• Anonym (Ledsen)

Securitas-påhälsning.. Ledsen.

Jag är just nu så otroligt ledsen.

För drygt en vecka sen hade jag och min nyblivna sambo inflyttningsfest.
    Det är 3e gången på 1,5 år som jag har fest i den här lägenheten.
    Det brukar kunna vara lite livat fram till 22-23tiden då alla drar in till stan på krogen.
    Skillnaden den här gången var att jag och min syster stannade kvar då vi var panka och satt på balkongen stillsamt och snackade lite skit. Vi hade musik på från vardagsrummet så vi hörde det ut på balkongen men det var verkligen inte dunka dunka men tillräckligt för det skulle höras ner till grannarna under.

Klockan 01.00 ringer Securitas på dörren, jag blir helt paff. Säger att jag självklart går in och sänker volymen på en gång och undrar varför grannarna inte kommit upp och sagt till själva istället för att ringa så en stackars kille får komma ut till två stillsamma systrar som sitter och småsnackar till lite lite för hög musik för grannarna under.

Jag fick idag en räkning på 1500kr som jag bröt ihop totalt över då jag har väldigt dåligt med pengar just nu och för att jag är så ledsen över att dom inte kunde ringa på själva och be oss sänka istället för att ringa securitas, jag har ju i stort sett aldrig nånsin fest.

Till detta hör att dom här grannana är invandrare och väsnas heeela dagarna med sin dator då dom ringer utomlands varje dag i flera timmar. Volymen på deras dator måste vara på max då jag hör varenda msn.meddelande dom får, varenda felmeddelande och hade jag kunnat deras språk hade jag kunnat höra vad den dom ringer via datorn till säger.

Jag vet inte vad jag vill med tråden, jag behvde bara skriva. Jag vet att man ska vara tyst efter 22 men jag låter ju aldrig annars och dom ger mig huvudvärk om dagarna :'(

• Svar på tråden Securitas-påhälsning.. Ledsen.
  • Anonym

Först, hur vet du vilka grannar det är som har ringt? Hur vet du hur de uppfattade musiken?

Det är varmt nu och många sover med öppna fönster. Jag hade nog också ringt störningsjouren om folk suttit och snackat och haft musik på klockan ett på natten.
    Visst kan man tycka att de borde ha kommit upp och sagt till själva, men det vore väl inte första gången som folk inte gör det utan hellre ringer någon utomstående. Om väktaren kommit till er och det inte var störning som pågick så hade ju familjen som ringde fått betala i stället. I det här fallet så bedömde man att ni faktiskt störde grannarna och det var därför ni fick räkningen.
    Men kan inte du går ner och prata med dem om att du hellre ser att de pratar direkt med dig? Och även ta upp att deras dator låter högt?
  • Anonym

Ja är du säker på att det är just den grannen som ringt? Antar att du kan ringa tillbaka? Gå och prata med dom om händelsen?

• Spanjoren

Jag undrar vad grannarnas etnicitet har med saken att göra...

Men bortsett från det så är det ju så att människor vill ha kakan och ha den kvar. Man vill bo praktiskt i en hyresrätt i stan men Gud vad jobbigt man tycker det att alla andra också gör det. Man kan helt enkelt inte acceptera att människor lever omkring en...

Det var en tragikomisk ledare i GP häromdagen om saken. Kanske är lite tröst att du int är den enda som har känsliga grannar: www.gp.se/nyheter/ledare/1.372724-malin-lernfelt-glassbilen-ar-ingen-miljobov

C´est la vie pero no se la toque
  • Anonym (Ledsen)

Jag vet att vi gjort fel, vi hade för hög musik. Jag tycker nog mest bara synd om mig själv eftersom jag själv är så tolerant. Har en granne som festar 1-2 gånger i veckan mycket högljutt så jag inte kunnat sova en blund och så dom som nu skickade Securitas till oss som ger mig huvudvärk.
    Jag har inte velat klaga liksom. Därför blev jag nu ledsen när jag hade min 3e fest på så lång tid och får betala 1500kr för det när dom kunde sagt till själva, vilket jag själv skulle gjort om jag nu verkligen inte klarade av oväsendet.

Jag vet vilka det är pga att det inte finns en möjlighet att nån annan kunnat höra vår musik med den "lilla" volym vi hade. Vår bas står på golvet och med den volymen vi hade kunde det inte gått genom veggar utan basen har gått genom golvet till dom.
    Vi var inte fulla och förde liv på balkongen alltså utan vi pratade tyst och lugnt där, det klagades enbart på musiken.

• Anonym (a)

Det är skitjobbigt med festande grannar. Däremot fattar jag inte vad securitas har med saken att göra, är det dom som sköter störningsjourens förehavanden? Och jag skulle fan vägrat betala räkningen för en "utryckning" om jag till att börja med inte ens visste att volymen var störande. Ge mig en chans liksom.

