• Anonym (missfall)

    Räknas ett missfall som man mist sitt barn?

    Undrar hur andra anser om man fått missfall, är det som att mista sitt barn? Eller andra ser det som barnet inte är ett barn ännu? Har precis fått missfall (3dje barnet)...kan jag säga att jag e mamma till 3 eller det räknas inte?

  • Svar på tråden Räknas ett missfall som man mist sitt barn?
  • gnuttenn

    Jag tycker att det beror på när man får missfallet, har själv haft två tidiga missfall och ser inte det som att jag misste ett barn, för det har inte blivit något barn ännu. Men om jag sjulle få missfall nu (är i vecka 32) då skulle jag se det som att missta mitt barn.


  • Anonym (änglamamma)

    Svår fråga. Det är personligt och du får välja själv. Vad tänker du själv? I vilken vecka var det?


    Om jag fick sent missfall skulle jag nog säga att jag förlorat ett barn. Var det tidigt, däremot, skulle jag inte säga det. Jag skulle bli ledsen och besviken men jag skulle nog mer se det som försenad mens eller blodklumpar i toaletten. Men det är så jag ser på det. 
    Känner du dig som mamma så får du känna så. I vilket fall som helst så har du ju mist något, drömmar och planer. Beklagar verkligen! Kram
  • Anonym (m)

    Man kan väl inte fråga någon annan en sån sak. Det som avgör är väl hur man själv upplever det och hur man känner. Jag skulle inte uppleva ett tidigt missfall som att mista ett barn, man mister väl snarare sina drömmar och förhoppningar om att få ett barn.


    När man mister ett barn som man har levt tillsammans med så kan man se en ganska stor skillnad i upplevelse men man får väl kalla det vad man vill.
  • Anonym
    gnuttenn skrev 2010-05-27 11:57:26 följande:
    Jag tycker att det beror på när man får missfallet, har själv haft två tidiga missfall och ser inte det som att jag misste ett barn, för det har inte blivit något barn ännu. Men om jag sjulle få missfall nu (är i vecka 32) då skulle jag se det som att missta mitt barn.
    Det kallas aldrig för missfall efter v 22.
  • Anonym

    Man får ju själv känna som man vill, men jag tror inte att man kan räkna med att andra kommer att se det likadant.


    Själv skulle jag inte se att man mist ett barn om man får missfall innan barnet hade kunnat överleva utanför livmodern. Jag drar nog gränsen runt v.22-23 något sådant.
    Ett tidigt missfall skulle i min värld vara att man mist ett foster. Det är jäkligt tragiskt och hemskt, men det är inte ett barn och jag ser inte att man är förälder till det fostret. 
    Över huvud taget anser jag inte att man är förälder till avlidna barn. Man kan säga att man "har tre barn", men man är förälder till två. Förälder för mig är sådant man gör i vardagen med sina barn.
    Om man är osäker kan man ju se till vad socialstyrelsen säger. Jag tror gränsen där går någonstans runt v.22-23 också. Efter detta så kan man döpa barnet om man vill, barnet kan begravas osv. Det görs inte före den veckan. (är lite osäker på exakt vecka, men det kan du kolla om du är intresserad)
  • gnuttenn
    Anonym skrev 2010-05-27 12:02:13 följande:
    Det kallas aldrig för missfall efter v 22.
    Okej, visste inte det..
  • Avelyn

    Jag har haft två missfall och ser det ej som förlorade barn. Ser det mer som två graviditeter som inte gick vägen.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-27 12:02:31 följande:
    Man får ju själv känna som man vill, men jag tror inte att man kan räkna med att andra kommer att se det likadant. Själv skulle jag inte se att man mist ett barn om man får missfall innan barnet hade kunnat överleva utanför livmodern. Jag drar nog gränsen runt v.22-23 något sådant. Ett tidigt missfall skulle i min värld vara att man mist ett foster. Det är jäkligt tragiskt och hemskt, men det är inte ett barn och jag ser inte att man är förälder till det fostret.  Över huvud taget anser jag inte att man är förälder till avlidna barn. Man kan säga att man "har tre barn", men man är förälder till två. Förälder för mig är sådant man gör i vardagen med sina barn. Om man är osäker kan man ju se till vad socialstyrelsen säger. Jag tror gränsen där går någonstans runt v.22-23 också. Efter detta så kan man döpa barnet om man vill, barnet kan begravas osv. Det görs inte före den veckan. (är lite osäker på exakt vecka, men det kan du kolla om du är intresserad)
    Bara för att klargöra: Om barnet föds levande före 22 fullgångna veckor så kallas det rent juridiskt för ett barn.  Efter 22 fullgångna veckor är det ett barn oavsett om det föds dött eller levande.
    På det du skriver låter det som om du inte har varit med om varken sent missfall eller extrem prematuritet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-27 12:07:08 följande:
    Oj, jag visste inte att jag var tvungen att ha förlorat ett barn för att få skriva i tråden?
    Jag har fått missfall om du måste veta. 4 stycken för att vara exakt. Är det tillräckligt mycket erfarenhet för att få vara med och tycka något? Och jo, jag vet mycket väl att det kallas för barn efter v.22-23, jag var bara osäker på vilken vecka det handlade om. 
    Jag vet inte exakt vad det är som du tycker är fel i mitt inlägg, men utveckla gärna det så ska jag svara dig lite mer detaljerat. 
  • Avelyn
    Avelyn skrev 2010-05-27 12:05:55 följande:
    Jag har haft två missfall och ser det ej som förlorade barn. Ser det mer som två graviditeter som inte gick vägen.
    Tillägger att jag fick tidiga missfall och därför känner så. Vecka 8 och vecka 17. Säger inte att du behöver känna som mig.
Svar på tråden Räknas ett missfall som man mist sitt barn?