappa 63år.

• Svar på tråden Brukar dina föräldrar säga till dig att de älskar dig?
  • Me o Mike

Min pappa har sagt det nångång på fyllan. Samma med mamma..

Men med min pappa så VET jag att han älskar mig mer än hans liv. Han behöver inte säga det..

Personligen säger jag dagligen till mina barn hur mycket jag älskar dom..

• Lo Ammi

Min pappa säger det ofta och har alltid gjort. Mamma säger det bland men hon visar sin uppskattning på andra sätt. Jag har aldrig behövt tvivla på att de älskar mig och är stolta över att vara mina föräldrar. Det borde alla barn få uppleva.

Antingen kan du ta upp det med din mamma eller så kan du välja att ge dina barn det som du saknat utan att konfrontera henne.

Man är alltid sina föräldrars barn och det är inte konstigt att man vill veta att de älskar och är stolta över en. Om du orkar och är beredd på att svaret kanske inte blir det du önskar tycker jag att du ska ta upp det med din mamma. Försök att inte vara anklagande, ge henne utrymme att förklara ur sitt perspektiv.

Lycka till!

• Anonym (Nej)

Det har de aldrig gjort, någonsin.
    De var bara 16 och 20 år när de fick mig och min bror, och hade en massa problem runt omkring sig.
    Det gjorde så att de säkerligen inte knöt an till oss på riktigt.

• SunnyBunny

Nej jag minns inte att de sagt det nån gång. Men jag vet att de gör det! Min mamma hade en annan uppfostran och jag vet varför hon inte sa det. Min riktiga far har jag inte sett sen jag var 10. Min styvfar säger det inte heller men visar det på andra sätt. Min familj har svårt med känslor. Har själv haft/har det. Säger kanske det en gång per år till min sambo och han är likdan!

Men jag säger till min dotter varje dag att jag älskar henne!

• Stårschan

Nej, det har de aldrig någonsin gjort. De visar det istället. Jag har inte saknat att höra dem säga något sådant. Ärligt talat skulle jag nog skruva på mig och tycka att det kändes krystat, påklistrat och amerikanskt om de gjorde det.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • lövet2

Nej, mina föräldrar har aldrig sagt det, men jag har aldrig tvivlat heller. Det är inte orden som räknas (för tomma ord är enkelt att slänga ur sig) utan handlingarna.

Men det är faktiskt rätt nytt att föräldrar tjatar om att de älskar sina barn i parti och minut, för det är något som kommit i och med alla amerikanska TV-program som vi matats med sedan 70-talet. Innan vi började ta åt oss av "the American way" här i Sverige, så var frasen "Jag älskar dig" reserverad för ens partner. Det var alltså något man sa endast till en person som man älskade själsligt och kroppsligt. Därför har många svenskar över 40-45 år svårt att ta till sig den här vanan. Det blir liksom en pedofilkänsla om man säger det till sina barn ...

• Anonym
    Lo Ammi skrev 2010-05-26 10:50:18 följande:
    Min pappa säger det ofta och har alltid gjort. Mamma säger det bland men hon visar sin uppskattning på andra sätt. Jag har aldrig behövt tvivla på att de älskar mig och är stolta över att vara mina föräldrar. Det borde alla barn få uppleva.Antingen kan du ta upp det med din mamma eller så kan du välja att ge dina barn det som du saknat utan att konfrontera henne.Man är alltid sina föräldrars barn och det är inte konstigt att man vill veta att de älskar och är stolta över en. Om du orkar och är beredd på att svaret kanske inte blir det du önskar tycker jag att du ska ta upp det med din mamma. Försök att inte vara anklagande, ge henne utrymme att förklara ur sitt perspektiv.Lycka till!
    Jag tror inte att jag skulle få något svar som jag inte önskar. Jag vet (tror) att de älskar mig men känner bara att det hade varit härligt att få höra det någon gång. Blev också ledsen över mammas svar när jag sa att jag älskar henne. Vi har bra kontakt annars.
  • SunnyBunny
    lövet2 skrev 2010-05-26 10:58:23 följande:
    Nej, mina föräldrar har aldrig sagt det, men jag har aldrig tvivlat heller. Det är inte orden som räknas (för tomma ord är enkelt att slänga ur sig) utan handlingarna. Men det är faktiskt rätt nytt att föräldrar tjatar om att de älskar sina barn i parti och minut, för det är något som kommit i och med alla amerikanska TV-program som vi matats med sedan 70-talet. Innan vi började ta åt oss av "the American way" här i Sverige, så var frasen "Jag älskar dig" reserverad för ens partner. Det var alltså något man sa endast till en person som man älskade själsligt och kroppsligt. Därför har många svenskar över 40-45 år svårt att ta till sig den här vanan. Det blir liksom en pedofilkänsla om man säger det till sina barn ...
    Ja precis! Det där diskutera vi faktiskt för ett tag sen och i min umgängeskrets var det ingen som hade föräldrar som sa att de älskar sina barn. Vi fråga en kompis mamma då varför? Och hon sa att nej man gjorde inte det förr, endast till sin partner. Så du har nog rätt i det där!
Svar på tråden Brukar dina föräldrar säga till dig att de älskar dig?