• hemligmamma

Rädd för trombyl

Har fått flera missfall och har nu fått trombyl utskrivet. Jag vet inte om jag gillar det! rädd för biverkningar både för missfall och hjärtfel på barnet.
    finns det någon anledning? Hur länge har gyn skrivit ut trombyl för detta ändamål? Över 20 år, finns det studier som bevisar att det inte finns några skadliga effekter?

• Svar på tråden Rädd för trombyl
  • Vrinda

Jag kände också viss tveksamhet till att använda Trombyl under graviditet. Fick först ett missfall i v 5 efter ett par års barnlöshet. Sedan gjorde vi två ivf-försök och blev gravida på det andra försöket. Då föreslog jag själv Trombyl för min läkare pga mitt missfall och att jag har en autoimmun sjukdom och han sa att det kunde vara en god idé och att det iaf inte skadar att försöka. Tog Trombyl tills en månad innan förlossningen och allt gick bra, har nu en son som snart blir ett år.

Blev nyligen spontant gravid men fick i veckan veta att det var en ofostrig graviditet, dvs fostret avstannade tidigt och tillbakabildades men gulesäcken fortsatte vara kvar (tom). Har nu kontaktat min läkare för att undersöka möjligheten att ta Trombyl i naturlig cykel alt efter ett positivt grav-test, får se vad han säger. Mina två graviditeter utan Trombyl har alltså avstannat och den med Trombyl lyckades så jag är villig att ta medicinen igen.

Kan tyvärr inte svara på dina frågor ovan, men är liksom du intresserad av svaren. Har du läst info som talar för att Trombyl kan orsaka missfall och hjärtfel?

Beklagar dina missfall och hoppas du hittar en lösning.

• nirakanna2

Biverkningarna är bara klart bevisade över 500 mg/dygn och det anses säkert med doser under 100 mg/dygn,om jag tolkar fass rätt (www.fass.se) Jag fick Trombyl p.g.a. risk för blodpropp hos mig i slutet på graviditeten och trots det räckte det med lägsta dosen som är 75 mg/dygn. Om du haft flera missfall har du kanske mer att vinna än att förlora på att testa? Lycka till!

• Ninninn

Ja hoppar också in i denna tråden. Ja har 3 missfall bakom mig är nu gravid igen i vecka 6 och ja äter Trombyl..

Problemet e bara att ja känner mig inte ett dugg gravid inget illamående men kanske lite lite ömma bröst men ja e oräker, e de så att de kanske gått åt skogen igen, ska på ul nästa vecka så då får vi se..

Ja känner ig inte speciellt orolig för att äta dom bara de hjälper mig att få en liten knodd..

Mina andra 3 graviditeter har ja mått pyton, spytt konstant, jätte ont i brösten och skit trött men denna gången e ja inte nått av detta, kan de va så att Trombylen gör så att ja inte mår illa???  någon som har samma problem kanske??

• Pimpinellan

Jag har ätit Trombyl sen i somras p.g.a flera missfall. Tyvärr har det inte räckt utan jag ska få blodförtunnande i sprutform nästa gång. Den låga dosen i Trombyl är helt ofarligt om man inte redan har tunt blod vilket extremt få har.

• icka76

Har två ma:n bakom mig utan trombyl. Inför denna tredje graviditeten har jag ätit trombyl hela cykler med undantag under mensen. Nu är jag i v.24 och allt verkar flyta på bra. Ska äta det tills 2 veckor före bf. Det finns inga kända risker vid lågdos d.v.s. mindre än 100mg/dag. De jag äter ligger på 75 mg.

• hemligmamma
    jag hoppas du har rätt!
    tack!

nirakanna2 skrev 2010-05-27 12:58:52 följande:
    Biverkningarna är bara klart bevisade över 500 mg/dygn och det anses säkert med doser under 100 mg/dygn,om jag tolkar fass rätt (www.fass.se) Jag fick Trombyl p.g.a. risk för blodpropp hos mig i slutet på graviditeten och trots det räckte det med lägsta dosen som är 75 mg/dygn. Om du haft flera missfall har du kanske mer att vinna än att förlora på att testa? Lycka till!
  • hemligmamma

Tack för era svar, jag tog en tablett idag också

och så dessa vagiatorier med progesteron. men de åker ju bara ut! Får liksom gå och ta dem och sedan lägga mig igen för att sedan gå och göra mig i ordning för jobbet. Lite omständigt, någon mer som har samma problem?

Svar på tråden Rädd för trombyl