• Jen Lin

Barnflickan från Knutby som granne???

Enligt ett beslut som fattats nu i veckan behöver barnflickan, Sara Svensson, från Knutby inte längre sluten vård på rättspsyk här i Vadstena där jag och min sambo bor. Utan nu ska hon få skaffa sig ett eget boende och få vistas helt fritt.
    Känns lite konstigt att veta att någon som kallblodigt mördat nu kan få vistas utan uppsikt mitt bland oss. Kan till och med bli så att vi får henne som granne.
    Känns ju inte jätteroligt att tänka att man kanske möter henne på väg till tvättstugan...
    Visst, hon har säkert rehabiliterats och skött sig under tiden som hon "vårdats" på rättpsyk... men hur kan man säga till 100% att det inte kommer inträffa några återfall...
    Vi som nu väntar vårt första barn.. känns inte kul alls att man ska ha sådana människor i barnets närhet...
    Är jag löjlig som känner på det här sättet?

• Svar på tråden Barnflickan från Knutby som granne???
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Fast varför skulle hon gå på ert barn för? Sen hur stor chans är det att hon skulle bli granne med er? För Vadstena är väl inte så litet att det bara finns ett område där folk bor.

• jaghopparhögt

Beror väl på hur mycket hyresrätter det finns i Vadstena, vissa städar har ju ofta bara ett område med hyresrätter.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker
    Hyresvärdar
    Skriv ut sidan

Här har vi samlat de hyresvärdar som finns i Vadstena kommun.
    De hyresvärdar som vill vara med på listan kan kontakta Vadstena  kommuns växel 0143-15000 eller e-posta till [email protected].

Ekologi Byggarna i Östergötland AB
    Hyr ut: Bostäder
    FramtidsStaden Fastighets AB
    G Gunnarssons Fastighets AB
    L B B Fastighet
    Vi erbjuder dig lägenheter i Linköping, Motala och Vadstena.
    HSB Östergötland

Sandberg Fastigheter AB
    Hyr ut: Bostäder, butikslokaler, kontorslokaler
    Vadstena Fastighets AB
    Hyr ut: Bostäder, övriga lokaler
    Vadstena Färg AB Hyr ut: Bostäder, industrilokaler, kontorslokaler, lager
    Wadstena Hus AB Hyr ut: Bostäder, kontorslokaler, butikslokaler
    De verkar har många hyresrätter i alla fall.
  • LyckligtSlut

Nej, du är inte löjlig, men vet inte riktigt hur du ska hantera det. När hon avtjänat sitt straff och anses vara frisk så får hon ju bo var hon vill/blir tilldelad under rehabilitering.

Hon lär väl antagligen få någon slags uppföljning på utsidan också, antar jag, så det behöver ju inte heller vara så fritt som det kan låta i tidningar.

Du måste nog få mer info innan du vet hur du ska hantera det!

• Jen Lin
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-05-27 01:26:49 följande:
    Hyresvärdar       Här har vi samlat de hyresvärdar som finns i Vadstena kommun. De hyresvärdar som vill vara med på listan kan kontakta Vadstena  kommuns växel 0143-15000 eller e-posta till [email protected]">[email protected].Ekologi Byggarna i Östergötland AB Hyr ut: Bostäder [email protected]"> FramtidsStaden Fastighets AB Hyr ut: BostäderG Gunnarssons Fastighets AB Hyr ut: Bostäder L B B Fastighet Vi erbjuder dig lägenheter i Linköping, Motala och Vadstena.HSB Östergötland Hyr ut: Bostäder[email protected]"> Sandberg Fastigheter ABHyr ut: Bostäder, butikslokaler, kontorslokalerVadstena Fastighets AB Hyr ut: Bostäder, övriga lokaler Vadstena Färg AB Hyr ut: Bostäder, industrilokaler, kontorslokaler, lager Wadstena Hus AB Hyr ut: Bostäder, kontorslokaler, butikslokalerDe verkar har många hyresrätter i alla fall.
    Nog för att det är de som står på vadstena kommuns hemsida... men det finns inte mkt som är ledigt... det är mest hos vfab det finns, det är den stora hyresvärden här. och hos dem finns det mest ledigt på området som vi bor på plus ett annat område... hoppas ju att hon kanske blir tilldelad en bostad som ändå ligger nära rättspsyk så att de ändå kan "hålla koll" på henne....
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-05-27 01:07:58 följande:
    Fast varför skulle hon gå på ert barn för? Sen hur stor chans är det att hon skulle bli granne med er? För Vadstena är väl inte så litet att det bara finns ett område där folk bor.
    Jag har inte sagt att hon ska "gå på" vårt barn... men man känner sig ju lite nervös över situationen över lag. Det jag känner oro över att som jag skrev, att en människa som mördat kallblodigt nu ska befinna sig på fri fot i samma lilla stad som min lilla familj....
  • fruis

