• Lindreas

Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen

Jag har upplevt det här på jobbet flera gånger, stora barn som "glömmer" eller "struntar" i att gå och kissa, och som heller inte bryr sig så mycket om ifall byxorna blir kissiga. Det vi har gjort har varit att varit benhårda på att man måste kissa, innan vi går ut, så fort vi kommer in, innan vilan, före mellanmålet, osv. Dessutom så snart vi ser att barnet är kissnödigt, då avbryter vi allt han eller hon håller på med och följer med till toaletten. Vänligt men bestämt. Och utan några större scener heller. Det har fungerat hos oss, men det är ju inte alls säkert att det hjälper er... :S

• Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 22:53:44 följande:
    Funkar oftast mycket bättre på förskolan. Funderar på om det kan ha att göra med deras tydliga rutiner som han accepterar utan diskussion. Jag tror att där går barnen på toa tex alltid innan de går ut osv, och då blir det regelbundet, oavsett om han är nödig eller ej. Har provat lite att göra rutin av toabesöket, men han protesterar då och säger att han inte är nödig osv, så det har varit svårt. Men man kanske ska stå på sig??? Men man önskar ju att han kunde reglera det själv och gå då det behövs och inte bara i förebyggande syfte.
    Ja, ofta är det ju så. Dessutom går ju alla barn på toaletten samtidigt, vilket gör det hela lättare, inbillar jag mig. Men kanske skulle det fungera med samma rutiner hemma och stå på sig i frågan om att gå och kissa. Liksom gå tillbaka lite till det här som man gör när man pott-tränar ett barn. Man SKA gå och kissa när mamma säger till, liksom. Men det kan ju vara en idé att prata med en läkare också, och få fler tips! :)
  • Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 22:57:23 följande:
    Känner igen det där med att han inte bryr sig så mycket i fall byxorna är kissiga. Dottern på 2½ däremor blir helt desperat om byxorna blir blöta. Känner du igen att det skulle handla om känsliga och intelligenta barn?
    Ja, det gör jag absolut. Det är barn som kan sitta och klippa ut ett mönster i papper och är totalt inne i det, men som inte riktigt kan avbryta det för att gå och kissa. När man senare frågar "kände du inte att du var kissnödig?" så får man alltid ett "jo, men jag glömde".
  • Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 23:02:23 följande:
    Nä, det är just det där  tjatet som jag ibland tänker kan göra saken värre, ett evigt tråkigt moment som han känner misslyckande omkring. Man märker att han skäms då det hänt, då vill han inte att vi ska se i byxorna utan gå ut från toaletten osv. Så tydliga rutiner kanske och stå på sig, men inte tjata.... Hmm...
    Det är ju en svår balans, att stå på sig utan att tjata. Man kan ju inte straffa barnet för att det kissar på sig... :S
  • Lindreas
    myny skrev 2010-05-26 23:11:12 följande:
    Nu måste jag gå och sova. Men tack för era inlägg. Skulle vara intressant om tråden kan leva vidare så samtalet kan fortsätta. God natt!
    Sov så gott!
  • Lindreas
    camcam skrev 2010-06-22 20:55:36 följande:
    ååå så skönt att läsa era inlägg!!!
    Har en dotter som vart torr (det mesta iaf) på dagarna i ca 1 år... har blöja på nätterna...
    Har försökt ett par gånger å ha trosor på natten men har kissat ner sej...

Idag har hon kissat ner sej 2 gånger på dagis... och 2 gånger här hemma.... varav den ena gången satt vi och åt och hon skulle springa in i köket och hämta .... när hon kommer tillbaka sätter hon sej på golvet brevid mej, på foten, jag tittade på henne och frågade : Behöver du kissa?? Nej svarar hon.. men jag ser att trosorna blir blöta..

Hon blir arg om man frågar henne varför det kommer kiss i trosorna hela tiden...
    Om det kanske gör ont i kissen när hon kissar... men då får jag ofta skrik eller sura miner tillbaka....
    Jag klassar ner mej som förälder och funderar på vad jag gör för fel... Därför är det så skönt att se andra föräldrar " också har problem" om jag får skriva så...
    Men ni förstår så väl vad jag menar med det....  Tack och kram på er
    Det är klart du inte är en dålig förälder, och du har INTE gjort något fel! Men det är ingen mening med att fråga henne om varför hon kissar på sig, för det kan hon helt säkert inte svara på, kanske skäms hon själv till och med?

Det går över, och om det inte gör det, så fråga på bvc om råd och hjälp!
  • Lindreas
    camcam skrev 2010-06-23 22:28:45 följande:
    idag har allt gått bra!! jippie! frågade min dotter om hon hade kissat i byxorna idag med eftersom hon inte hade samma när jag kom hem som jag tog på henne på morgonen...
    Då tittade hon på mej å la huvvet på sne å sa; Nej jag har faktiskt smutsat ner mej!!! Precis som om det var det naturligaste i hela världen!!!

Nu får vi se hur det går i morgon... kram på er
    Haha! Ja, och det är ju faktiskt inte samma sak som att kissa på sig. :D Härliga ungar! :)
Svar på tråden Vår 5-åring struntar i att gå på toalellen