Jag har en granne jag inte riktigt tycker om, tror jag ska ringa störningsjouren på han så han får en räkning på 1500kr
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2010-05-26 14:28:38 följande:
    Jag vet att vi gjort fel, vi hade för hög musik. Jag tycker nog mest bara synd om mig själv eftersom jag själv är så tolerant. Har en granne som festar 1-2 gånger i veckan mycket högljutt så jag inte kunnat sova en blund och så dom som nu skickade Securitas till oss som ger mig huvudvärk. Jag har inte velat klaga liksom. Därför blev jag nu ledsen när jag hade min 3e fest på så lång tid och får betala 1500kr för det när dom kunde sagt till själva, vilket jag själv skulle gjort om jag nu verkligen inte klarade av oväsendet. Jag vet vilka det är pga att det inte finns en möjlighet att nån annan kunnat höra vår musik med den "lilla" volym vi hade. Vår bas står på golvet och med den volymen vi hade kunde det inte gått genom veggar utan basen har gått genom golvet till dom. Vi var inte fulla och förde liv på balkongen alltså utan vi pratade tyst och lugnt där, det klagades enbart på musiken.
    Men man kan inte förvänta sig att alla andra ska vara som en själv. Min granne blev skitsur på mig som kommenterade att hans fru inte tog upp hundskiten efter sig. Det var inget han brydde sig om så det borde inte heller jag göra. Men vi är ju olika människor. 
    I ditt fall så kanske din tolerans kommr sig av att du lever med din sambo (bara ni två?) Familjen under har väl barn som vaknar och då blir livet jäkligt mycket jobbigare. Sen ska det mycket till innan folk faktiskt ringer störningsjouren. Då har de legat i många timmar och irriterat sig på grannen oftast.
    Din sambo kanske kan hjälpa dig att betala räkningen? Och sen kanske ni kan ställa upp basen på något så att ljudet inte går rakt ner i golvet om ni vill spela någon annan gång?
  • Anonym (Ledsen)
    Spanjoren skrev 2010-05-26 14:28:11 följande:
    Jag undrar vad grannarnas etnicitet har med saken att göra... Men bortsett från det så är det ju så att människor vill ha kakan och ha den kvar. Man vill bo praktiskt i en hyresrätt i stan men Gud vad jobbigt man tycker det att alla andra också gör det. Man kan helt enkelt inte acceptera att människor lever omkring en... Det var en tragikomisk ledare i GP häromdagen om saken. Kanske är lite tröst att du int är den enda som har känsliga grannar: www.gp.se/nyheter/ledare/1.372724-malin-lernf...
    Jo, det är precis så jag känt när dom andra grannarna fört liv runtomkring mig, klart dom ska få leva utan att nån klagar hela tiden.

Deras etnicitet har inget med saken att göra mer än att dom ringer till sitt hemland via datorn varje dag och har det liksom igång hela dagarna. Eller det kunde ju vem som helst gjort iofs. Men ja, jag menad einget med det iaf, hade tyckt samma sak om det vart en svensfödd familj. Eller vad man ska säga.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (a) skrev 2010-05-26 14:29:24 följande:
    Det är skitjobbigt med festande grannar. Däremot fattar jag inte vad securitas har med saken att göra, är det dom som sköter störningsjourens förehavanden? Och jag skulle fan vägrat betala räkningen för en "utryckning" om jag till att börja med inte ens visste att volymen var störande. Ge mig en chans liksom. Jag har en granne jag inte riktigt tycker om, tror jag ska ringa störningsjouren på han så han får en räkning på 1500kr
    Ja Securitas är störningsjour här.

Det är precis så jag känner också, jag är annars så väldigt noga med att inte störa grannarna och va tyst efter 22, drför hade vi inte jättehög volym den kvällen (natten) heller men tillräckligt uppenbarligen för att basen skulle nå dom under i alla fall.
    Därför känns det som jag i alla fall ville ha en chans.
    Ingen har nåsin sagt till innan, utan detta va första gången och det får jag betala 1500kr för.
  • Virriga Vera

Men om du störs så av grannarna under dagtid då är det ju inte svårt att förstå att du har stört på natten. Ljud har en förmåga att "vandra" i väggar så det är ju inte säkert att det är de under dig som faktiskt klagat.

Sedan kan jag ju hålla med om att det är enklare att komma och säga ifrån själv men hur många vågar göra det idag? Alla människor är olika och tål olika mycket så det är nog bara att acceptera. Vad jag däremot tycker att du kan göra är att gå runt till dina grannar och be om ursäkt för att du störde och be dem om att komma direkt till dig nästa gång de känner att du stör.

• Anonym

Jo men tänk om den personen som ringde har barn som vaknade, inte kunde somna om var för trötta för dagis dagen efter och någon av det barnets mamma eller pappa fick stanna hemma från jobbet därför och blev av med den dagens inkomst.
    Eller någon som skulle upp och jobba fem nästa morgon och din musik förstörde sömnen för den personen.
    Man kan inte alltid tänka på sig själv.
    Man måste tänka på konsekvenser och respektera andra. Det finns regler och dom är till för att följa även fast man inte har fest så ofta.
    Vill man ha fest får man flytta nånstans där man inte stör.

Svar på tråden Securitas-påhälsning.. Ledsen.