• Jackie85

Uppkörning imorgon, fruktansvärt nervös, vad skall jag göra?

Herregud vad skall jag göra. Jag vill bara avboka och lägga ner allting. Jag är helt hysterisk just nu. Jag har uppkörning imorgon här i Göteborg och dumt nog har jag en tid som är relativt korkad med tanke på rusningstrafik och så. Nej usch. Vad skall jag göra för att lugna ner nerverna? Hur gjorde ni? Det blir ju inte bättre av att jag är gravid och illamående till och från, även om illamåendet har blivit MYCKET bättre de senaste dagarna. Jag repeterar alla säkerhetskontrollerna i huvudet, men just nu fastnar inget, hjärtat slår dubbelt så fort och jag är nästan gråtfärdig. ALLA i min omgivning har klarat uppkörningen på första försöket varav jag känner att jag också måste göra det, speciellt då min syster körde upp för en månad sedan och klarade det hon med på första försöket. Jag har tagit helt sjuka mängder lektioner eftersom jag enbart kört dubbellektioner under hela tiden, vilket också gör så jag känner att det börjar bli pinsamt. Vet inte hur mycket pengar som gått åt, men det är en hel del. Skall köra ett dubbelpass idag med min lärare och enbart köra runt i de området som uppkörningarna brukar vara. Han påstår att jag är redo för uppkörning, likaså hans kollega, men jag känner INTE att jag är redo, snarare tvärt om. Vad skall jag göra, vill inte må såhär...

• Svar på tråden Uppkörning imorgon, fruktansvärt nervös, vad skall jag göra?
  • Jasusu

Det är otroligt nervöst! Även om alla säger att man är redo,så kanske man inte känner så.
    Men du kan! Bara ta det lugnt och stressa inte.

Några tips är att titta ofta i speglarna. Var uppmärksam på andra bilister och gående.
    Kör eco
    Ta det lugnt i korsningar och rondeller.
    Ta det lugnt överlag. Är det mycket trafik så måste man sänka farten och det är bra för dig för då hinner du ligga före i tankarna och planera!

Kämpa på.
    När du får godkänt så är det värt allt besvär och alla tårar!

• Jackie85

Jag har ju iallafall klarat teorin redan, i fredags. Det är ju iallafall nått ifall jag kuggar imorgon vill säga. Det är verkligen så satans dyrt att köra upp. 700 kr(transportstyrelsen) + 450 kr (obligatorisk körlektion innan uppkörning) + 550kr (hyra av bil från körskolan)= 1700kr och sedan tillkommer körkort etc. Man vill ju inte gärna kugga den.

Uppkörningslärare lär ju vara rätt vana med att folk är supernervösa.

• Jasusu

Jo det är väldigt dyrt och japps de är väldigt vana att man är nervös.
    Kör du på hisingen eller mölndal?

Försök att inte låta nervositeten ta över.

• Jackie85

Mölndal....jag försöker att inte låta nervositeten ta över. Men det är svårt...

• Tecken

Du måste inte alls klara på första försöket. Jag känner många som kuggat flera gånger. Gå dit och kör/gör ditt bästa. I bästa fall får du ett körkort, i värsta fall har du lärt dig en dyr läxa och fixar det nästa gång

Jag var otroligt nervös, men lugnade mig själv med att jag ju bara skulle dit och visa upp vad jag redan kunde. Det är det handlar om: Vägverket (det var det på min tid, det är väl Transportstyrelsen nu?) vill bara se att du klarar dig någorlunda i trafiken. Du är inte fullärd bara för att du får ett körkort i handen. Det betyder bara att du får öva på egen hand.

Små misstag är helt okej. De ser till helheten.

Och du, handen på hjärtat, vem tror du känner sig 100% redo och helt "o-nervös" inför uppkörningen? Det är bra att vara lite nervös, då presterar man bättre.

• Jackie85

Så nu har jag precis kommit hem efter 4 körlektioner i rad. Kändes sådär, kunde gått bättre, men jag håller tummarna inför imorgon.

Svin nervös däremot.

• Jackie85

Jag klarade uppkörningen!!! Jag var gör nervös och det var något av det väsra jag vart med om, men det gick bra.....jippi!

• Echidna

Grattis till körkortet! Hur känns det? Gick det bra att köra? Nu bor jag ju inte i Gbg men var fick du köra? Jobbigt med övrig trafik?

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Jackie85

Det känns helt underbart. Detta var däremot en av de absolut sämsta prestationer jag någonsin gjort i trafiken så jag blev faktiskt riktigt paff att jag klarade det. Körde fel ute på leden, kom in på fel växel i rondellerna m.m

Jag fick köra från Mölndal ut mot E6:an, vidare mot Kållered, tillbaks till Mölndal bort mot korsvägen och sedan tillbaks till Transportstyrelesen. Den övriga trafiken var faktiskt väldigt lugn, eller ah i Göteborgs mått iallafall.

• Echidna

Ah men det låter som du slapp köra inne i stan då iaf. Jag bor i Stockholm så jag vet hur mkt trafik det kan vara inne i stan ibland. Men trist att du kände att det var en dålig prestation då. Man vill ju köra "bra" när man tar körkortet. Själv tog jag körkortet på vintern i norrland med 40 graders feber. Grattis till körkortet en gång till!

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Mohsen

körprov!!!! fanaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan också.
    Jag har körkort för alla fordon, lastbil, buss, men tyvärr inte svensk (Tunisien) jag vill bara säger, att jag har blivit nervös, precis som första gång i mitt liv, även om att jag har kört nästan tio år.
    Tyvärr inte G, jag har glömt säkerhetskontroll, så, bara att betala och ser glad ut.
    Lycka till...............

Svar på tråden Uppkörning imorgon, fruktansvärt nervös, vad skall jag göra?