Hon blev ju gravt manipulerad av tvättäka psykopater (både Åsa och Helge) och det var det som fick henne att "gå över gränsen". Jag tror inte att du behöver oroa dig för henne nu. Hon var en väldigt ung tjej som drogs in i ett väldigt sjukt sammanhang. Nu har hon varit borta därifrån under flera år och dessutom fått psykiatrisk vård under tiden. Förhoppningsvis klarar hon att komma tillbaka till ett normalt liv trots allt hon varit med om.

• Sofiero

Det är ju inte snällt att säga att folk är löjliga och jag respekterar andras rädslor och farhågor, men jag tror nog att det finns betydligt värre saker i samhället att oroa sej för än Sara...
    Som fruis säger så blev hon hjärntvättad i något som i alla fall jag anser är en sekt i allra högsta grad, och fasen vet hur hon blev hotad, utnyttjad osv där. Hon blev driven att göra det hon gjorde med metoder som vi nog inte ens kan föreställa oss, hon är ju inte direkt någon impulsstyrd iskall mördare. Jag förstår inte riktigt vad du fruktar att hon ska göra mot er? Komma in en natt och skjuta er...?

• Pemmel

Bor inte långt från Vadstena och kan säga att jag är inte det minsta rädd för henne. Hon påverkades ju, som flera redan sagt, av Helge. Sannolikheten att hon skulle göra någonting igen känns liten.

• Anneli 636

Men alltså... för det första, det är ju inte som att hon hoppade på en random person på stan och begick ett mord. Hon var ju påverkad av andra i en sjuk, isolerad miljö där ingen hade kontakt med verkligheten och där hon blev psykiskt nedbruten. Det är hon inte nu. Alltså är det jätteonödigt att tycka det är obehagligt att hon bor där. Hon är frisk nu och har fått vård och har kommit ifrån den destruktiva miljön som var förutsättningen för att det som hände kunde hända. För det andra, de som har vårdat Sara i.. vad är det, åtta år.. är kompetenta människor som är fullt kapabla att göra en korrekt och rimlig bedömning. Om de bedömer att Sara är frisk och att risken för att hon ska begå något mer våldsbrott är låg så är det nog så. Jag tror inte att hon är det minsta farlig eller att man behöver vara rädd för att möta henne ute. Förövrigt förtjänar hon också en andra chans.

• jaghopparhögt
    Anneli 636 skrev 2012-08-25 23:29:37 följande:
    Men alltså... för det första, det är ju inte som att hon hoppade på en random person på stan och begick ett mord. Hon var ju påverkad av andra i en sjuk, isolerad miljö där ingen hade kontakt med verkligheten och där hon blev psykiskt nedbruten. Det är hon inte nu. Alltså är det jätteonödigt att tycka det är obehagligt att hon bor där. Hon är frisk nu och har fått vård och har kommit ifrån den destruktiva miljön som var förutsättningen för att det som hände kunde hända. För det andra, de som har vårdat Sara i.. vad är det, åtta år.. är kompetenta människor som är fullt kapabla att göra en korrekt och rimlig bedömning. Om de bedömer att Sara är frisk och att risken för att hon ska begå något mer våldsbrott är låg så är det nog så. Jag tror inte att hon är det minsta farlig eller att man behöver vara rädd för att möta henne ute. Förövrigt förtjänar hon också en andra chans.
    Nja.
    Då borde väl samma sak gälla Mattias Flink, de brukar använda samma argument om honom. Att han är helt frisk nu och begick morden när han var i en djup psykos och i ett alkoholmissbruk. Skulle du vilja ha honom som granne?
  • Anneli 636

Nu är inte jag insatt i fallet Mattias Flink men vad jag förstod mejade han ner helt slumpmässigt valda personer på öppen gata, bara sådär, efter att plötsligt ha fått psykbryt? Det är inte jämförbart med vad Sara Svensson gjorde och omständigheterna som drev henne till mord. Förstår du inte det?

Svar på tråden Barnflickan från Knutby som granne???