Alltid orolig
Hej!
Jag och min sambo planerar att börja försöka bli gravida nu i juni. Men det känns som om det bara är jag som har tjatat om det. Han säger att han vill, men vet inte när han är mogen för det, om han klarar av det, , hur kommer ekonomin se ut, hur blir det med oss två mm mm. Han säger att han är orolig och nervös och har ingen jätte-längtan, men säger att vi får väl försöka ändå, för jag vill ju! Men detta gnager! Jag vill ju att han ska vilja precis lika oerhört mycket som jag vill!!!!! Det känns som om han inte vill, men han gör det för att man "ska" ha barn. Han skulle kunna vänta lite till, men han är 31 och jag 30 och jag försöker förklara för honom att vi kanske inte har tid att vänta mer. Vi har varit ihop i 10 år!
Han kommer nog aldrig vakna uppen dag och känna att han är REDO NU. Men jag är bara så redo! Det är så tråkigt att han bara vill för att jag säger att jag vill och för att jo", man måste väl börja nån gång.....men man vet ju inte hur allt blir!" Nä, det är klart man inte vet, men ska ens oro göra så att man avstår barn? Alla är nog oroliga och nervösa. Jag också! Men samtidigt tycker jag ju att det ska bli så roligt och spännande!
Han pratar aldrig om att vi ska börja i juni, pratar aldrig om barn, och om jag frågar känns det som han slingrar sig och inte vill prata om det. Det känns inget kul! Jag vill att detta ska vara något som vi BÅDA vill jättemycket och ska kunna prata om! Jag försöker prata med honom om detta, men han tycker det är jobbigt att prata om och han säger hela tiden bara att han vill, men känner sig orolig och nervös och undrar om han klarar av det.
När vi väl börjar försöka är jag rädd att han inte kommer vara engagerad, inte kommer vilja ha samlag, inte vilja prata om det. SEN då, OM jag blir gravid. Vill han inte prata om det då heller?
Är detta typiskt kvinnligt? Att vilja ha kontrollen, älta och få sambon att känna likadant som jag. Barnet ska ju växa i mig så jag kanske har en annan sorts längtan än min sambo, trots att han kanske vill? Kan hans attityd ändras på något vis? Ska jag sluta tjata om det? Hur ska jag få honom att vilja mer och bli engagerad?